آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات مهم حقوقی درباره دعوای تعدیل اقساط موضوع دادنامه (محکوم‌به)

۱۵:۱۷ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

  • 1
  • 0
  • 16759

۳۰

مهر

اگر محکوم مالی در حین اجرای حکم محکومیت، توانایی پرداخت اقساط موضوع دادنامه را نیز از دست بدهد در این حالت ناگزیر است که دعوای تعدیل اقساط موضوع دادنامه را مطرح نماید

تعدیل اقساط موضوع دادنامه (محکوم‌به)

در مواردی که محکومیت مالی علیه اشخاص صادر می‌گردد قانونگذار این فرض را پیش‌بینی کرده که چه بسا محکومان توانایی مالی برای پرداخت یکجای مبلغ محکومیت را نداشته باشند. در این حالت بطور کلی باید محکومان مالی را به دو دسته از اشخاص تقسیم کنیم:
 
1-اشخاص حقیقی 2-اشخاص حقوقی
 
اشخاص حقوقی که محکومیت مالی دارند نمی توانند مدعی اعسار از پرداخت مبلغ محکومیت بشوند بلکه باید دادخواست ورشکستگی بدهند.
 
اشخاص حقیقی که محکومیت مالی پیدا کردند می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط ، ادعای اعسار از پرداخت کل بدهی را مطرح کنند یا درخواست تقسیط بدهی را بدهند.
 
 
لازم به ذکر است که تقسیط و اعسار مفاهیم متفاوتی هستند ولی در عمل نتایج یکسانی دارند و نتیجه هر دو قسطی کردن موضوع دادنامه (محکوم به) است البته پس از درخواست اعسار قاضی ممکن است برای پرداخت موضوع دادنامه مهلت بدهد و آن را تقسیط نکند.
 
در مواردی که دادگاه با درخواست تقسیط بدهی موافقت می کند فرد محکوم بایستی اقساطی را که تعهد کرده در مواعد مقرر به حسابی که اجرای احکام دادگاه مشخص نموده واریز و فیش واریزی را به اجرای احکام دادگاه ارائه نماید.
 
ممکن است فردی که محکوم شده در حین اجرای حکم محکومیت، توانایی پرداخت همان اقساط را نیز از دست بدهد در این حالت ناگزیر است که دعوای تعدیل اقساط محکوم به را مطرح نماید.
 

۵ نکته در دعوای تعدیل اقساط موضوع دادنامه (محکوم به) 

۱- دعوای تقسیط موضوع دادنامه (محکوم به) باید به طرفیت محکوم له مطرح شود.

 

۲- دادگاه ذیصلاح برای رسیدگی به دعوای تقسیط محکوم‌به همان دادگاهی است که حکم محکومیت در حال اجرا در آن دادگاه می باشد.

 

۳- در محکومیت‌های مالی ، درخواست تعدیل در اقساط محکوم‌به، نیازمند ارائه دلایلی است که بیانگر تغییر در وضعیت مالی دادباخته (محکوم ‌علیه) باشد.

 

یکی از دلایلی که در دعوای تعدیل باید ارائه شود شهادت شهود است لذا در این دعوا تنظیم استشهادیه که بتواند نظر قاضی را برای صدور حکم تحت تاثیر قرار دهد اهمیت زیادی دارد .

اگر چنین دلایلی وجود نداشته باشید دادگاه، درخواست تعدیل موضوع دادنامه (محکوم‌به) را نمی پذیرد. بهتر است علاوه بر استشهادیه، شهادت شهود و مطلعین و تحقیقات محلی را هم زمینه پرونده کنید.

 

۴- در تعدیل اقساط محکوم‌به ، خسارت تاخیر در پرداخت همچنان بر اساس نرخ شاخص بانک مرکزی، مورد محاسبه و حکم قرار خواهد گرفت.

 

بنابراین دعوای تقسیط بدهی به معنی گریز از پرداخت خسارت تاخیر تادیه نیست.

 

۵- اگر دعوای تعدیل اقساط محکوم به بوسیله دادگاه رد شود به معنی آن است که دادباخته باید نسبت به پرداخت بدهی‌های عقب افتاده و اقساط بدهی برابر همان وضع قبلی اقدام کند در غیر این صورت ممکن است با شرایط اعمال ماده ۳ قانون نحوه محکومیت های مالی و زندانی شدن مواجه شود.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی که درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

در دعوای تعدیل اقساط  محکوم به میزان اقساط چقدر تعیین می شود؟

در خصوص میزان اقساط، قاضی با توجه به اوضاع و احوال مالی خواهان ، دارایی و درآمد ماهیانه او و دلایلی که ارائه داده است حکم صادر می کند در خصوص تعدیل اقساط معیار مشخصی در قانون وجود ندارد و قاضی با تشخیص و نظر خود میزان آن را تعیین می‌کند تنها در این باره در قانون آمده است که بیشتر از یک سوم درآمد ماهیانه افراد مجرد و یک چهارم درآمد ماهیانه افراد متاهل را نمی توان توقیف کرد پس در موقع تعیین اقساط قاضی باید این مورد را در نظر بگیرید.

 

در دعوای تعدیل اقساط در موقع صدور حکم قضات معمولاً مبلغی را به عنوان پیش پرداخت تعیین می‌کنند و بقیه محکوم به را تقسیط می کنند.

 

با توجه به آثار مهمی که حکم مزبور در اعمال حقوقی و امور مالی و معاملات افراد می گذارد لازم است حتماً قبل از تقدیم دادخواست تعدیل اقساط از نتایج و آثار قانونی آن از یک وکیل دعاوی حقوقی کسب اطلاع کنید و مدارک و دلایلی را که ارائه می کنید با مشورت و نظارت یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در دعاوی مزبور تنظیم کنید.

 

توصیه می کنیم نوشتار مرجع صدور حکم اعسار را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (1)

جلال

1 سال پیش
پاسخ

تمام قوانین ایران از کشورهای غربی تقلید شده. خود آقای رییسی گفت محرومیت مالی موجب زندانی شدن محکوم نمیشود اصلا من ضربتی زدم حالا هم حاضرم ضربتی نوش کنم. چرا بخاطر هیچی . والله بخاطر هیچی 300 میلیون بدم

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب