آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

تفاوتهای شرکت تجاری با شرکت مدنی

۰۷:۲۴ - ۱۸ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3457

۱۸

تیر

شرکت‌های تجاری با هدف کسب سود و انجام عملیات تجاری تاسیس می‌شوند ولی هدف از تاسیس شرکت‌های مدنی تجارت نیست

در این نوشتار به تعریف شرکت ، تعریف شرکت مدنی و شرکت تجاری، تفاوت‌های شرکت تجاری با شرکت مدنی و به طور کلی نکات مهم حقوقی در مورد شرکت های مزبور می پردازد.

تعریف شرکت

شرکت در اصطلاح حقوقی اجتماع تعدادی از افراد است که فعالیت خاصی اعم از تجاری و فرهنگی و اجتماعی انجام می دهند.

به عبارتی با افزایش تحولات و پیشرفت جوامع و گسترش نیازها افراد با کنار هم قرار دادن تفکر، تخصص و سرمایه یکدیگر در جهت کسب سود بیشتر اقدام به تشکیل شرکت می‌کنند و در سود حاصل از فعالیت های شرکت با هم شریک می‌شوند.

 

تعریف شرکت مدنی

شرکت های مدنی با هدف انجام فعالیتی مشترک میان دو یا چند نفر تشکیل می‌شوند و اعضا در زمینه‌های کسب و کار و پیشه وری فعالیت می کنند.

اعضای شرکت در سود و زیان فعالیت شرکت به یک میزان سهیم هستند. و انواع شرکتهای مدنی به شرکتهای انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شوند.

 

تعریف شرکت تجاری

شرکت های تجاری با هدف انجام عملیات بازرگانی و مالی میان دو یا چند نفر تشکیل می شوند اعضای شرکت با انعقاد قرارداد رسمی و با تعیین میزان سرمایه و سود و حدود مسئولیت ها، فعالیت خود را شروع می کنند.

انواع شرکت های تجاری به شرکتهای سهامی خاص، سهامی عام، با مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی و تعاونی تولید و مصرف تقسیم می‌شوند.

 

با توجه به مطالب فوق می توان گفت:

شرکت‌های تجاری با هدف کسب سود و انجام عملیات تجاری تاسیس می‌شوند ولی هدف از تاسیس شرکت‌های مدنی تجارت نیست.

در این بخش به بیان تفاوت های شرکت تجاری با شرکت مدنی می پردازیم.

 

تفاوت های شرکت تجاری با شرکت مدنی

موضوع شرکت

موضوع شرکت های تجاری انجام عملیات تجاری است همچنین شرکت‌های تجاری مطابق ماده ۵ قانون تجارت تاجر محسوب می شود. اما موضوع شرکت های مدنی، انتفاع و معاملات غیر تجاری می باشد.

 

لزوم ثبت شرکت

شرکت های تجاری قانوناً مکلف به ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت‌ها و اخذ شماره ثبت می باشند در حالی که این الزام برای شرکت‌های مدنی وجود ندارد.

 

نمایندگی شرکت

در شرکت‌های تجاری مدیر یا مدیران شرکت که توسط شرکا تعیین می‌شوند نماینده شرکت محسوب می‌شوند ولی در شرکت‌های مدنی همگی شرکا مجتمعا نمایندگی شرکت را بر عهده دارند و اداره اموال شرکت تابع شرایط مقرر بین شرکا است.

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

شخصیت حقوقی شرکت

مطابق ماده ۵۸۳ قانون تجارت شرکت های تجاری دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکا هستند ولی شرکت های مدنی مستقلاً دارای شخصیت حقوقی نمی باشند.

شخصیت حقوقی یعنی شرکت دارای نام، اقامتگاه، دارایی و قدرت تصمیم‌گیری مستقل از شرکا است.

 

تابعیت و اقامتگاه شرکت

مطابق قانون تجارت شرکتهای تجاری با توجه به اینکه دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند اقامتگاه قانونی و تابعیت همان مملکتی را دارند که در آنجا به ثبت رسیده‌اند اما در مورد تابعیت و اقامتگاه شرکت های مدنی قانون ساکت است.

 

انحلال شرکت

انحلال شرکتهای تجاری مطابق مواد قانونی مقرر در قانون تجارت با تشریفات خاص و با آرای شرکا در مجامع عمومی صورت می‌گیرد اما در شرکت‌های مدنی اگر هر یک از شرکا تقاضای افراز و تقسیم اموال مشترک را بنمایند شرکت منحل می‌شود.

 

ورشکستگی شرکت

ورشکستگی مختص شرکتهای تجاری است زیرا قانوناً شرکت‌های تجاری تاجر محسوب می شوند و حکم ورشکستگی تنها برای تجار صادر می شود اما از آنجایی که شرکت‌های مدنی تاجر محسوب نمی شوند پس در صورت از دست دادن سرمایه و بدهکار شدن دچار وضعیت اعسار می‌شوند نه ورشکستگی.

توجه داشته باشید که شرکت‌ تجاری همیشه برپایه اراده و اختیار اعضا ایجاد می‌شود اما شرکت مدنی ممکن است قهراً ایجاد شود و اراده اعضا در آن نقشی نداشته باشد مثلا شراکت ناشی از ارث برای وراث.

 

توصیه می کنیم قبل از تاسیس شرکت و یا عضویت به عنوان یکی از شرکا در شرکت ،حتما با یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در امور حقوقی شرکتها مشاوره کنید و با آگاهی از قوانین ، اصول و قواعد حقوقی درمورد انواع شرکتهای تجاری و شرکتهای مدنی اقدام نمایید.

 

توصیه می کنیم نوشتار سامانه جامع تجارت را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب