آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از قراردادها

۰۳:۰۵ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 10077

۰۲

مهر

در صورت بروز اختلافات و دعاوی ناشی از قراردادها،چه مرجعی صالح به رسیدگی است؟

در این نوشتار می خواهیم بدانیم که :

در صورت بروز اختلافات و دعاوی ناشی از قراردادها،چه مرجعی صالح به رسیدگی است؟

مرجع رسیدگی قضایی؟ (دادگاه)

مرجع رسیدگی داوری؟ (داور)

شرط داوری در قرارداد :

در صورتی که شرط داوری در قرارداد وجود داشته باشد طرفین قرارداد جهت حل و فصل اختلافات و دعاوی ناشی از قراردادهای مزبور ملزم به ارجاع امر به داوری می باشند.

همچنین در صورت عدم توافق بر شرط داوری در قرارداد در مراحل بعدی و حتی بعد از وقوع اختلاف و دعوا در دادگاه طرفین می‌توانند حل و فصل اختلاف و منازعه موجود را به داوری ارجاع نمایند.

در مواردی هم که طرفین قرارداد بر تعیین داوری به عنوان مرجع حل و فصل اختلافات قراردادی خود توافقی نکرده اند:

هر یک از طرفین قرارداد برای طرح دعوا می توانند به دادگاه صالح  مراجعه نمایند.

کدام دادگاه صالح به رسیدگی به دعاوی ناشی از قراردادها است؟

در اینجا مطالبی در خصوص دادگاه صالح به رسیدگی به دعاوی ناشی از قراردادهای مربوط به اموال منقول و غیر منقول را به تفکیک بیان می کنیم.

مرجع صالح به رسیدگی در دعاوی ناشی از قرارداد مربوط به اموال منقول:

در دعاوی بازرگانی و دعاوی راجع به اموال منقول که از عقود و قراردادها ناشی شده باشند خواهان می تواند به دادگاهی رجوع کند که عقد یا قرارداد در حوزه آن واقع شده است یا تعهد می بایست در آنجا انجام شود.( ماده ۱۳قانون آ.د.م)

رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور به شماره ۹_۲۸/۳/۱۳۵۹.در این خصوص مقرر می نماید:

حکم مقرر در ماده ۲۲قانون آیین دادرسی راجع به مراجعه خواهان به دادگاه محل وقوع قرارداد و یا محل انجام تعهد ،قاعده عمومی صلاحیت نسبی دادگاه محل اقامت خوانده را که در ماده ۲۱ قانون مزبور پیش‌بینی شده نفی نکرده؛ بلکه از نظر ایجاد تسهیل در رسیدگی به دعاوی بازرگانی و هر دعوای راجع به اموال منقول که از عقود و قراردادها ناشی شده باشد، انتخاب بین سه دادگاه را در اختیار خواهان گذاشته است.

مرجع صالح به رسیدگی در دعاوی ناشی از قرارداد مربوط به اموال غیر منقول:

با توجه به مواد ۱۲ تا ۲۲ قانون مدنی، از ماده ۲۰ این چنین استنباط می‌شود:

در مرجع رسیدگی به دعاوی قراردادی، قانونگذار بین دعاوی مطالبه وجوه مربوط به غیر منقول ناشی از عقود و قراردادها و دعاوی مطالبه وجوه مربوط به غیر منقول و نیز اجرت المثل آن در غیر مورد عقود و قراردادها، قائل به تفصیل شده است.

دعاوی قسم اول :

(دعاوی مربوط به قراردادها) را منطوقا از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول دانسته است.

یعنی دادگاه محل اقامت خوانده قرارداد یا محل وقوع عقد یا محل انجام تعهد صالح به رسیدگی است.

دعاوی قسم دوم:

(دعاوی غیر مربوط به قراردادها) را مفهوما از دعاوی راجع به غیر منقول دانسته است،

یعنی دادگاه محل وقوع مال غیر منقول صالح است.

(رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور به شماره ۳۱_۵/۹/۱۳۶۳)

لذا مثالا مطالبه اجور معوقه و خسارت تاخیر تادیه ناشی از آن، در صلاحیت دادگاه محل اقامت خوانده و دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی غیر منقول، خلع ید و مطالبه اجرت المثل ، در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است.

در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام در خصوص دعاوی ناشی از قراردادها و مرجع صالح به رسیدگی به آنها با مشاوران متخصص ما در آنی مشاور در ارتباط باشید.

مشاوره دعاوی مزیت های فراوانی برای طرفین دعوا خواهد داشت لذا توصیه می شود قبل از طرح دعوا ابتدا به یک مشاور دعاوی متخصص و خبره مراجعه کنید و پس از کسب اطلاع و آگاهی لازم در خصوص قوانین مربوط به دعوای مزبور، اقدام به طرح دعوا نمایید.

مسلما طرح دعوا به وسیله یک وکیل متخصص در دعاوی شما را در رسیدن به یک رای قابل قبول و عادلانه یاری خواهد کرد.

آنی مشاور با حضور مشاوران و وکلای مجرب و متخصص در تمامی حوزه های حقوقی بخصوص در حوزه کسب و کارها، مشاوره حقوقی آنلاین به صورت نوشتاری، تلفنی و حضوری ارائه می نماید.

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب