آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

افزایش سرمایه شرکت های سهامی

۱۹:۱۴ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 1444

۱۹

مهر

افزایش سرمایه شرکت های سهامی به عنوان یکی از روش های تامین مالی شرکت اهمیت فراوانی دارد که اغلب به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی و در نتیجه افزایش اعتبار شرکت ها صورت می گیرد 

افزایش سرمایه شرکت های سهامی به عنوان یکی از روش های تامین مالی شرکت اهمیت فراوانی دارد که اغلب به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی و در نتیجه افزایش اعتبار شرکت ها صورت می گیرد در این نوشتار به بیان نکات حقوقی در مورد افزایش سرمایه شرکت های سهامی می پردازیم.

 

روش های افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی 

۱- افزایش نقدی سرمایه که از محل آورده نقدی سهامداران تامین می گردد.

۲- افزایش سرمایه از محل سود انباشته شده که در این روش نیازی به پرداخت نقدی از طرف سهامداران نیست و از محل سود انباشته شده در شرکت افزایش سرمایه صورت می‌گیرد.

۳- افزایش سرمایه با روش افزایش تعداد سهام

۴- افزایش سرمایه با روش افزایش ارزش اسمی سهام

۵- افزایش مطالباتی سرمایه از طریق مطالبات حال شده سهامداران شرکت

۶- افزایش تجدید ارزیابی سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی

ابتدا هیئت مدیره شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه را با دلیل و مدرک برای سهامداران شرکت توجیه می کند این پیشنهاد در مجمع مربوط مطرح شده و بازرس شرکت گزارش لازم در این باره را به مجمع ارائه می نماید. و در نهایت پس از بررسی گزارش ها و نتیجه گیری در خصوص آنها تصمیم گیری در مجمع عمومی صورت می گیرد.

 

در این بخش به بررسی هر یک از مراحل بیان شده در فوق می پردازیم.

مراحل افزایش سرمایه

۱- پیشنهاد هیئت مدیره مبنی بر لزوم افزایش شرکت و توجیه آن.

۲- ارائه گزارشی درباره امور و وضعیت مالی شرکت از شروع سال مالی توسط هیئت مدیره.

۳- گزارش بازرس شرکت مبنی بر اظهار نظر در خصوص افزایش سرمایه.

۴- بررسی موضوع در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت و تصمیم گیری درباره آن.

 

تغییر در سرمایه شرکت سهامی افزایش و کاهش سرمایه

هرگونه تغییر در سرمایه اعم از افزایش یا کاهش آن پس از ارائه گزارش توسط هیئت مدیره و تاییدیه بازرس شرکت باید به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت برسد به این روشِ تغییر سرمایه که مبتنی بر اختیار و تصمیم‌گیری سهامداران شرکت است افزایش و کاهش اختیاری گفته می‌شود.

 

اما ممکن است در مواردی شرکت به صورت اجباری مجبور به کاهش سرمایه شود و آن زمانی است که سرمایه شرکت در اثر زیان های پی در پی دچار کاهش فاحش شده باشد در این صورت مسئولان شرکت مکلف هستند طبق قانون سرمایه شرکت را به میزان واقعی آن کاهش دهند و یا در صورت لزوم انحلال شرکت را اعلام نمایند. که به آن کاهش اجباری سرمایه گفته می شود.

اما افزایش سرمایه شرکت در هر حال اختیاری می باشد و قانون در این خصوص اجباری را تعیین نکرده است.

یک نکته و ادامه نوشتار:

 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

رایج ترین روش های افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی

مطابق قانون تجارت ،سرمایه شرکت را می توان از طریق صدور سهام جدید و یا از طریق بالابردن مبلغ اسمی سهام موجود افزایش داد .

پس از اتخاذ تصمیم مبنی بر افزایش سرمایه نیز باید مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار که آگهی های شرکت در آن نشر می شود به اطلاع صاحبان سهام برسد و تمام اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه از جمله:

مبلغ افزایش سرمایه، مبلغ اسمی سهام ،تعداد سهامی که هر صاحب سهم حق تقدم در خرید د‌ارد، مهلت پذیره نویسی و نحوه پرداخت باید اعلام شود.

 

نکته:

هیئت مدیره شرکت موظفند بعد از افزایش سرمایه حداکثر ظرف مدت یک ماه مراتب را ضمن اصلاح مبلغ سرمایه در اساسنامه شرکت طی صورتجلسه هیئت مدیره به اداره ثبت شرکتها اعلام کند.

نکته:

مطابق ماده ۱۶۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت در شرکتهای سهامی تا وقتی که سرمایه قبلی شرکت تعدیل نشده باشد افزایش سرمایه شرکت قانونی نیست و انجام نمی‌شود.

 

افزایش سرمایه از طریق خرید سهام جدید

در خرید سهام جدید صاحبان سهام شرکت نسبت به سهامی که دارند از حق تقدم برخوردارند و این حق برای خرید سهام ،قابل نقل و انتقال است. سهامداران برای استفاده از حق تقدم خود شصت روز از تاریخ اعلام پذیره نویسی مهلت دارند.

 

افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام

برای افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام باید اولاً کلیه صاحبان سهام با این نوع افزایش موافق باشند دوماً کلیه مبلغ افزایش یافته باید نقداً پرداخت شود.

 

با توجه به اینکه قوانین مربوط به افزایش سرمایه شرکت ها قدیمی شده و برخی شرکت‌ها در انجام وظایف خود در خصوص مراحل افزایش سرمایه کوتاهی می‌کنند ، همچنین فرآیند افزایش سرمایه در مقایسه با پیشرفت هایی که امروزه در عملکرد ادارات وجود دارد بسیار زمان‌بر است لازم است اقداماتی در جهت اصلاح رویه های قدیمی و قوانین ازجمله الکترونیکی کردن فعالیت های مزبور انجام گیرد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکات انتقال سهام و سهم الشرکه شرکتها را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب