آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات مهم حقوقی درباره واردات و ترخیص کالا

۰۶:۰۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 1787

۰۴

مهر

کالای قاچاق تا زمانی که در بازار و اقتصاد کشور در حال داد و ستد و گردش هست نیز قاچاق شناخته می شود و تکرار معامله بر روی آن باعث به رسمیت شناخته شدن و اعتبار پیدا کردن کالای قاچاق نمی شود

 

شرایط اخذ مجوز واردات کالا ، قیمت گذاری کالاهای وارداتی ، ویژگی های کالای قاچاق ، لزوم گرفتن استاندارد برای کالاهای وارداتی و سایر نکات مهم حقوقی درباره واردات و ترخیص کالا در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

 

واردات کالا نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد به همین دلیل قانونگذار و مسئولان کشور در خصوص واردات و ترخیص کالاها به کشور مقررات و قوانین مهمی را وضع کرده‌اند.

 

کالاهای وارداتی

کالاهای وارداتی شامل سه دسته می باشند:

۱-کالاهایی که ورود آنها به کشور هیچ گونه منع قانونی ندارند و کالاهای مجاز نامیده می شوند که به راحتی و پس از انجام مراحل گمرکی وارد می شوند .

۲-کالاهایی که ورود آنها با مجوز انجام می شود که کالاهای مشروط نامیده می شوند که در زمانهای خاص اجازه ی ورود به آنها داده می شود و ورود آنها دارای قوانین خاصی است.

۳-کالاهایی که اجازه ی ورود ندارند و از نظر شرعی مشکل دارند. که کالاهای ممنوع نامیده می شوند.

نکات مهمی در مورد واردات و ترخیص کالا 

۱- واردات کالاهایی که تولید و توزیع آنها در انحصار دولت است همانند مواد منفجره و سلاح بدون مجوز ممنوع می باشد.

 

۲- وارد کردن کالاهایی که مستلزم استفاده از ارز و امتیازات دولتی می باشد فقط با مجوز دستگاه دولتی ذیربط و پس از ثبت سفارش، ممکن است.

 

۳- هر کالای وارداتی برای آنکه کالای قاچاق شناخته نشود باید به صورت رسمی از طریق مبادی گمرکی، وارد کشور و سپس ترخیص شود. گمرکات کشور برای اطمینان از اینکه کالاهای وارداتی مجاز بوده است مدارک مربوط به اجازه واردات آن کالا را از وارد کننده مطالبه می‌کنند.

 

بنابراین نسبت به همه کالاهای ورودی ثبت سفارش و دریافت مجوز در جهت واردات از مبادی ذیربط ضرورت دارد زیرا در صورت عدم وجود چنین مدارکی، امکان ترخیص کالای وارداتی از گمرک فراهم نخواهد شد.

 

از سوی دیگر خریداران کالاهای خارجی بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، درباره قاچاق تلقی شدن کالایی که برگ سبز گمرکی ندارد دغدغه پیدا می کنند زیرا کالایی که قاچاق شناخته شود امکان ضبط شدن و مصادره دارد.

 

به همین دلیل خریداران داخلی ، برگ سبز گمرکی ورود کالا به کشور را از فروشنده مطالبه خواهند کرد.

 

ویژگی های کالای قاچاق

پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار یکی از سیاست ها و وظایف مهم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه های ذیربط در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 

کالای قاچاق، فقط در لحظه ورود غیرقانونی به کشور (مرزها و مبادی ورودی) قاچاق نیست بلکه حتی در زمانی که در حال فروش در فروشگاه هاست کالای قاچاق به شمار می رود و امکان جمع آوری آن از بازار و برخورد قانونی با عرضه کننده هم وجود دارد.

 

کالای قاچاق امکان ضبط و مصادره دارد. بنابراین مأموران مبارزه با قاچاق کالا می توانند برابر قانون ،کالای قاچاق نزد هر کس و در هر کجا که باشد را شناسایی و با طی مراحل قانونی ، مصادره کنند.

 

کالای قاچاق تا زمانی که در بازار و اقتصاد کشور در حال داد و ستد و گردش هست نیز قاچاق شناخته می شود و تکرار معامله بر روی آن، باعث به رسمیت شناخته شدن و اعتبار پیدا کردن کالای قاچاق نمی شود.

 

از سوی دیگر کالاهایی که پروانه ورود به کشور نداشته باشد یا هزینه های ترخیص آن پرداخت نگردد پس از مدتی به وسیله گمرکات متروکه اعلام می گردد و امکان توقیف  آنها وجود دارد و این باعث خسارت بسیار سنگین به وارد کننده می شود.

 

بنابراین دریافت مجوز واردات کالا و سپس انجام فرایند و مراحل قانونی گمرکی درباره کالاهای وارداتی ضرورت دارد.

 

۴- تعرفه های گمرکی مربوط به واردات کالا بر اساس قوانین بودجه و مقررات هر سال تعیین می شود و معمولاً در قانون بودجه هر سال تعرفه های گمرکی مشخص شده و در کتابچه ای به وسیله وزارت صنعت و معدن منتشر می گردد.

 

۵- توجه به جنبه های مالیاتی واردات کالا هم ضرورت دارد. سازمان امور مالیاتی اطلاعات مربوط به واردات کالا و واردکنندگان را از طریق بانک اطلاعات دارندگان کارت بازرگانی و بانک اطلاعات اشخاصی که ثبت سفارش واردات کالا انجام داده‌اند و بانک اطلاعات اشخاصی که کالا از گمرکات ترخیص نموده‌اند و نیز از طریق تراکنش های بانکی آنان را کنترل می نماید تا نسبت به شناسایی درآمد و مطالبه مالیات اقدام کند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

شرایط اخذ مجوز واردات کالا

برای ورود بسیاری از کالاها به کشور اخذ مجوز از سازمان های مربوطه الزامی است علاوه بر مجوز واردات، گرفتن مجوز ترخیص کالا هم در اغلب مواقع ضرورت دارد.

 

لزوم گرفتن استاندارد

کالاهای وارداتی حتماً باید استاندارد بگیرند و داشتن بروشور فارسی هم برای کالاهای مزبور لازم است برای برخی کالاها در گمرک توسط نماینده استاندارد علامت مزبور داده می‌شود ولی کالاهایی هم هستند که برای اخذ استاندارد برای آنها لازم است آزمایش هایی بر روی کالاها انجام شود.

قیمت گذاری کالاهای وارداتی

برای قیمت‌گذاری کالاهای خارجی باید هزینه های واردات ، شرایط بازار خارجی و یافتن استراتژی های مختلف قیمت گذاری روی ارزهای مختلف بررسی و مورد توجه قرار گیرد پس بهتر است قبل از وارد کردن کالا در خصوص قیمت کالاهای مزبور در کشور تصمیماتی اتخاذ نمود همچنین هزینه‌های متغیر دیگری مثل مالیات واردات کالا ، هزینه انبار کردن و هزینه‌های حمل و نقل هم باید در نظر گرفته شود.

 

توصیه ما به صاحبان کسب و کارها ،تجار و فعالان اقتصادی که به واردات کالا می‌پردازند این است که حتماً قبل از هر اقدامی با یک مشاور متخصص و آگاه از قوانین گمرکی مشاوره داشته باشند تا در آینده متحمل ضرر و زیان مالی به جریمه های و جرایم گمرکی نشوند.

 

توجه داشته باشید که ورود کالاهای دست دوم به کشور ممنوع است مگر اینکه ضرورت ورود کالا و آثار مثبت آن به اقتصاد کشور ثابت شود و مجوز ورود از طرف کمیسیون مربوطه صادر گردد.

 

توصیه ما به بازرگانان و فعالان در این حوزه این است که کارت بازرگانی خود را برای واردات کالا به دیگران واگذار نکنند وجه خرید کالا را هم از راه های مطمئن و قانونی بانکی انجام دهند در انتخاب کالاهای وارداتی و خرید از مراکز معتبر دقت کافی داشته باشند و از سیستم استعلام قیمت استفاده کنند و از خرید کالاهای قاچاق خودداری نمایند و در هنگام ترخیص کالا از شرکت های بازرسی استفاده کنند.

 

توصیه می‌کنیم نوشتار مالیات واردات  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب