آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

الزامات حقوقی انواع قراردادهای پیمانکاری

۲۲:۰۱ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 1259

۲۹

آبان

در این قرارداد یک بخش یا همه بخش های اجرایی یک پروژه با شرایط و مشخصات معین به یک شخص یا گروهی از متخصصان واگذار می‌شود قرارداد پیمانکاری فقط مربوط به پروژه‌های ساختمانی نیست و در بسیاری از حوزه‌های دیگر هم کاربرد دارد

یکی از مهمترین و کاربردی ترین قرارداد های منعقده قرارداد پیمانکاری است کارفرمایانی که برای اجرای پروژه های ساختمانی و عمرانی خود نیاز به اشخاص متخصصی دارند که هر کدام با فعالیت در حوزه کاری و تخصصی خود عملیات اجرایی پروژه هایشان را به سر انجام برسانند. الزامات حقوقی انواع قراردادهای پیمانکاری در این نوشتار بیان خواهد شد.

 

تعریف قرارداد پیمانکاری

در این قرارداد، یک بخش یا همه بخش های اجرایی یک پروژه با شرایط و مشخصات معین، در زمان مشخص و با هزینه مشخص به یک شخص یا گروهی از متخصصان واگذار می‌شود. البته ناگفته نماند که قرارداد پیمانکاری فقط مربوط به پروژه‌های ساختمانی نیست و در بسیاری از حوزه‌های دیگر هم کاربرد دارد.

 

موضوع قرارداد پیمانکاری چیست ؟

مهمترین موضوعات قرارداد پیمانکاری عبارتند از :

حمل و نقل، خرید مصالح، تجهیزات، ماشین آلات،تهیه و نصب تجهیزات صنعتی، ساخت و ساز ساختمان و مستحدثات عمرانی و ساختمانی از قبیل راه، سد،تونل و

 

مزیت انعقاد قرارداد پیمانکاری در روابط کاری چیست؟

مزیت انعقاد چنین قراردادی اینست که طرفین قرارداد یک ضمانت اجرای قوی و قابل استناد برای اجرای مفاد قرارداد هایشان در دست دارند که بر اساس آن طرفین ملزم به انجام تعهدات قراردادی می شوند و حقوق طرفین تضمین می شود و در صورت عدم انجام تعهد و ورود ضرر و زیان به هر کدام، به راحتی می توانند به استناد قرارداد موجود اجرای تعهد و خواسته خود را از مراجع قضایی مطالبه نمایند.

 

به عنوان مثال با درج وجه التزام در قرارداد، در صورتی که از عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد به هر یک از طرفین خسارتی وارد شود می توانند طرف دیگر را ملزم به جبران خسارت نمایند البته موضوع مهمی که در این خصوص اهمیت دارد توجه به چگونگی تنظیم قرارداد پیمانکاری است. پیشنهاد می کنیم برای تنظیم قرارداد های خود مخصوصا قرارداد های مرتبط با کسب و کار خود از دانش حقوقی و تخصص مشاوران و وکلای متخصص مجموعه آنی مشاور بهره مند شوید. تا از بروز مشکلات حقوقی و هزینه های سنگین طرح دعوا در دادگاه و ورود ضرر و زیان های احتمالی به اعتبار کاری خود در آینده پیش گیری کنید.

 

انواع قرارداد پیمانکاری از نظر نوع عقد قرارداد

این قرارداد با توجه به نوع عقد به قرارداد پیمانکاری تشریفاتی و ساده تقسیم می شود.

 

قرارداد پیمانکاری تشریفاتی

در تنظیم این نوع قرارداد علاوه‌بر اینکه جزئیات اساسی و لازم رعایت می شود تشریفاتی شامل شرایط ویژه سازمان‌های کارفرما، فرم‌های ضمانت‌نامه، مفاد ویژه مثل شرط داوری ، شرایط فسخ ، وجه التزام و نیز در نظر گرفته می‌شود.

 

قرارداد پیمانکاری ساده

در تنظیم این نوع قرارداد تنها مفاد اصلی و اساسی قرارداد ذکر می‌شود و سایر تشریفات در نظر گرفته نمی‌شود.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/questio

انواع قرارداد پیمانکاری بر اساس روش پرداخت هزینه ها

قراردادهای پرداخت کلی:

در این نوع قراردادها، پیمانکار وظیفه اجرای همه پروژه با قیمت مشخص (قیمت ثابت یا شناور) را دارد.

 

قراردادهای دائمی :

در بعضی از پروژه‌ها مانند تعمیر و نگهداری که به صورت دوره‌ای تکرار می شوند کارفرمایان برای صرفه‌جویی در هزینه ها و در دسترس بودن همیشگی یک پیمانکار با او قرارداد دائمی می بندند. و هزینه ها را در موعد مقرر پرداخت می کنند.

 

قراردادهای سنجشی:

در این نوع قراردادها موضوع کار طوری است که در ابتدای کار نمی‌توان قیمت دقیق برای آن مشخص کرد و هزینه ها به صورت تخمینی مشخص می شوند بنابراین در چنین قرارداد هایی مبلغ نهایی کار در آخر کار تعیین می‌شود.

 

قراردادهای بازپرداخت هزینه:

در این نوع قراردادها هزینه‌های مربوط به کارگران، راه‌اندازی و جمع‌آوری کارگاه و مواد مصرف‌شده محاسبه می شود به اضافه سود به پیمانکار پرداخت می‌گردد.

 

قراردادهای مدیریتی:

در این نوع قراردادها جنبه مدیریتی و نظارتی بر فرایندهای اجرایی مد نظر است و بر سایر جوانب اولویت دارد. این مورد مخصوص پروژه‌ های سنگینی است که در کوتاه مدت باید انجام شود، در این روش همه کارهای پروژه با پیمانکار است و در ازای پیشرفت کار بخشی از هزینه ها را دریافت می‌کند.

 

قراردادهای طراحی و ساخت :

در این نوع قرارداد ها پیمانکار فقط هزینه مربوط به طراحی و ساخت موارد مشخص شده از سوی کارفرما را دریافت می‌کند.

 

قراردادهای ساخت و توسعه:

در این نوع قراردادها پیمانکار در بخش‌های مختلفی از پروژه فعال است و در ازای پیشرفت و نتیجه حاصله دستمزد می گیرد.

 

با توجه به مطالب فوق اهمیت و پیچیدگی قراردادهای پیمانکاری نمایان می شود همچنین قرارداد پیمانکاری علاوه بر روش های فوق ، بر اساس روش های اجرای پروژه، روش های ساخت، بهره‌برداری و انتقال، روش های پرداخت، روش های تامین مالی، شرایط عمومی پیمان و احتساب حق بیمه، به انواع دیگری هم تقسیم می شود که در مطالب بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

توصیه می کنیم برای اجرای اهداف پروژه در قالب مفاد قرارداد برای تنظیم قرارداد پیمانکاری خود از مشاوران و وکلای متخصص حوزه تنظیم قرارداد در سامانه آنی مشاور مشاوره بگیرید و حقوق قانونی و اعتبار کسب و کار خود را با آگاهی از قوانین و اصول و مقررات مربوطه حفظ کنید.

 

توصیه می کنیم نوشتار شرط ضمن قرارداد پیمانکاری  را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب