آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چگونگی انتخاب داور برای دعاوی

۰۷:۵۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3438

۳۰

مهر

دعوای ورشکستگی، اصل نکاح، فسخ نکاح، طلاق نسب، کلیه جرایم و دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی تحت شرایط خاصی قابل حل و فصل به طریق داوری نیستند

انتخاب داور در قراردادها با عنوان شرط داوری ، انتخاب داور در قراردادی جداگانه با عنوان قرارداد داوری توسط طرفین قراردادها و امکان انتخاب داور توسط اشخاص ثالث و به طور کلی انتخاب داور قبل و بعد از طرح دعاوی ناشی از قراردادها در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

 

انتخاب داور قبل از بروز دعوا در قرارداد

در برخی موارد طرفین قراردادها در موقع انعقاد عقد و قبل از بروز اختلاف در خصوص تعهدات قراردادی در یکی از بندهای قرارداد مرجع داوری را به عنوان مرجع حل و فصل اختلافات احتمالی خود در آینده تعیین می کننداین روش با عنوان شرط داوری در قراردادها شناخته شده است.

طرفین قرارداد می توانند در زمان تعیین مرجع داوری شخص یا اشخاصی را به عنوان داور تعیین کنند و یا تعیین شخص داور را برای زمان بروز اختلاف نگهدارند.

 

انتخاب داور بعد از بروز دعوا در قرارداد جداگانه

در برخی موارد نیز طرفین قراردادها در موقع انعقاد عقد در خصوص شیوه حل و فصل اختلافات و دعاوی احتمالی ناشی از قرارداد خود توافقی نمی کنند بعد از اجرای قرارداد ممکن است در اثر عدم انجام تعهدات قراردادی و تخلف از مفاد قرارداد بین طرفین، اختلافاتی پیش بیاید و طرفین برای رسیدن به حق خود مجبور به طرح دعوا و مطالبه حقوق خود به نمایند.

طرفین باید بدانند تنها راه مطالبه حق ،طرح دعوا در مراجع دادگستری و دادگاه ها نیست در این مرحله می ‌توانند با توافق یکدیگر مرجع داوری را انتخاب نمایند.

 

در این صورت باید قرارداد داوری تنظیم شود. قرارداد داوری یک توافق نامه دو طرفه میان طرفین اختلاف است که در آن شخص یا اشخاصی از جانب طرفین اختلاف به عنوان داور انتخاب می‌شود تا به اختلاف موجود رسیدگی و در خصوص آن رای صادر کند.

 

داوری مزیت های فراوانی در مقایسه با رسیدگی در دادگاه دارد، از جمله اینکه در داوری رسیدگی سریع تر و با صرفه تر انجام می گیرد و نیازی به صرف وقت طولانی در دادگاهها و طی مراحل اداری در دادگستری نیست.

 

رای داور نیز مانند رای قاضی دادگاه قابلیت اجرایی داشته و حتی قابل اعتراض و رسیدگی مجدد می باشد.

بنابراین طرفین قرارداد ها هم به صورت شرط داوری در قرارداد و هم به صورت تنظیم قرارداد داوری جداگانه‌ای می توانند داوری را با توافق یکدیگر انتخاب کنند و اختلافات و دعاوی خود را به طریق آسان تر و با صرفه تری حل و فصل نمایند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

 

انتخاب داور توسط شخص ثالث

انتخاب داور توسط شخص ثالث هم امکان دارد اگر به هر دلیلی طرفین در انتخاب داور به توافق نرسند می‌توانند از شخص ثالث که بی طرف است بخواهند داور یا داورانی برای داوری کردن انتخاب کند.

 

لازم به ذکر است که هر شخصی صلاحیت داوری ندارد لذا در تعیین داور باید به نکات خاصی توجه کرد.

 

توصیه ما این است که داور خود را از داوران موسسات داوری و شرکت های حقوقی معتبر انتخاب کنید و برای این که انتخابی درست داشته باشید و از تخصص داور اطمینان حاصل کنید لازم است قبل از هر اقدامی با مشاور متخصص در داوری مشورت کنید و از این طریق از قوانین و اصول کاری داوران و چگونگی عملکرد آنها آگاهی کسب نمایید.

 

انتخاب داور بعد از طرح دعوا در دادگاه

انتخاب داور حتی بعد از طرح دعوا در دادگاه و در تمام مراحل دادرسی نیز امکان دارددر این صورت طرفین دعوا می توانند از دادگاه درخواست ارجاع پرونده به داوری را بنمایند.

پس در نظر داشته باشید اگر تا به حال از وجود مرجع داوری یا مزیت های آن اطلاعی نداشتید و یا از پروسه طولانی رسیدگی در دادگاه خسته شده اید می توانید در هر مرحله از دادرسی در دادگاه که هستید پرونده خود را به داوری ارجاع داده و با رای داوری به دعوای خود خاتمه دهید.

 

رای داور در مقام اجرایی هیچ فرقی با رای قاضی ندارد و این اعتبار را قانون آیین دادرسی مدنی ایران به آن داده است. تنها باید از طریق مشاوره داوری از این امر اطمینان حاصل کنید که موضوع دعوای شما از موضوعات غیر قابل ارجاع به داوری نباشد.

 

دعوای ورشکستگی، اصل نکاح، فسخ نکاح، طلاق نسب، کلیه جرایم و دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی تحت شرایط خاصی قابل حل و فصل به طریق داوری نیستند.

 

توصیه می کنیم نوشتار فرایند  داوری قرارداد  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب