آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مسئولیت مدنی بانک‌ها به لحاظ بی‌مبالاتی کارمندان

۱۳:۵۳ - ۱۲ فروردین ۱۴۰۲

  • 2
  • 0
  • 1121

۱۲

فروردین

بانکها درباره خساراتی که در اثر کوتاهی بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری کارمندان آنها به اشخاص وارد می‌شود مسئول جبران خسارت وارده هستند

بانکها درباره خساراتی که در اثر کوتاهی ، بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری کارمندان آنها به اشخاص وارد می‌شود مسئول جبران خسارت وارده هستند.

 

چه بسا کارمندان بانک‌ها در افتتاح حساب بانکی یا اعطای دسته چک به اشخاص یا پرداخت وجه به اشخاص یا برداشت وجه از حساب اشخاص یا انجام عملیات بانکی ، مرتکب اشتباهاتی شوند که منجر به وارد شدن خسارت یا از بین رفتن وجوه و آسیب به اعتبار مشتریان بانک شود. (همانند بی‌دقتی در انطباق اسناد هویت مراجعه‌کنندگان به بانک با برگه چک یا با مشخصات صاحب حساب بانکی‌ یا برداشت اشتباهی از حساب مشتری یا پرداخت اشتباهی به حساب اشخاص دیگر و .....)

 

در همه این موارد ، برابر مقررات قانونی ، بانک‌ها در قبال اشتباهات کارمندان خود مسئول و متعهد به جبران خسارت وارده به مشتریان بانک هستند.

 

این امر از ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی نیز فهمیده می شود که عبارت است از:

هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌ که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌ می باشد.

 

 بند ج ماده ۳۵ قانون پولی و بانکی مصوب ۱۳۵۱ نیز در این باره ، چنین گفته است:

هر بانک در مقابل خساراتی که در اثر عملیات آن، به مشتریان وارد می شود، مسئول است و ملزم به جبران خسارت خواهد شد.

 

بدین ترتیب از مواد قانونی یادشده می‌فهمیم که از نظر مبانی قانونی، اگر بر اثر قصور و کوتاهی کارمندان بانک‌ در انطباق اسناد هویت مراجعه کنندگان با اسناد مالک دفترچه موجود در بانک و پرداخت از حساب بانکی مشتری و سایر عملیات بانکی، خساراتی به مشتریان بانک‌ها وارد شود بانک‌ها مسئول جبران آن خسارات می‌باشند.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره اموربانکی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

بانک مسئول جبران خسارت است یا کارمند؟

از دیدگاه حقوق بانکی و قواعد مسئولیت مدنی ، مشتری که از بی‌مبالاتی کارمند بانک متضرر شده است می‌تواند برای مطالبه خسارت وارده به خود به طرفیت بانک اقدام به طرح دعوا کند.

 

مسئول جبران خسارت وارده به مشتری، بانک است و دادگاه در صورت اثبات ادعای مشتری، حکم به محکومیت بانک مبنی بر پرداخت خسارت به مشتری خواهد داد.

 

البته بانک می‌تواند بعد از پرداخت خسارت بابت قصور کارمندش، تحت شرایطی ، علیه کارمندی که عامل ورود زیان به بانک شده است دعوای مطالبه خسارت مطرح کند.

 

اگر مشتری بانک ، قصد طرح دعوا علیه بانک را داشته باشد باید خواسته این دعوای خود را «مطالبه وجه بابت سهل‌انگاری متصدی شعبه بانک با احتساب خسارت تاخیر تادیه و خسارات دادرسی بر اساس شاخص بانک مرکزی از زمان تقدیم دادخواست تا صدور و اجرای حکم» قرار دهد.

 

البته آنی مشاور ، پیشنهاد می‌کند پیش از طرح دعاوی بانکی یا دعاوی حقوقی بانکی و دعاوی کیفری بانکی ، ابتدا با کارشناسان بانکی و وکلای متخصص بانکی در سامانه «آنی مشاور» مشاوره کنید و از رهنمودهای حقوقی آنان برای تهیه دادخواست حقوقی یا لایحه دفاعیه بهره بگیرید.

 

در ادامه نوشتار باید بگوییم یکی از مصادیق مسئولیت کارمندان بانک‌ها دقت متعارف در احراز واقعی یا جعلی بودن امضاها و همچنین دقت متعارف در احراز واقعی یا جعلی بودن کارت شناسایی مشتریان بانک و مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها است.

 

اگر کارمند بانک در اثر بی مبالاتی و سهل‌انگاری و نداشتن دقت و تخصص کافی ، جعلی بودن امضا یا کارت شناسایی را تشخیص نداده و پول موجود در حساب مشتری را به مراجعه‌کنندگان و متقاضیان بپردازد برای بانک ، ایجاد مسئولیت مدنی کرده است.

 

نتیجه گیری

بنابر‌این متصدیان بانک باید صرفاً پس از دریافت دفترچه و کارت ملی و با احراز هویت و دریافت امضاء از مشتری و برابر عرف بانکداری اقدام به پرداخت مبالغ درخواستی نمایند مثلا باید رسیدهای بانکی را بررسی کنند.

 

اگر فیش و رسید بانکی با امضای صاحبان حساب یا مشتریان، مطابقت نداشته باشد و با این وجود پرداخت پول انجام شده باشد در نتیجه، سهل‌انگاری کارمندان و متصدیان بانک در پرداخت نادرست وجه، محرز و مسلم است.

 

آنی مشاور در این نوشتار صرفا به بیان نکات حقوقی کاربردی درباره مسئولیت مدنی بانک‌ها به لحاظ بی‌مبالاتی کارمندان بانک پرداخته است.

 

اگر درباره مسایل حقوقی بانکی یا دعاوی بانکی یا پرونده‌های بانکی ، سوال یا به مشاوره حقوقی بانکی یا استفاده از وکیل بانکی یا تهیه دادخواست بانکی یا لایحه دفاعیه بانکی یا دیگر خدمات حقوقی بانکی نیاز داشتید می‌توانید با مشاوران بانکی و وکلای بانکی متخصص «آنی مشاور» مشورت بفرمایید.

 

توصیه می کنیم نوشتار تنظیم لایحه دفاعیه دعاوی بانکی را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (2)

خانی

2 ماه پیش
پاسخ

با سلام عرض ادب احترام.. بنده چند فقره چک از سال۸۵و ۸۶ از مشتری گرفته بودم بعد از اقدام و صدور حکم و اجرائیه در اجرای احکام شورای حل اختلاف تهران متوجه شدیم شخص صادرکننده در بانک و ثپت احوال کد ملی با مشخصات شناسنامه ای ندارد، با توجه به اینکه خسارت تاخیرتادیه هم از سررسید چک ها داده شده، سوال اینکه مسئولیت مدنی یا جرم جعل اسناد متوجّه بانک نمی شود؟

صادق رئیسی کیا

2 ماه پیش

مسئولیت مدنی درباره افتتاح حساب جعلی و وارد آوردن خسارت به دیگران بابت اهمال در انجام وظیفه ، متوجه بانک هم می شود.

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب