آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مزایای شرکت دانش بنیان و حمایت های قانونی از آن

۱۳:۳۹ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4397

۰۶

آبان

با توجه به اهمیت موضوع شرکت های دانش بنیان و ارتباط مستقیم آن با توسعه اقتصادی کشور، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح درآمد ، ارتقاء علم و دانش و در نتیجه پیشرفت کشور ،قانونگذار مزایا و تسهیلات ویژه ای را به آنها اعطا نموده است

در این نوشتار به بیان مطالبی در خصوص مزایای شرکت های دانش بنیان، حمایت های قانونی از آن و مزایای شرکت دانش بنیان می پردازیم.

با توجه به اهمیت موضوع شرکت های دانش بنیان و ارتباط مستقیم آن با توسعه اقتصادی کشور، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح درآمد ، ارتقاء علم و دانش و در نتیجه پیشرفت کشور ،قانونگذار مزایا و تسهیلات ویژه ای را به آنها اعطا نموده است.

 

حمایت های قانونی از شرکت های دانش بنیان

۱- معافیت از پرداخت مالیات و عوارض، حقوق گمرک سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت ۱۵ سال.

۲- تامین تمام یا بخشی از هزینه های تولید و عرضه و یا به کارگیری نوآوری و فناوری با اعطای تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلند مدت و یا کوتاه مدت.

۳- اولویت استقرار واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی و تولیدی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان

۴- اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مرکز و موسسات پژوهشی دولتی قابل واگذاری.

۵- ایجاد پوشش بیمه ای مناسب برای کاهش خطر پذیری محصولات دستاوردهای دانش نوآوری و فناوری در تمام مراحل تولید عرضه و به کارگیری.

۶- تسهیل شرایط مناقصه در موضوعات مرتبط با این قانون و تمهید امکان مشارکت شرکت ها و موسسات موضوع قانون مزبور.

(ماده۳ قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات)

معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی

با هدف کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شکوفایی و کاربردی نمودن دانش فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات قرض الحسنه و بدون اخذ هرگونه تضمین و مشارکت، با اختیار بخش تمام یا بخشی از سهم شرکت به شرکتها و موسسات دانش بنیان صندوقی تحت عنوان نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری تاسیس شده است.

لازم به ذکر است که مسئولیت سیاستگذاری، برنامه ریزی و پیگیری اجرای این قانون بر عهده شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری می باشد.

  • منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی از کجا تامین می شود؟

منابع مالی صندوق مزبور شامل کمک های دولت و شرکت های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی ، شهرداریها و شرکت های وابسته و تابع  و تسهیلات بانکی است.

  • آثار سوء استفاده از حمایت های قانونی شرکت های دانش بنیان:

اشخاصی که به موجب قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات از حمایت های قانونی و مزایای مربوط به شرکت های دانش بنیان سوء استفاده کنند و امتیازات مزبور را برای مقاصد دیگری مصرف نمایند، علاوه بر اینکه، از استفاده مجدد  از حمایت های این قانون محروم می شوند به مجازات های زیر نیز محکوم خواهند شد.

۱-در صورت برخورداری از تسهیلات مالی علاوه بر رد مال، به جریمه نقدی نیز محکوم خواهند شد

۲- در صورت برخورداری از شرایط تسهیلات ورود به مناقصه به مدت سه سال از شرکت در کلیه مناقصه ها خواهند شد

۳- در صورت برخورداری از معافیت مالیاتی یا عوارض ،علاوه بر پرداخت مالیات ،جریمه نقدی برابر میزان معافیت محکوم خواهند شد.

۴-در صورت برخورداری از تسهیلات بیمه‌ای، به پرداخت بیمه معادل پوشش بیمه ای دریافتی محکوم خواهند شد.

بنابراین برخورداری از حمایت های مالی دولت، برخورداری از تسهیلات بانکی، اولویت های خاص در معاملات، تسهیل مشارکت در معاملات، بهره مندی از پوشش بیمه ای خاص و تسهیل در شرکت در مناقصات از جمله مزایای دانش بنیان بودن شرکت می باشد.

 

متاسفانه آنچه که امروزه بیشتر مورد توجه فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد اقتصادهای فیزیکی است در حالی که در کشورهای توسعه یافته آنچه که اهمیت دارد و مورد حمایت و توجه قرار گرفته است و اقتصاد دانایی ،دانش و توان ذهنی اشخاص می باشد.

بنابراین به نظر می‌رسد آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد نوآوری ها، خلاقیت ها ،اختراعات و به طور کلی ایده سازی و تجاری کردن آنها است .که توجه به این موضوعات مسلماً برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بر پایه فناوری و تکنولوژی تاثیر مطلوبی خواهد  گذاشت.

جهت دریافت اطلاعات کامل تر و آشنایی با وظایف شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری و چگونگی ثبت شرکت های دانش بنیان و برخورداری از حمایت های قانونی مربوط، با یک وکیل ثبت شرکت مشورت نمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب