آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

دعوای استرداد وجه واریزی به حساب دیگری

۰۰:۴۶ - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 5761

۳۰

اردیبهشت

استرداد وجه واریزی به معنای طلب کردن پولی است که به اشتباه برای شخص دیگری واریز شده باشد

 

برابر قوانین مدنی ایران (از جمله مستند به ماده 265 قانون مدنی) هر کس پول یا مالی به دیگری بدهد بدان معنی است که رایگان و مجانی نیست بلکه بدان معنی است که یک مراوده یا معامله ای در میان بوده که بابتش، چنین پرداختی انجام شده است بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینکه بدهکار باشد می تواند بازگشت و استرداد آن را بخواهد.

 

بنابراین به زبان ساده تر مطابق با قانون مدنی ایران می توان گفت که اگر واریز وجه بابت تسویه بدهی پرداخت کننده بوده است پس نمی تواند بازگرداندن آن مال یا مبلغ را مطالبه نماید اما چنانچه تحویل مال یا پرداخت مبلغ به علل دیگری همانند قرض دادن پول، پیش پرداخت بابت انجام یک تعهد، اضافه واریزی، تضمین انجام تعهد، امانت، ودیعه اجاره، واریزی اشتباه و همانند اینها بوده می تواند استرداد و بازگشت آن مال یا مبلغ را مطالبه کند.

 

دادخواست استرداد وجه

برای دادخواست استرداد وجه و طرح دعوای استرداد وجه واریزی به حساب دیگری شما دو راهکار دارید، راهکار اول استرداد وجه از طریق بانک می باشد پس از آنکه پولی را به اشتباه برای کسی واریز کردید ابتدا می توانید به بانک مربوطه مراجعه کرده و موضوع را بیان کنید تا بانک متناسب با شماره تلفنی که هنگام ثبت شماره کارت گرفته است، فرد را پیدا کرده و پول واریز شده را به حساب شما برگرداند. پیشنهاد می کنیم حتما از مشاوران متخصص آنی مشاور در  رابطه با استرداد وجه واریزی مشاوره بگیرید.

 

اما در صورتی که نتوانید از طریق اداری و بانکی و روش دوستانه، وجه مورد نظر را برگردانید باید حسب مورد از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه یا داور ، دعوای استرداد وجه را با رعایت نکاتی که در این نوشتار تقدیم شما می کنیم مطرح و دنبال کنید.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

چهارچوب کلی دعاوی استرداد وجه یا مال

1- اولا باید بتوانید ثابت کنید که مال یا وجهی را به طرف مقابل تحویل داده یا پرداخت نموده اید، رسید واریز وجه یا رسید تحویل مال یا فیش بانکی یا چکی که به طرف مقابل داده اید و او آن چک را نقد کرده و همانند اینها می تواند سند و دلیل شما برای اثبات تحویل مال یا پول به طرف مقابل باشد.

 

2- در وهله بعد باید بتوانید ثابت کنید که طرف مقابل، اساسا از ابتدا مستحق دریافت آن مال یا پول نبوده یا استحقاق ادامه تصرف در آن مال یا پول را ندارد و باید آن را به شما برگرداند.

 

3- خواهان دعوای استرداد وجه، باید پرداخت کننده وجه و خوانده دعوای استرداد وجه باید دریافت کننده مبلغ و خواسته دعوا باید استرداد وجه همراه با تعیین دقیق رقمی باشد که مدعی بازگرداندن آن هستید. خسارت دیرکرد و یا به عبارتی خسارت تاخیر تادیه را از زمان مطالبه وجه می توانید بخواهید نه از زمان پرداخت مبلغ. خسارت دادرسی را نیز باید بعنوان خواسته بیاورید.

 

4- اگر مبلغ مورد ادعا تا دویست میلیون ریال (بیست میلیون تومان) باشد دعوای استرداد وجه را باید در شورای حل اختلاف مطرح کنید و رقم بالای بیست میلیون تومان در صلاحیت دادگاه است.

 

5- دعوای استرداد وجه باید در دادگاه یا شورای حل اختلاف محل اقامت بدهکار مطرح شود.

 

6- دلایل و پیوستهای دادخواست "استرداد وجه" باید مدارکی باشد که ثابت می کند شما پولی را به طرف مقابل تحویل داده اید که او استحقاق دریافتش را نداشته است.

 

7- متن دادخواست استرداد وجه را پس از مشاوره با یک کارشناس حقوقی کاربلد یا وکیل دادگستری مجرب در دعاوی حقوقی تنظیم کنید

 

اگر دادگاه ، عدم استحقاق و در نتیجه اصل بدهکاری دریافت کند دریافت کننده وجه را محکوم به استرداد وجه خواهد نمود.

 

اگر خوانده دعوا (دریافت کننده وجه) دلیل و مدرکی که حکایت از بدهکاری پرداخت کننده مبلغ باشد ارائه نکند طبق موازین قانون مدنی و اصول حقوقی، دادگاه در رای خود خوانده را مکلف به استرداد وجه به خواهان اعلام خواهد کرد و حکم بر محکومیت خوانده در حق خواهان صادر خواهد نمود.

 

البته باید توجه داشته باشید در مواردی که پرداخت از طریق اسناد تجاری (همانند چک) صورت می گیرد، رویه قضایی صدور سند تجاری را اماره بدهکاری صادرکننده سند تجاری می داند و اصولا در این موارد رای بر بی حقی خواهان صادر می کند.

 

نکته

نقش دلایل و نشانه هایی که قاضی دادگاه در دعوای استرداد وجه به آن توجه می کند مهم است. حقوقدانان به این نشانه ها که برای قاضی مهم هستند اماره قضایی می گویند. به عنوان مثال در ارتباط یک دوست با دوست دیگر بدون اینکه روابط معاملاتی بین آنها وجود داشته باشد پرداخت پول ، نشانه قرض دادن است ولی برعکس در روابط کاری و معاملاتی که دو کاسب یا تاجر با هم دارند پرداخت پول ، نشانه بدهکار بودن و پرداخت بدهی است.

 

آنی مشاور توصیه می کند که پیش از پرداخت هرگونه وجهی به دیگران از متقاضی دریافت وجه ، یک درخواست کتبی بگیرید تا بعدا بتوانید ثابت کنید پول را بعنوان قرض از شما گرفته یا به عنوان تسویه حساب و همانند اینها. در این صورت بار اثبات بر عهده گیرنده وجه قرار می گیرد.

 

توصیه می کنیم نوشتار حقوق سپرده گذاران بانکها و موسسات اعتباری را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب