آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مفقودی سند در وجه حامل

۱۵:۳۱ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2263

۰۹

مرداد

سند در وجه حامل در دست هر کسی که باشد به او تعلق دارد به عبارتی دارنده سند در وجه حامل مالک آن سند بوده و حق مطالبه وجه آن را خواهد داشت.

سند در وجه حامل در دست هر کسی که باشد به او تعلق دارد به عبارتی دارنده سند در وجه حامل مالک آن سند بوده و حق مطالبه وجه آن را خواهد داشت.

اصولا دارنده سند برای مطالبه آن می‌بایست اصل سند را به مدیون تسلیم کند و در مقابل، دارنده سند در صورتی مکلف به تادیه وجه سند است که اصل سند را دریافت کند. ولی در مواقعی ممکن است دارنده ،سند را گم کرده باشد و یا سند مورد سرقت و یا کلاهبرداری و... واقع شده باشد و به عبارتی از دسترس مالک سند خارج شده باشددر چنین مواردی چه باید کرد؟

 

آیا مالک سند با مفقود شدن آن به طور کلی حق مطالبه وجه سند را از دست می دهد؟

در این نوشتار به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مفقودی اسناد در وجه حاملی که دارای ورقه کپن هستند

دارنده این اسناد در فاصله‌های زمانی خاصی با ارائه هر برگ کپن به مدیون ،میزان مشخصی از بهره آن را پرداخت می‌کند.

در صورت مفقودی چنین اسناد حاملی که برگه های کپن دارند قانون به مالک حق درخواست ابطال سند مزبور را داده است. بنابراین مالک چنین سندی باید با مراجعه به دادگاه محل اقامت مدیون درخواست ابطال سند گم شده خود را بنماید.(ماده ۳۲۲ قانون تجارت)

 

بعد از اثبات مفقودی سند در دادگاه صالح ، دادگاه بوسیله اعلان در جراید به دارنده مجهولی که سند را در دست دارد اخطار می‌کند که به دادگاه مراجعه کند. (ماده ۳۲۳ کنون تجارت)

این اخطار سه نوبت در روزنامه رسمی منتشر می شود و اگر در پی مدت ۳ سال از تاریخ انتشار اولین اعلان کسی سند را ارائه نکند حکم بطلان سند مفقودی پس از ۳ سال صادر خواهد شد.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

 

مفقودی اسناد در وجه حاملی که دارای ورقه کپن نیستند

اسناد در وجه حاملی که دارای برگه کپن نیستند اسناد در وجه حامل ساده هم نامیده می شوند این نوع اسناد در صورتی که مفقود شده باشند مالک سند مطابق قانون باید به دادگاه صالح مراجعه و مفقود شدن سند را اعلام کند.(نه درخواست ابطال)

در صورتی که مفقود شدن سند در وجه حامل ساده برای دادگاه محرز شود دادگاه حکمی مبنی بر پرداخت فوری وجه سند را صادر خواهد کرد.

البته این حکم در صورتی صادر می‌شود که سند مهلتی نداشته باشد و اگر مهلتی برای پرداخت سند وجود داشته باشد در این صورت دادگاه پس از انقضای مهلت ، مدیون را ملزم به پرداخت وجه سند به صندوق دادگستری خواهد کرد.

 

مفقودی چک در وجه حامل

چک به عنوان یکی از رایج ترین اسناد تجاری در میان مردم شناخته شده است به همین دلیل توجه و آگاهی از قوانین مربوط به آن اهمیت ویژه ای دارد ،در مورد چک در وجه حاملی که مفقود شده باید گفت که دارنده چک قبل از اعلام مفقودی به دادگاه می‌تواند کتبا دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد، تا در زمان سریعتری جلوی پرداخت به دارنده غیر واقعی گرفته شود.

البته با توجه به اصلاح قانون جدید چک از 21 آذر ماه 1399 صدور چک در وجه حامل ممنوع شده است.

 

توصیه می کنیم نوشتار تغییرات جدید  قانون  چک  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب