آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

15 نکته در مورد خرید ملک قولنامه ای

۰۱:۰۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

  • 3
  • 0
  • 9937

۳۰

مهر

قولنامه یک سند و نوشته عادی برای انجام معامله است که بین فروشنده و خریدار تنظیم و امضا می شود. هر کدام از فروشنده و خریدار با تنظیم قرارداد قولنامه نسبت به هم تعهداتی را قبول می کنند و زمانی را برای انجام آن تعهدات در نظر می‌گیرند

نمی خواهیم همانند خیلی ها با یک نوشته طولانی و مملو از اصطلاحات و کلمات حقوقی، وقت شما را بگیریم. خیلی ساده و سریع ، مهمترین نکات خرید ملک قولنامه ای را برای شما بیان می کنیم.
 

قولنامه چیست؟

به بیان ساده ، قولنامه یک سند و نوشته عادی برای انجام معامله است که بین فروشنده و خریدار تنظیم و امضا می شود. هر کدام از فروشنده و خریدار با تنظیم قرارداد قولنامه نسبت به هم تعهداتی را قبول می کنند و زمانی را برای انجام آن تعهدات در نظر می‌گیرند.
 

آیا قول نامه اعتبار دارد؟

سوال مهمی که پیش می آید اینست که آیا قولنامه معتبر هست و ضمانت اجرا دارد؟ مثل همه تعهدات و اسناد دیگر، اگر یکی از طرفین به تعهداتی که در قول نامه داده عمل نکند می شود از طریق دادگاه ، شورای حل اختلاف یا داور ، او را ملزم به انجام تعهد کرد؟
 

اعتبار قولنامه

قولنامه بهتر است یا سند رسمی و دفترخانه ای؟

حتما سند رسمی که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می شود بهتر از قولنامه است. دفاتر اسناد رسمی، برابر قانون و از طریق سامانه های اینترنتی به اطلاعات هویتی فروشنده و اطلاعات مربوط به ممنوع المعامله بودن یا نبودن طرفین معامله و بازداشت بودن یا نبودن ملک ،دسترسی دارند در هنگام تنظیم سند نقل و انتقال ملک خیلی از نکاتی که شاید ما توی قولنامه خرید و فروش رعایت نکنیم را رعایت می کنند در نتیجه معامله ای که در دفتر خانه اسناد رسمی انجام می شود از اطمینان و ارزش بالاتری برخوردار است.
 

با وجود دفتر اسناد رسمی چه نیازی به تنظیم قولنامه است؟

از جهاتی همانند هزینه بالای تنظیم سند رسمی، آماده نبودن اسناد و مدارک ملک برای انتقال سند رسمی، آماده نبودن خریدار برای پرداخت نقدی همه مبلغ قرارداد، فوری بودن انجام معامله و سریع و آسان بودن تنظیم قولنامه، مردم همچنان علاقه و نیاز دارند که از طریق قولنامه اقدام به انجام معاملات ملکی خود نمایند.
 

نکات خرید ملک قولنامه‌‌ای

۱- حتما از ملکی که قصد خریدش را دارید بطور دقیق بازدید کنید. یه چک لیست (کاربرگ) از نکات شرایط و مسائلی که در مورد ملک مورد نظرتان هست آماده کنید تا هنگام بازدید از ملک ، نکته‌ای از نظرتون جا نماند و بتوانید طبق چک لیست همه چیز رو کنترل کنید.
 
۲- مطمئن شوید که ملک مورد معامله دارای سند تک برگ هست.
 
۳- مطمئن شوید که سند ملک مورد معامله در بانک یا جای دیگری در رهن یا بازداشت نباشد و اطمینان پیدا کنید که فروشنده ممنوع المعامله نباشه و برای انجام معامله هیچ گونه ، منع قانونی ندارد.
 
۴- هنگام خرید و فروش خانه مطمئن شوید که سند ملک مورد معامله بنام فروشنده باشد.
 
۵- اگه کسی ادعا کرد که وکیل فروشنده است باید مطمئن شوید که اولا وکالت نامه رسمی معتبر در این زمینه دارد و ثانیاً در وکالت‌نامه ، اختیار انجام معامله و دریافت وجه معامله و اختیار انتقال سند و تحویل مورد معامله به شما را بطور کامل دارد.
 
۶- اگر قصد خرید ملکی را دارید که به ارث رسیده اولاً باید گواهی انحصار وراثت وجود داشته باشه و پیوست قولنامه بشه و ثانیاً قولنامه خرید یا قولنامه فروش باید به امضای همه وراث برسد.
 
۷- در مورد همه معاملات از ورشکسته نبودن ، عاقل بودن ، بالغ بودن و صحت و سلامت روانی طرف معامله در حد معمولی، اطمینان پیدا کنید و هنگام معامله ، دو شاهد عاقل و بالغ و بی طرف داشته باشید که از چند و چون و جزئیات انجام معامله، اطلاع داشته باشند و قولنامه هم در حضور همان دو شاهد به امضا برسد.
 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 
۸- ترتیبات پرداخت مبلغ معامله رو بر اساس یک جدول زمانی تنظیم کنید به طوری که مثلاً یک سوم با انعقاد قرارداد و یک سوم با تحویل ملک و یک سوم دیگر از مبلغ مورد معامله بمونه برای روز انتقال سند.
 
مهم است که ترتیب پرداخت رو به همین شکل بهش توجه ویژه داشته باشید.
 
بهتر است هر مبلغی که به مالک پرداخت می کنید از طریق واریز وجه به حساب بانکی خود مالک باشه یا از طریق تحویل چک در وجه مالک و در متن چک بنویسید بابت قولنامه شماره ....مورخ ....
 
اگر فروشنده اصرار داشت پول به حساب دیگه ای پرداخت بشه از فروشنده بخواهید کتباً به شما حساب مورد نظرش برای پرداخت رو مشخص و اعلام کنه.
 
نکات خرید خانه قول نامه ای
 
اگر فروشنده خواست که مبلغ مورد معامله به صورت نقدی پرداخت بشه در قولنامه مبلغ نقدی پرداخت شده رو به صورت دقیق به حروف و عدد بنویسید و به امضای فروشنده برسونید.
 
۹- اگر در ملکی که قولنامه می کنید مستاجر نشسته حتماً لازم است که مستاجر را از معامله آگاه کنید و مطمئن شوید که مستاجر با مالک فعلی درباره مالکیت یا موارد دیگه اختلافاتی که دامن شما رو هم بگیره نداشته باشند. اگر دیدید مستاجر با مالک ، مشکلاتی داره پیش از انجام معامله تکلیف آنها را روشن کنید.
 
۱۰- زمان دقیق تحویل ملک یا خانه مورد را حتما در قولنامه بنویسید.
 
۱۱- از داشتن پایان کار و گواهی عدم خلاف ساختمان و برقراری انشعابات آب و فاضلاب و برق و گاز و تلفن و عدم بدهی مالک بابت شارژ ساختمان، اطمینان حاصل کنید.
 
۱۲- برای تخلف فروشنده از انجام تعهداتش، ضمانت اجرای مناسب و موثر در نظر گرفته بشه.
 
۱۳- توصیه می کنیم هنگام انجام معامله و تنظیم و امضای قولنامه حتماً یک مشاور حقوقی قراردادها یا وکیل مسلط به انجام معاملات ملکی همراه خودتون داشته باشید. هزینه انجام دو ساعت مشاوره در هنگام معامله ، خیلی کمتر هست از هزینه های که بعدا بابت عدم رعایت بهداشت حقوقی برایتان ایجاد خواهد شد.
 
بخاطر داشته باشید که هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل، همیشه نسبت به هزینه مشاوره حقوقی بالاتر و بیشتر است.
 
۱۴- بهتر است قولنامه را در یکی از بنگاه های معتبر مشاور املاک و با اخذ کد رهگیری یا در دفتر وکیل و مشاور حقوقی اتان تنظیم و امضا کنید.
 
۱۵- اگر می خواهید که در قولنامه پیش بینی کنید که حل اختلاف از طریق داور باشه حتماً نام و مشخصات داور مورد نظر را بنویسید و قبولی داور برای انجام داوری در آینده را با امضای داور در زیر قرارداد بگیرید. اگر نمی‌خواهید در قولنامه اسم داور را بیارید همان بهتر که اصلاً ، حل اختلاف را به عهده دادگاه بگذارید. (شروع مراحل داوری باید از طریق ابلاغ اظهارنامه صورت گیرد، در این زمینه خدمات تنظیم اظهارنامه قضایی آنی مشاور می تواند کمک حالتان باشد.)
 
رعایت نکات بالا به شما برای بستن قولنامه خرید خانه کمک خواهد نمود.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار اثر و اعتبار قولنامه را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (3)

حسن

1 سال پیش
پاسخ

سلام ملکی رو ۵سال قبل قولنامه کردم همراه با وکالت حال کپی قولنامه های قبلی رو ندارم میخوام شکایت کنم مشکلی پیش نمیاد بابت نداشتن پیوستهای قبلی از فروشنده های قبلی

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. عدم وجود اصل مدارک و مستندات هنگام طرح و دفاع از دعوا در مرجع قضایی می تواند مشکل ساز و بعضا موجب نادیده گرفتن کپی آنها شود.

1 سال پیش
پاسخ

در کل سعی کنید به هیچ وجه تاکید میکنم به هیچ وجه وسوسه قیمت پایین تر ملک قولنامه ای نرید . واقعا کسی که مایه داره و قید پولشو میزنه میره طرف قولنامه

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب