آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مشوق های مالیاتی

۰۵:۵۱ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3347

۱۲

مرداد

مشوق‌های مالیاتی برای افراد خوش حساب اعمال می‌شود که طبق قانون 189 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی که در طی سه سال، اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر پرداخت کرده باشند معادل 5 درصد اصل مالیات سه سال را به عنوان جایزه خوش حسابی دریافت می‌کنند

در قانون مالیات‌های مستقیم تشویقات و جرایم مالیاتی مختلف در نظر گرفته شده است. تشویق‌های در نظر گرفته شده به طور کلی برای کسانی است که اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر و به موقع پرداخت می‌کنند. جرائم مالیاتی نیز برای کسانی در نظر گرفته می‌شود که در موعد مقرر برای پرداخت مالیات اقدام نکرده و نسبت به پرداخت مالیات بی میل هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد تشویقات و جرایم مالیاتی مطالب جالبی را خدمت شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم.

 

تشویقات مالیاتی

مشوق‌های مالیاتی برای افراد خوش حساب اعمال می‌شود که طبق قانون 189 مالیات بر درآمد، اشخاص حقوقی و حقیقی که در طی سه سال، اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر پرداخت کرده باشند؛ معادل 5 درصد اصل مالیات سه سال را به عنوان جایزه خوش حسابی دریافت می‌کنند. این امر برای تشویق افراد به پرداخت به موقع مالیات در نظر گرفته شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که پرداخت مالیات برای جایزه در نظر گرفته شده، معاف از مالیات است.

کسانی که بتوانند طی سه سال متوالی به صورت منظم و سر موعد مخصوص، مالیات خود را تسلیم اداره مالیات کنند و به عنوان شخص خوش حساب تشخیص داده شوند می‌توانند از تخفیف مالیاتی استفاده کنند.

تشویقات مالیاتی شامل چه مواردی است؟

طبق قانون مالیات‌های مستقیم مشوق‌های مالیاتی به منظور ترغیب کردن فرد به ارائه به موقع و پرداخت مالیات است. به صورت معمول برای تشویق‌های مالیاتی جایزه‌های مختلفی نظیر خوش حسابی، بخشودگی از جرایم مالیاتی مختلف و استفاده از معافیت پایه مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. تمامی موارد به عنوان مشوق فرد، شناخته شده تا بتواند با انگیزه بیشتر مالیات خود را در موعد مقرر واریز نماید.

جرایم مالیاتی

در حال خواندن مقاله تشویقات و جرایم مالیاتی هستید. جرائم مالیاتی برای کسانی در نظر گرفته می‌شود که در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت نکنند. در قانون مالیات‌های مستقیم جمهوری اسلامی ایران، برای مؤدیان مالیاتی وظایف مختلفی در نظر گرفته شده است.

اگر وظایف محول شده به درستی انجام نشود بعد از مهلت قانونی جریمه‌هایی برای مؤدیان اعمال می‌شود که علاوه بر پرداخت اصل مالیات، باید جرائم در نظر گرفته شده را نیز پرداخت کنند.

جرائم مالیاتی در نظر گرفته شده با توجه به وضعیت بدهی و تعیین مالیات فرد متفاوت است. در قانون مالیاتهای مستقیم که در تیر ماه 94 تصویب شده است برای اشخاص حقیقی یا حقوقی که وظایف قانونی و مالیاتی خود را به درستی انجام نمی‌دهند، علاوه بر جریمه مالیاتی، مجازات کیفری و حقوقی نیز در نظر گرفته شده است.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مجازات کسانی که مالیات نمی دهند؟

مجازات در نظر گرفته شده برای کسانی که از پرداخت مالیات اجتناب می‌کنند به شرح زیر است:

اگر فرد حقوقی مالیات خود را پرداخت نکند، به مدت 6 ماه تا 2 سال به یکی از مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:

  1. ممنوعیت به کارگیری در شغل‌های دولتی
  2. ممنوعیت از فعالیت در سازمان‌های مختلف
  3. محکوم شدن به جزای نقدی با توجه به مبلغ بدهی مالیاتی

اگر فردِ حسابدار، حسابرس، مأمور مالیاتی و کارکنان بانک مرتکب جرم مالیاتی شوند و یا تخلفات را به درستی گزارش نکنند به حداقل مجازات مباشر جرم، محکوم می‌شوند.

بخشودگی جرایم مالیاتی

بخشودگی جرائم مالیاتی به گونه‌ای است که سالیانه یک تاریخ معین برای پرداخت بدهی افراد بدهکار مالیاتی، تعیین می‌شود. افراد آگه به تاریخ اعلام شده توجه کنند و مالیات خود را تا قبل از آن تاریخ پرداخت کنند شامل بخشودگی جرائم مالیاتی می‌شوند. در واقع بخشودگی جرائم مالیاتی این حُسن را دارد که مؤدیان مالیاتی صحتِ همکاری خود را نشان دهند. افرادی که بتوانند در موعد تعیین شده مالیات خود را پرداخت کنند شامل بخشودگی جرائم می‌شوند.

مالیات به عنوان یکی از رکن‌های اساسی درآمدزایی دولت محسوب می‌شود. دولت کشورهای مختلف با در نظر گرفتن مالیات و دریافت به موقع آن می‌تواند خدمات مختلفی را به مردم ارائه دهد. در نقطه مقابلِ کسانی که مالیات را به موقع پرداخت می‌کنند افرادی هستند که از واریز مالیات خود اجتناب می‌کنند، تشویقات و جرایم مالیاتی برای تشویق و تنبیه افراد در نظر گرفته شده است.

در واقع باید بیان کرد مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده این انگیزه را در فرد ایجاد می‌کند تا سالیانه بتواند مالیات خود را پرداخت کند. جرائم مالیاتی در نظر گرفته شده برای این امر است تا فرد از ارتکاب جرم‌های بیشتر اجتناب کرده و بدهی مالیاتی خود را در موعد مقرر واریز نماید.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره مالیاتی آنلاین  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب