آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود

۱۹:۵۶ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 7254

۳۰

مهر

سهم الشرکه شرکا در این شرکت به شکل اوراق تجاری انتقال نمی یابد بلکه انتقال به صورت سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشند.
 

مهمترین نکته‌ درباره نقل و انتقال سهم الشرکه

در شرکت با مسئولیت محدود ، هیچ یک از شرکا نمی تواند بدون موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه شرکت که اکثریت عددی هم دارند اقدام به انتقال سهم خود در شرکت نماید؟!
 
(سهم الشرکه آورده‌ی هر شریک به شرکت و در واقع مقداری از سرمایه شرکت است.)
 
 
به عنوان مثال شریکی که ۸۰ درصد سرمایه شرکت متعلق به اوست و قصد واگذاری آن را دارد بدون رضایت سایر شرکا نمی تواند سهم خود را به دیگری واگذار کند در نتیجه توافق سه چهارم صاحبان سرمایه به تنهایی برای انتقال سهم الشرکه کافی نیست و رضایت اکثریت شرکا همواره لازم است.
 
 
حتی اساسنامه شرکت هم نمی تواند ناظر به کاهش نصاب سه چهارم سرمایه یا حذف اکثریت عددی شرکا در این مورد باشد.
 

راهکار قانونی برای انتقال سهم الشرکه 

برای انتقال سهم الشرکه بدون توجه به این قاعده یک روش غیرمستقیم وجود دارد به این ترتیب که شریک کنونی (که قصد انتقال سهم الشرکه را دارد) از شرکت خارج می شود و فردی که می خواستیم انتقال گیرنده سهم الشرکه باشد به عنوان شریک جدید و با آورده نقدی یا غیرنقدی لازم به شرکت وارد می شود.
 
علاوه بر موارد فوق از نکات مهمی که در خصوص انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود باید به آن توجه کرد شرط قانونی انتقال سهم الشرکه به صورت سند رسمی می باشد.
 
بنابراین انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های مذکور با روش های انتقال سهام در سایر شرکت های تجاری متفاوت می باشد.
 
 

مراحل انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود 

پس از تصمیم صاحب سهم در خصوص نقل و انتقال سهم الشرکه خود، مجمع عمومی فوق العاده مطابق مقررات قانونی و شرایط اساسنامه شرکت ،تشکیل و پس از کسب موافقت سایر شرکا صورتجلسه ای در این خصوص تنظیم می شود.
 
متقاضی به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و صورت جلسه را به همراه تقاضای صدور سند رسمی به دفترخانه ارائه می نماید و پس از بررسی و طی مراحل لازم انتقال سهم الشرکه به صورت رسمی ثبت می گردد.
 
بنابراین سهم الشرکه شرکا در این شرکت به شکل اوراق تجاری انتقال نمی یابد بلکه انتقال به صورت سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود.
رضایت شرکا (رضایت اکثریت عددی و اکثریت سرمایه) شرط انتقال سهم می باشد.
 
 
توصیه می شود هر یک از شرکا قبل از اعلام تصمیم خود مبنی بر انتقال سهم الشرکه ابتدا از قوانین و مقررات مربوط به آن کسب اطلاع نمایند و یا با درخواست وکیل در این حوزه این امر را به وی بسپارند.
 

نکته 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره آنلاین شرکتها را نیز مطالعه بفرمایید. 

 

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب