آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

معافیت مالیاتی

۰۶:۴۸ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 7562

۲۰

آبان

اگر فعالیتهای کشاورزی فرهنگی و صنایع دستی دارید از پرداخت مالیات معافید! همچنین در مواردی هم می توانید مالیات اجاره و مالیات حقوق پرداخت نکنید!

دریافت مالیات به عنوان یکی از وظایف دولت شناخته شده که هر ساله با توجه به وضعیت درآمد و کسب و کار مختلف از افراد دریافت می‌شود. در این بین معافیت‌های مالیاتی وجود دارد که درآمد قابل مالیات گیری را کاهش می‌دهد. وضعیت‌های مختلفی از معافیت‌های مالیاتی وجود دارد که گاهی، رهایی کامل از پرداخت مالیات بوده و یا در برخی موارد نرخ‌های کمتر پرداخت می‌شود. برخی از سازمان‌ها و مؤسسات به صورت کلی معاف از مالیات هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به سازمان‌های خیریه اشاره کرد.

معافیت مالیاتی

معافیت‌ مالیاتی را می‌توان خروج قانونی و موقت از پرداخت مالیات محسوب کرد. این تصمیم در راستای سیاست‌های حمایتی حاکمان از مردم اتخاذ می‌شود. معافیت‌های مالیاتی در برخی موارد شامل سازمان و مؤسسات مختلف نظیر خیریه‌ها می‌شود. یکی از راه‌های کسب درآمد دولت گرفتن مالیات از مردم است. زمانی که برخی از افراد از پرداخت مالیات معاف شوند درآمد دریافتی دولت کاهش پیدا می‌کند.

اگر این امر برای سازمان و افراد بیشتر رخ دهد کاهش درآمد دولت به وقوع می‌پیوندد که در این صورت دولت به ناچار مجبور است نرخ مالیات را افزایش دهد و افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند. بدون تردید اجرای معافیت‌های مالیاتی به شکل گسترده باعث ضعف در نظام اجرایی می‌شود. در سال‌های گذشته معافیتهای مالیاتی مختلف وجود داشته است که شامل معافیت مالیاتی سال 95، معافیت حقوق سال 95 و معافیت مالیات حقوق 95 بوده است.

معافیت مالیاتی معلولین

در بین اقشار مختلف جامعه، برخی از افراد دچار معلولیت‌های مختلف هستند. برای حمایت از معلولین آیین نامه‌های مختلفی منتشر شده است که نشان می‌دهد این افراد با توجه به میزان آسیب و صدمه‌ای که دیده‌اند معافیت مالیاتی معلولین دارند. به صورت کلی اشخاصی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند می‌توانند از این آیین نامه استفاده کنند.

آشنایی با انواع معافیت‌های مالیاتی

در بین مؤسسات و شرکت‌های مختلفی که مالیات پرداخت می‌کنند برخی از شرکت‌های معاف از مالیات وجود دارد که مالیات را به صورت نرخ کمتر پرداخت می‌کنند یا به صورت کامل معاف از پرداخت مالیات هستند:

معافیت‌های کشاورزی

طبق ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدهای کسب شده از طریق فعالیت کشاورزی، دامداری، پروش ماهی و زنبور عسل به صورت کلی از پرداخت مالیات معاف هستند. کلیه افراد پس از شروع فعالیت در این زمینه می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

معافیت‌های حقوقی کارکنان

افرادی که در منطقه کمتر توسعه یافته مشغول به کار هستند طبق بخشنامه جدید، 50 درصد معاف از پرداخت مالیات هستند. این موضوع در ماده 92 قانون مالیات های مستقیم به صراحت بیان شده است.

معافیت‌های فعالیت فرهنگی

معافیت‌های مالیاتی شامل فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌شود. به موجب بند 34 ماده 139 قانون مالیات کشور، کلیه فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی که دارای مجوز هستند از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

معافیت مالیاتی محصولات صنایع دستی

در جدیدترین معافیت‌های مالیاتی می‌توان به معافیت مالیاتی محصولات صنایع دستی اشاره کرد. چرا که این بخش دارای پتانسیل بالایی برای رشد بوده و کسب و کار زیادی را برای افراد فراهم می‌آورد. به همین منظور طبق ماده 142 قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه درآمد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

معافیت مالیات اجاره

معافیت مالیات بر اجاره املاک مسکونی در تمامی شرایط صادق نبوده و اگر جزئیات را به صورت کامل بررسی کنید ممکن است تحت معافیت مالیاتی قرار بگیرید. طبق قانون ملکی اگر منزل مسکونی اجاره داده‌اید موظف به پرداخت مالیات هستید مگر اینکه در شرایط معافیت مالیاتی قرار بگیرید. شرایط معافیت ملکی و مالیات اجاره، دارای جزئیات مختلف بوده که باید به خوبی آن را بررسی کنید.

در بین مالیات‌های دریافتی توسط دولت، برخی از شرکت‌ها و افراد به دلیل شرایط ویژه و خاصی که دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. در بیشتر مواقع ایجاد بستر مناسب برای معافیت از مالیات این امکان را به سازمان و مؤسسات می‌دهد تا بتوانند کسب و کار خود را به شیوه صحیح گسترش دهند. همان طور که می دانید گسترش معافیت‌های مالیاتی باعث ایجاد فشار برای افرادی است که مالیات پرداخت می‌کنند، چرا که دولت بخشی از درآمد خود را از راه مالیات کسب می‌کند.

بهتر است در سال‌های آینده با بررسی دقیق وضعیت اقتصادی کشور و همچنین توجه به اقشار مختلف، میزان دریافت مالیات و همچنین معافیت‌های مالیاتی به شکل درست‌تری اجرا شود تا نابرابری‌های جامعه کاهش پیدا کند.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره مالیاتی آنلاین  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب