آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

معافیت های مالیاتی شرکت ها

۰۰:۳۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 11567

۲۱

مهر

معافیت های مالیاتی شرکت ها پرداخت مالیات تکلیف قانونی برای تمامی شرکت ها می باشد مگر اینکه قانونا از پرداخت تمام یا بخشی از آن معاف شده باشند.مانند مالیات شرکت تعاونی و دیگر شرکت های مطرح شده در قانون تجارت و قوانین مربوطه.

پرداخت مالیات تکلیف قانونی برای تمامی شرکت ها می باشد مانند مالیات شرکت تعاونی و ... مگر اینکه قانونا از پرداخت تمام یا بخشی از آن معاف شده باشند در این نوشتار به بررسی مقررات مالیاتی در انواع شرکت ها و معافیت های مالیاتی شرکت ها می پردازیم:

مقررات مالیاتی شرکت ها بر اساس قوانین مالیاتی ایران

شرکت ها پس از تاسیس بایستی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران کسب می کنند اقدام به پرداخت مالیات نمایند.

البته وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه‌هایی که دولت تامین بودجه آنها را برعهده دارد ، شهرداری‌ها و بنیاد ها و نهاد های انقلاب اسلامی از پرداخت این مالیات معاف هستند.(ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم ایران)

شرکت ها پس از رسیدگی به حسابهای مالی خود حداقل تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی فرصت دارند که آنها را طی اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند و مالیات متعلقه را پرداخت کنند.

با بهره مندی از یک مشاور ثبت شرکت و یا مشاور شرکت ها ، به آسانی می توانید از قوانین و اصول حاکم بر مالیات شرکت ها و زمان پرداخت مالیات ،معافیت های مالیاتی و سایر حقوق و تکالیف خود آگاهی پیدا کنید.

معافیت های مالیاتی علاوه بر تعاونی ها برای شرکت ها و موسسات غیر تجاری نیز در نظر گرفته شده است.

باید توجه داشت که موارد مذکور به کلی از پرداخت مالیات معاف نمی باشند و تنها در مواردی که قانون به آن تصریح کرده باشد از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

 معافیت های مالیاتی شرکت‌ها 

جمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیت‌های‌ انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج ‌از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع ‌غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق ‌مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات ‌به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵%) خواهند بود. (ماده ۱۰۵قانون مالیات های مستقیم ایران)

تبصره ۱- در مورد اشخاص حقوقی ایرانی غیرتجاری که به منظور تقسیم سود تاسیس نشده اند، در صورتی که دارای فعالیت انتفاعی باشند، از مأخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آن ها مالیات به نرخ مقرر در این ماده وصول می شود.

 

شش مثال مهم از مصادیق معافیت های مالیاتی

۱. تمامی شرکت های فعال در حوزه های کشاورزی، مشمول کشاورزی ،دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبورعسل، طیور، ماهیگیری، صیادی ، نوغان داری، احیای مراتع و جنگل ها، باغات و باغستان ها از پرداخت مالیات معاف می باشند.

۲. تمامی تعاونی های متعارف و شرکت های سهامی عام مطابق ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم،از ۲۵٪ تخفیف معافیت مالیاتی از روی درآمد برخوردارند.

۳. تمامی فعالیت های تولیدی و معدنی در واحدهای تولیدی و معدنی در بخش‌های تعاونی و خصوصی از تاریخ شروع به بهره برداری یا استخراج، به میزان ۸۰ درصد و به مدت ۴ سال. و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان ۱۰۰ درصد به مدت ۱۰ سال از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیاتی معاف هستند.

لازم به ذکر است که معافیت های فوق شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی نزدیک شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نخواهد بود.

همچنین درآمد شرکتهای تعاونی روستایی ،عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه های آنها به میزان ۱۰۰ درصد از مالیات معاف هستند.(ماده ۱۳۲ ق.م.م.ا)

۴. تمامی اشخاص حقوقی فعال در زمینه های ایرانگردی و جهانگردی که پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند از پرداخت ۵۰ درصد مالیات متعلقه معاف هستند.

۵. تمامی شرکت‌هایی که به منظور توسعه و نوسازی یا تکمیل یا ساخت واحدهای جدید صنعتی و معدنی به فعالیت پرداخته و مجوزهای لازم را دارند،از ۵۰ درصد معافیت مالیاتی مذکور در ماده ۱۰۵ معاف هستند.

۶. تمامی شرکت های تعاونی و خصوصی و دولتی و شبه دولتی که با مجوز لازم در امور انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری فعالیت دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.

با توجه به گستردگی قوانین مالیاتی، در این نوشتار تنها بخشی از معافیت‌های مالیاتی مهم بیان گردید است.

 

مقررات مالیاتی شرکت های تجاری

مالیات بر درآمد در شرکتهای با مسئولیت محدود و تضامنی و نسبی، سهامی، مختلط سهامی و غیر سهامی و تعاونی شامل سهم صاحبان سهام بی‌نام، اندوخته سهم صاحبان سهام با نام، شرکای ضامن و اعضای شرکت ها به نسبت سهم هر یک می باشد.

پس از کسر ۱۰٪ کل درآمد به عنوان مالیات شرکت،

بقیه درآمد مشمول مالیات به نسبت سرمایه یا سهم الشرکه یا به نسبتی که در اساسنامه تعیین گردیده تقسیم و سهم هر یک به طور جداگانه مشمول مالیات بر نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م.ا خواهد بود.

 

مقررات مالیاتی اختصاصی شرکت های سهامی

مقررات مالیاتی شرکتهای سهامی تحت تاثیر نرخ مالیات فروش سهام می باشد و شرکت های سهامی که در بورس پذیرفته شده اند از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت‌های در بورس حذف شوند معادل ۱۰ درصد از مالیات آنها بخشیده می شود.

جهت آشنایی کامل با قوانین مالیاتی شرکتها و اطلاع از معافیت های مالیاتی توصیه می شود با یک مشاوره مالیاتی در ارتباط باشید.

 

آنی مشاور به عنوان اولین و جامع ترین سامانه مشاوره های تخصصی حقوقی در حوزه کسب و کار به صورت آنلاین مشاوره و خدمات حقوقی ارائه می نماید.

امکان ارایه مشاوره نوشتاری (چت مشاوره) مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری و رزرو آنلاین نوبت مشاوره در سامانه آنی مشاور فراهم می باشد.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب