آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

حقوق سهامداران در شرکت های سهامی عام

۲۲:۲۱ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4443

۲۳

مرداد

حق برخورداری از سود (سهیم بودن سهامدار در سود قابل تقسیم شرکت) حق برخورداری از اموال و دارایی شرکت ، داشتن حق تقدم در خرید سهام جدید و حق انتقال سهام از جمله مهمترین حقوق مالی صاحبان سهم در شرکت های سهامی عام می‌باشند

در این نوشتار به بررسی حقوق سهامداران و تمام آنچه که سهامداران شرکت ها باید بدانند و حقوق سهامداران شرکت سهامی خاص می پردازیم .

بدیهی است که مهمترین هدفی که اشخاص برای خرید سهام شرکت‌ها دارند رسیدن به سودی است که از فعالیت‌های شرکت حاصل می‌شود.

شرکت های سهامی به دو دسته سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می شوند شرکتی که بیشترین سهام آن به مردم تعلق دارد (۵۱ درصد به بالا) و کنترل امور شرکت و تصمیم گیری های آن تابع آرای سهامداران است شرکت سهامی عام نامیده می شود.

 

و شرکتی که بیشتر صاحبان سهام آن به تعداد اشخاص خاص و شناخته شده ای محدود شده و کنترل و تصمیم گیری در امور مربوط به شرکت تحت نظر و اراده آنهاست، سهامی خاص نامیده می شود.

 

مهمترین مزیت شرکت های سهامی عام

لازم به ذکر است که مهمترین مزیت شرکت های سهامی عام این است که سهام آن در بورس اوراق بهادار قابلیت داد و ستد دارد و به این منظور به دلیل بالا بودن سوددهی معاملات در آن مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

در نتیجه مردم برای سرمایه گذاری، اغلب شرکت های سهامی عام را انتخاب می کنند در این میان بهره مندی از آگاهی ها و اطلاعات حقوقی یک مشاوره شرکت ها راهکار مناسبی برای آگاه شدن از حقوق و تعهدات قانونی، افزایش سوددهی سرمایه و خرید سهامی پرسود می باشد.

 

حق برخورداری از سود سهام 

مطابق ماده ۲۴۰ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت میزان سود قابل تقسیم را پس از رسیدگی به حسابها و صورتهای مالی و ترازنامه شرکت تعیین و تصویب می‌کند. و این سود با توجه به میزان سهام هر سهامدار توسط هیئت مدیره تقسیم می شود.

 

سود قابل تقسیم عبارت است از:

سود خالص سال مالی شرکت پس از کسر زیان های سال های قبل و پس از کسر اندوخته قانونی موضوع ماده ۱۴۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و پس از کسر اندوخته های اختیاری با اضافه نمودن سود قابل تقسیم سال های قبل که پرداخت نشده است.(ماده ۲۳۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت)

 

حق تقدم در خرید سهام جدید

قانون گذار به منظور حفظ موقعیت و افزایش حقوق و مزایای سهامداران در شرکت،اولویت خرید سهام جدید را به سهامداران قدیمی شرکت اختصاص داده است. و آنها را از چنین حقی برخوردار نموده است.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

 

 

حق برخورداری از اموال و دارایی شرکت 

با مجموع سهام سهامداران است که شرکت سرمایه لازم برای ادامه فعالیت را کسب می‌کند و به عبارتی رکن اصلی تشکیل دهنده شرکت های سهامی ، سرمایه و سهم سهامداران آن است که دارایی شرکت را شکل دادند در نتیجه بعد از انحلال شرکت هم ، سهامداران در دارایی شرکت حق دارند . و در صورت تقسیم اموال شرکت، به نسبت سهمی که در سرمایه دارند در آن اموال سهیم هستند.

 

حق انتقال سهام 

بر اساس حق مالکیت،سهامداران حق واگذاری سهام خود را داشته و بدون دخالت و تصویب شرکت و شرکتهای دیگر می‌توانند از حق واگذاری سهام خود استفاده کنند.

با توجه به مطالب فوق می توان گفت که حقوق سهامداران در شرکت به حقوق مالی و حقوق غیر مالی تقسیم می شود در نوشتار فوق به حقوق مالی سهامداران اشاره شد در زیر به معرفی حقوق غیر مالی سهامداران در شرکت‌های سهامی عام می پردازیم.

 

حقوق غیر مالی سهامداران شرکت های سهامی

حقوق غیر مالی سهامداران در شرکت شامل حق اطلاع از امور شرکت ،حق حضور و رای در مجامع عمومی،حق عضویت در هیئت مدیره شرکت ،حق داشتن ورقه، حق دعوت از مجامع عمومی و... می باشد.

بدین ترتیب صاحبان سهام با حضور در مجامع عمومی و دادن رای، در انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت و سایر تغییرات مربوط به سرمایه و تغییرات اساسنامه و حتی انحلال شرکت نقش خواهند داشت.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکات انتقال سهام و سهم الشرکه شرکتها را نیز مطالعه بفرمایید.

 

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب