آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات بر حقوق کارمندان

۱۰:۵۵ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 8731

۱۷

مرداد

 پرداخت مالیات حقوق از طریق سامانه مالیات حقوق به عنوان عرف در تمامی کشورها وجود داشته که در ایران نیز افراد موظف به پرداخت مالیات بر حقوق هستند توجه داشته باشید که میزان حقوق در هر سال با توجه به بخش نامه‌های مختلف تعیین می‌شود

تمامی اشخاصی که مشغول به کار هستند، حقوق دریافت می‌کنند و دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند باید بخشی از حقوق خود را به عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند. پرداخت مالیات حقوق از طریق سامانه مالیات حقوق به عنوان عرف در تمامی کشورها وجود داشته که در ایران نیز افراد موظف به پرداخت مالیات بر حقوق هستند. توجه داشته باشید که میزان حقوق در هر سال با توجه به بخش نامه‌های مختلف تعیین می‌شود.
 
کارفرما وظیفه دارد تا مالیات تعلق گرفته به حقوق افراد و کارمندان خود را با ارسال لیست مالیات حقوق کسر کرده و به حساب مشخص شده وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز نماید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد تسلیم مالیات حقوق، محاسبه و واریز مالیات حقوق، سامانه مالیات بر حقوق از طریق سایت مالیات بردرآمد حقوق، ارسال لیست مالیات حقوق وسامانه ارسال مالیات حقوق چیست؟ چگونگی پرداخت مالیات حقوق اینترنتی، سامانه مالیات بر حقوق کارکنان و غیره مطالب مهمی را قرار دهیم.   ​
 

ارسال لیست مالیات حقوق

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند باید لیست مالیات حقوق کارکنان خود را از طریق سامانه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد به سامانه مخصوص ارسال کنند. ارسال مالیات حقوق به سامانه مالیات حقوق توسط افراد مختلف قابل انجام بوده و نیاز به مراجعه حضوری نیست. بسیاری از کارهای مالیاتی توسط آدرس salary.tax.gov.ir سامانه پرداخت مالیات بر حقوق قابل انجام است.
 

سایت مالیات حقوق

همان طور که در بالا به آن اشاره شد برای انجام پرداخت مالیات بر حقوق و محاسبه مالیات حقوق از طریق آدرس salary.tax.gov.ir  می‌توانید اقدام کنید. ارسال لیست مالیات بر حقوق اینترنتی این امکان را به افراد می‌دهد که بتوانند در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. سامانه ارسال لیست مالیات حقوق به منظور جلب رضایت مؤدیان مالیاتی و کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان طراحی شده است.
 

مالیات حقوق و دستمزد

طبق تعریف مالیات حقوق و دستمزد، هر فردی که شاغل محسوب شود و حقوق و دستمزد دریافت کند باید مقداری از درآمد خود را به وزارت دارایی و اقتصاد بپردازد. این امر به عنوان مالیات بر حقوق شناخته می‌شود. سامانه مالیات بر حقوق برای پرداخت مالیات به شکل الکترونیکی راه اندازی شده است. افراد می‌توانند لیست مالیات حقوق خود را تنظیم کرده و در سایت ثبت نمایند. ارسال لیست مالیات حقوق اینترنتی در سال‌های اخیر باعث رضایت افراد شده است.
 
مقدار مالیات بر اساس وضعیت اقتصادی، میزان تولید و تورم تعیین می‌شود. بر اساس ماده قانونی تبصره 6 قانون بودجه سال 98، مالیات حقوق کارگران دو میلیون و هفت‌صد هزار تومان اعلام شده است. یعنی کسانی که از مقدار اعلام شده حقوق کمتری دریافت می‌کنند نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

معافیت مالیات حقوق

طبق ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم، سقف معافیت مالیاتی در سال 98، سی و سه میلیون تومان اعلام شده است. در حالی که محاسبه مالیات حقوق 95 متفاوت بوده است. با توجه به مورد بیان شده اگر شخص سالانه از سی و سه میلیون تومان درآمد بیشتری داشته باشد وظیفه دارد طبق قانون مالیات تصویب شده بخشی از حقوق خود را به عنوان مالیات بپردازد. در مبالغ بالاتر تعیین مقدار مالیات بر اساس روش پلکانی انجام خواهد شد.
 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

برخی از درآمدهای حقوق که از پرداخت مالیات معاف هستند

باید توجه داشته باشید که برخی از درآمدهای کسب شده از طریق مشاغل مختلف از پرداخت مالیات بر حقوق معاف هستند. این درآمدها شامل موارد زیر است:
 
درآمدهای حاصل از مأموریت سیاسی خارجی در ایران
درآمدهای حاصل از مأموریت های کنسولی خارجی در ایران
درآمد کارمندان مؤسسات فرهنگی دول خارجی در ایران
درآمد کارشناس خارجی که با موافقت دولت ایران به ایران اعزام شده است
حق مسکن در محل کارخانه برای کارگران
وجوه حاصل از بیمه بابت خسارت بدنی ایجاد شده
مزایای غیر نقدی دریافتی پرسنل نیروهای مسلح
هزینه سفر و فوق‌العاده مأموریت شغلی
هزینه درمان که کارفرما به کارگر پرداخت می‌کند
 

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق کارگران

مالیات به عنوان یک مسئله مهم برای تمامی مشمولان بوده و باید طبق بخشنامه به آن عمل شود. در میان افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند می‌توان به قشر کارگر اشاره کرد که این قشر دارای درآمد پایین‌تری نسبت به افراد دیگر هستند. هر ساله کارفرمایان تلاش می‌کنند تا با رعایت حقوق کارگران میزان مالیات دریافتی کارگران را کاهش دهند. نمایندگان کارگران با تجمع در مجمع ساو سعی کنند تا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و تورم میزان مالیات را به شکل پایین‌تری در نظر بگیرند تا آسیب زیادی به  قشر کارگر وارد نشود.
 
مالیات بر حقوق به عنوان یکی از مالیات‌های دریافتی دولت محسوب می‌شود که دولت به صورت سالیانه از افراد دریافت می‌کند. با توجه به الکترونیکی شدن سامانه رضایت بیشتری در بین افراد دیده می‌شود چرا که با تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارسال لیست مالیات حقوق در وقت و هزینه‌های آنان صرفه جویی می‌شود. هر ساله با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم میزان مالیات بر حقوق و دستمزد تعیین می‌شود که متفاوت است.
 

توصیه می کنیم نوشتار سامانه های مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب