آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

وکیل قرارداد

۲۱:۱۰ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3372

۱۴

خرداد

وکیل قرارداد امروزه تخصص در هر شغل و حوزه کاری یکی از الزامات موفقیت در آن حوزه کاری تلقی شده و جامعه وکالت نیز از این امر مستثنی نمی باشد و در همین راستا تخصص وکلا در یک حوزه به عنوان وصفی از وکالت، مورد استفاده عموم افراد جامعه قرار می گیرد و عبارت " وکیل قرارداد " نیز دقیقاً از همین تخصص گرایی جامعه نشأت گرفته است

وکیل قرارداد چه کسی است؟

ممکن است شما نیز بارها در میان صحبت های افراد جامعه  با عبارتی به عنوان " وکیل قرارداد " برخورد کرده باشید. ظاهر این عبارت به خوبی نشان می دهد که جامعه حقوقی کشور دچار تحولات خاصی شده است که مبنای آن را گرایش مردم به تخصص وکلاء تشکیل می دهد.

 

امروزه تخصص در هر شغل و حوزه کاری یکی از الزامات موفقیت در آن حوزه کاری تلقی شده و جامعه وکالت نیز از این امر مستثنی نمی باشد و در همین راستا تخصص وکلا در یک حوزه به عنوان وصفی از وکالت، مورد استفاده عموم افراد جامعه قرار می گیرد و عبارت " وکیل قرارداد " نیز دقیقاً از همین تخصص گرایی جامعه نشأت گرفته است.

حال باید ببینیم که منظور افراد جامعه از این عبارت ، در حوزه حقوقی و وکالتی چگونه تفسیر می شود و به عبارت ساده تر در عالم حقوق وکیل قراردادها به چه کسی گفته می شود:

۱- وکیل قرارداد کسی است که طرفین قرارداد به موجب عقد وکالت او را برای انعقاد معامله ی مورد نظر و انعقاد قرارداد نایب خود قرار میدهند . البته ممکن است وکیل فقط از طرف یکی از طرفین نایب در امر تنظیم قرارداد باشد. 

۲- وکیل قرارداد ، تخصص و تجربه در خصوص وکالت در دعاوی ناشی از قراردادها را نیز دارد. در صورت ایجاد اختلاف و لزوم طرح دعوا در خصوص دعاوی مربوط ، وکیل متخصص  قراردادها با توجه به تجربه ای که در این زمینه دارد در تسریع روند دادرسی نقش مهمی ایفا می کند.

بنابراین افراد جامعه در مواقعی که در نتیجه عدم انجام تعهدات و یا سایر مفاد قرارداد دچار اختلاف شده و مجبور به طرح دعوا در دادگاه شدند با کمک یک وکیل می توانند طرح دعوا کرده و با دفاع او به حقوق خود برسند.

۳- وکیل قرارداد به عنوان یک فرد آشنا به قواعد و اصول قرارداد نویسی میتواند در جلسه تنظیم قرارداد شرکت نموده و در خصوص مذاکرات ، توافقات و تعهدات طرفین اظهار عقیده نماید. در واقع در این مورد وکیل نقش مشاور قراردادها را داشته و طرفین را از اصول و قواعد مربوط به قرارداد آگاه نموده و در انعقاد قرارداد قانونی و عادلانه  آنها را راهنمایی می‌کند.

طرفین می‌توانند وکیل مذکور را به عنوان وکیل در تنظیم قرارداد نیز انتخاب نمایند و یا فقط از راهنمایی های او بهره مند شوند.

هر وکیلی در حدود اختیاراتی که موکل به او می دهد صلاحیت وکالت در دعاوی ناشی از قراردادها را دارد اما از آنجایی که در زمان حاضر همه ی روابط و معاملات به گونه ای تخصصی شده و انجام هر کاری نیاز به علم و دانش و مهارت مخصوصی را دارد در خصوص وکالت دعاوی ناشی از قراردادها نیز ، توصیه می‌شود از وکیل قرارداد استفاده شود. 

نقش وکیل قرارداد در تنظیم قرارداد

اهمیت و مزایای تنظیم قرارداد بر کسی پوشیده نیست چرا که تنظیم قرارداد امر پیچیده و مهمی است که نیاز به علم و آگاهی و تخصص ویژه ای داشته و طرف یا طرفین قرارداد در جهت حفظ حقوق خود و برای رسیدن به هدف مطلوب از انعقاد قرارداد ترجیح می‌دهند در این راه از تخصص و تجربه ی یک وکیل استفاده نمایند تا به این طریق روند کار سرعت یافته و اعتبار و صحت قرارداد خود را تضمین نمایند.

وکیل قرارداد با در نظر گرفتن نکات حقوقی قراردادها و مذاکرات مقدماتی و توافقات اولیه طرفین همچنین با رعایت شرایط اساسی صحت قراردادها و اصول و قواعد حاکم بر موضوع قرارداد در محدوده اختیاراتی که موکل به او داده است اقدام به تنظیم قرارداد می نماید.

روشن است که وکیل باید نسبت به عمومات صحت یک قرارداد به لحاظ رعایت مقررات عمومی قانون مدنی مبنی بر رعایت شرایط اساسی صحت قراردادها در خصوص اراده طرفین ، اهلیت طرفین ، معلوم و معین بودن موضوع عقد مشروعیت جهت آن و همچنین مطابقت قرارداد با قوانین آمره و نظم عمومی و سایر الزامات عمومی قراردادها آگاهی کافی داشته و از طرف دیگر بر جنبه های تخصصی موضوع قرارداد نیز تسلط لازم داشته باشد یعنی اگر قرار است قراردادی در خصوص پیمانکاری تنظیم گردد ،وکیل تنظیم کننده قرارداد باید از شرایط عمومی پیمان و الزامات قوانین ساخت و ساز و مهندسی آگاهی کافی داشته باشد.

وکیل علاوه بر رعایت شرایط فوق باید همه خواسته ها و توافقات طرفین را بررسی نموده ،تعهدات و ضمانت عدم اجرای آنها ،موجبات فسخ و انحلال قرارداد را نیز پیش‌بینی نماید به عبارت بهتر ، تمام ابهامات مربوط به قرارداد را رفع نماید تا در آینده در این خصوص اختلافی پیش نیاید.
در مواقعی که وکیل از جانب طرفین معامله، امر تنظیم قرارداد را به عهده می گیرد، در واقع امین طرفین به حساب آمده و در نوشتن مفاد قرارداد ، تلاش می کند حقوق هر دو طرف قرارداد را در نظر گرفته و با رعایت اصل تساوی حقوق طرفین ، قراردادی جامع و بی نقص و عادلانه تنظیم نماید .

البته ممکن است وکیل از جانب یکی از طرفین ، تنظیم قرارداد را به عهده بگیرد در این صورت با توجه به اینکه وکیل از جانب یک طرف انتخاب شده است طبیعتاً سعی خواهد کرد تا در موقع تنظیم قرارداد حقوق موکل خود را حفظ نماید.

نقش وکیل قرارداد در دعاوی قراردادی

وکیل در دعاوی قراردادی به عنوان یک متخصص  امور قراردادها نقش مهمی دارد .
در صورت بروز اختلاف های قراردادی طرف یا طرفین قرارداد ممکن است اقدام به طرح دعوا در دادگاه کنند ، در این صورت طرف دعوا برای بهره مندی از حمایت های قانونی و رسیدن به حق خود  نیاز به آگاهی از قوانین مربوط به موضوع دارد.

جهت تسریع روند دادرسی و کاهش ضررهای وارده در این راه ، مناسب است طرف دعوا یک وکیل متخصص دعاوی قراردادها را به عنوان وکیل خود جهت طرح دعوا و دفاع در دادگاه نایب خود کند. تا احتمال پیروزی خود در دعوا را افزایش دهد.

وکیل در جهت احقاق حقوق موکل خود باید از عرف معاملات نیز آگاهی کامل داشته باشند در برخی موارد در خصوص موضوع اختلافی نمی‌توان به قانون یا قرارداد استناد کرد در چنین مواقعی یافتن راه‌حل ، با رجوع به عرف ممکن می شود.

بهره‌مندی از تخصص و تجربه یک وکیل امور قراردادها با توجه به پرونده‌های بسیاری که در دادگستری مربوط به دعاوی ناشی از قرارداد ها وجود دارد یک نیاز عمومی می باشد

این امر ناشی از تنظیم کردن قراردادها به صورت غیرتخصصی و غیرقانونی و کمک نگرفتن از تجربه و تخصص یک وکیل متخصص می باشد. 

 

افراد جامعه باید در موقع انعقاد قرارداد این را بدانند که با انعقاد یک قرارداد قانونی و بی نقص توسط یک شخص متخصص می توانند از بروز اختلافات و دعاوی آتی و از ورود ضررهای مادی و معنوی جلوگیری نمایند. و به طور کلی در روابط حقوقی و نظام اقتصادی ، نظم را برقرار سازند.

سامانه ی " آنی مشاور " با ارائه خدمات مشاوره ای آنلاین و با حضور مشاوران و وکلای متخصص ،حرفه ای و با سابقه در تنظیم قرارداد، خدمات تخصصی در حوزه تنظیم قراردادها ارائه نموده است.

شما نیز می توانید با بهره مندی از خدمات تخصصی آنی مشاور در حوزه تنظیم قراردادها با آرامش خاطر نسبت به انعقاد قرارداد در حوزه کسب و کار خود مبادرت نمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب