آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پلمپ واحد صنفی بدون پروانه

۲۲:۵۳ - ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

  • 0
  • 0
  • 9643

۱۶

شهریور

مطابق ماده 27 قانون نظام صنفی، محل دایر شده به‌وسیله هر شخص حقیقی یا حقوقی که پروانه کسب برای آن صادر نشده است با درخواست اتحادیه و تأیید اتاق اصناف شهرستان توسط نیروی انتظامی پلمپ می‌شود

پلمپ چیست؟

پلمپ به معنی بستن و اجازه ندادن به ادامه کار در یک مکان یا واحد صنفی است.

در مکان هایی مانند دفترکار، رستوران، مغازه، خانه و هر واحد صنفی که اقدامی غیرقانونی صورت گیرد، مراجع قضایی در مواقع لزوم می توانند آن مکان را پلمپ یا مهروموم کنند، مکانی که پلمپ شود تا زمانی که قانون اجازه نداده بسته خواهد ماند و کسی اجازه ورود و خروج و استفاده از آن‌جا را نخواهد داشت و در صورتی که کسی بدون مجوز قانونی وارد محل شود مرتکب جرم فک غیرقانونی پلمپ آن مکان شده و مجازات خواهد شد.

 

تعریف فرد صنفی و واحد صنفی

مطابق ماده ۲ قانون نظام صنفی، فرد صنفی یعنی:

هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های‌ صنفی‌ اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه‌گذاری کند و به‌عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران‌ محل کسبی دایر یا وسیله کسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات‌ خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف کننده عرضه‌دارد، فرد صنفی شناخته می‌شود.

 

مطابق ماده ۳ قانون نظام صنفی، واحد صنفی یعنی:

هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در محل ثابت یا وسیله‌ سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی با اخذ پروانه کسب دایر شده باشد، واحد صنفی‌ شناخته می‌شود.

 

هر واحد صنفی مطابق قانون نظام صنفی، تحت نظارت و کنترل اتحادیه مربوط به صنف خود فعالیت می کند و ملزم به رعایت اصول و قوانین خاصی مانند اخذ پروانه کسب، پرداخت حق عضویت اتحادیه و ... است. بنابراین در صورت تخلف و عدم رعایت قوانین مربوطه ممکن است واحد صنفی پلمپ شود .

 

پس از آشنایی با مفهوم پلمپ و فرد صنفی و واحد صنفی در این نوشتار به بیان نکات مهم حقوقی در خصوص پلمپ واحد صنفی بدون پروانه می پردازیم.

 

دلایل پلمپ واحد صنفی

  1. در صورتی که واحد صنفی پروانه کسب نداشته باشد
  2. در صورتی که واحد صنفی به شغلی غیر از آن‌چه برای آن پروانه کسب گرفته مشغول باشد
  3. در صورتی که بدون دلیل موجه و مشخصی یک واحد صنفی بیش از ۱۵ روز تعطیل باشد و تعطیلی آن، مصرف کننده را به عسر و حرج (دردسر) اندازد.
  4. در صورتی که واحد صنفی مطابق ضوابطی که در آیین نامه مصوب کمیسیون نظارت تعیین شده حق عضویت را به اتحادیه مربوطه پرداخت نکرده باشد
  5. در صورتی که مصوبات و دستورات قانونی هیات عالی کمیسیون نظارت ابلاغ شده از اتحادیه را رعایت نکرده باشد.
  6. در صورتی که تکالیفی که قانون نظام صنفی مقرر کرده را انجام نداده باشد.

 

لزوم اخذ پروانه کسب

تاسیس هر نوع محل کسب و اشتغال به هر نوع کار فنی، مستلزم داشتن پروانه مربوط به آن است.

پروانه کسب، اجازه ای است که طبق مقررات قانون نظام صنفی، به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، به فرد مربوط برای محل مشخص یا وسیله کسب مشخص، داده می شود. پروانه اشتغال، گواهی نامه مهارت انجام کار فنی است که توسط مراجع ذی صلاح ، صادر می گردد. تاسیس هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به هر نوع کسب و حرفه، مستلزم داشتن صلاحیت و پروانه از اتحادیه صنفی مربوطه خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت آنان، غیرقانونی محسوب می گردد.

 

مرجع صدور پروانه کسب، اتحادیه ‏های صنفی و یا دستگاه‏های موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده ۳۰ قانون نظام صنفی می باشد.

 

پلمپ بدلیل نداشتن پروانه کسب

مطابق ماده۲۷ قانون نظام صنفی، محل دایر شده به‌وسیله هر شخص حقیقی یا حقوقی که پروانه کسب برای آن صادر نشده است با درخواست اتحادیه و تأیید اتاق اصناف شهرستان توسط نیروی انتظامی پلمپ می‌شود.

 

درصورت عدم شناسایی یا عدم درخواست پلمپ واحد صنفی بدون پروانه کسب از سوی اتحادیه مربوط، اتاق اصناف شهرستان و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند واحدهای فاقد پروانه کسب را شناسایی و پلمپ نمایند.

 

بنابراین با توجه به قوانین نظام صنفی کشور لازمه شروع و ادامه هر کسب و کاری داشتن پروانه کسب می باشد و نداشتن آن منجر به پلمپ محل خواهد شد.

 

مراحل پلمپ

  1. قبل از پلمپ محل، به صاحب کسب و کار ۱۰ تا ۲۰ روز مهلت داده می شود تا مکان مورد نظر را تخلیه کند
  2. محل مورد نظر به مدت ۱ هفته تا ۶ ماه پلمپ می شود
  3. تعطیل موقت محل با اعلام اتحادیه، رأساً از طریق نیروی‌انتظامی به عمل می‌آید.

 

عواقب پلمپ غیر موجه

هر فرد صنفی که واحد کسب وی تعطیل می‌شود می‌تواند به کمیسیون‌ نظارت شکایت کند. نظر کمیسیون نظارت که حداکثر ظرف دو هفته اعلام خواهد شد،‌ لازم‌الاجراء است. در صورت اعتراض فرد صنفی می‌تواند به مراجع ذی‌صلاح قضایی‌ مراجعه کند.

 

همچنین جبران خسارات وارد شده به واحد صنفی در اثر پلمپ و تعطیل غیرموجه با‌مجوز اتحادیه یا مراجع دیگر، به استناد نظر کمیسیون نظارت، برعهده دستوردهنده ‌است.

 

جرم فک پلمپ

کسانی که پلمب یا مهر محل‌های تعطیل شده در اجرای این قانون ‌را بشکنند و محل‌های مزبور را به نحوی از انحاء برای کسب مورد استفاده قرار دهند، به‌مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

 

ماده ۵۴۳ قانون مجازات سلامی

«هرگاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمب شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو کند یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

 

برای انجام وکالت  یا دریافت مشاوره و خدمات حقوقی از مشاوران ، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» می‌توانید با شماره‌ی : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب