آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مسئولیت مدیران شرکت ها

۱۷:۵۴ - ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 6728

۲۶

شهریور

مدیر نماینده شرکت است و به نمایندگی از شرکت با اشخاص ثالث در ارتباط بوده و متقابلاً تعهداتی بر عهده می‌گیرد

 انواع مسئولیت اشخاص در قانون تجارت

۱. مسئولیت فردی

۲. مسئولیت جمعی

 

که تقسیم می‌شود به :

 

مسئولیت به میزان نقش هر کس در ورود زیان ،مسئولیت به تساوی ، مسئولیت تضامنی و مسئولیت نسبی.

 

در مسئولیت فردی، شخص وارد کننده خسارت واحد می باشد و به تنهایی مسئول جبران خسارت است. در مسئولیت جمعی، اشخاص وارد کننده خسارت متعدد می باشند در واقع هر شخص به اندازه ای در ورود خسارت نقش داشته و همراه با سایرین مسئول جبران خسارت وارده می باشند.

 

به فعالان اقتصادی و مؤسسان شرکت ها و کسانی که به نوعی با حقوق شرکت ها سرو کار دارند توصیه می شود قبل از ثبت یا عضویت و یا قبول سمت مدیریت در یک شرکت ابتدا از طریق یک مشاور ثبت شرکت و متخصص در امور مربوط به حقوق شرکت ها از تمامی اصول و قوانین مربوط به کسب و کار مزبور آگاهی کسب کنند.

 

مسئولیت مدیران شرکت های تجاری به صورت جمعی است یا فردی؟

مطابق قانون، اصل بر جمعی بودن مسئولیت مدیران شرکت های تجاری است.

 

۱.مسئولیت به میزان نقش هر کس در ورود زیان :

درمواردی که در ورود خسارت دو یا چند مدیر مشارکت داشته باشند، بعد از بررسی و تحقیق در موضوع دعوا، هر مدیر به میزان مسئولیتش محکوم به پرداخت خسارت می گردد.

مطابق ماده ۱۴۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت مدیران و مدیر عامل شرکت... بر حسب مورد منفردا یا مشترکا مسئول هستند و دادگاه حدود مسئولیت هر یک را برای جبران خسارات تعیین خواهد کرد.

همان طور که بیان شد قانونگذار مسئولت جمعی برای مدیران را به رسمیت شناخته است اما در مواردی که ورود خسارت مستند به عمل یک مدیر باشد در این صورت بعد از اثبات امر در دادگاه مدیر مزبور مسئولیت فردی برای جبران تمامی خسارات وارده را خواهد داشت.

 

 

۲.مسئولیت به تساوی مدیران:

در مواردی که همه مدیران شرکت به یک اندازه و مساوی در ورود زیان نقش داشته باشند و یا وضعیت به گونه ای باشد که امکان تعیین میزان مسئولیت هر یک وجود نداشته باشد در این صورت همه مدیران مسئولیت به تساوی خواهند داشت.

 

مسئولیت مدیران شرکتها در قبال شرکا:

مدیران شرکت که معمولاً توسط تمامی شرکا یا اکثریت شرکا انتخاب می شوند در حکم وکیل شرکت هستند. بنابراین مطابق اصول کلی حقوقی در صورتی که در انجام وظایف خود تقصیر نکرده باشند در حکم امین بوده و مسئولیتی ندارند.

ولی در صورتی که از تقصیر مدیر خسارتی متوجه شرکت شود و یا عرفا مدیر مسبب آن شناخته شود در قبال شرکت و شرکا مسئولیت مدنی داشته و باید خسارات وارده را جبران نماید.

 

نکته :

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» نیز صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی  که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question

 

مسئولیت مدیران شرکت ها در قبال اشخاص ثالث

مدیر نماینده شرکت است و به نمایندگی از شرکت با اشخاص ثالث در ارتباط بوده و متقابلاً تعهداتی بر عهده می‌گیرد. در صورت عدم انجام تعهدات قراردادی و ورود خسارت به طرف ثالث ،مسلما شخص مسئول ملزم به جبران خسارت می گردد. ولی با توجه به سمت نمایندگی مدیر، وی مسئولیت مدنی نداشته و شرکت مسئول جبران خسارات  خواهد بود.

البته عدم مسئولیت مدیران شرکت ها در قبال اشخاص ثالث در صورتی قابل قبول خواهد بود که مدیر در حدود موضوع شرکت و اختیارات قانونی و قراردادی خود عمل کرده باشد، در غیر این صورت مسئولیت تنها متوجه مدیر مقصر خواهد بود نه شرکت.

 

مسئولیت کیفری مدیران شرکتها

در قانون تجارت در مورد مسئولیت کیفری مدیران مقرراتی پیش بینی نشده است. ولی به طور کلی در خصوص مسئولیت های کیفری ناشی از جرائم عمومی و همچنین جرایمی که در راستای انجام وظایف مدیریتی خود در شرکت مرتکب  شده اند ،مدیران مزبور در محاکم قضایی مورد تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهند شد.

 

 

مسئولیت مدیران بعد از ورشکستگی شرکت

آیا مسئولیت مدیران شرکت بعد از ورشکستگی نیز ادامه دارد؟

در صورتی که شرکت ورشکسته شود و دارایی شرکت برای تادیه دیون کافی نباشد هر ذینفع می تواند از دادگاه تقاضای رسیدگی و محکومیت مدیران متخلف شرکت  که به نوعی در ورشکستگی شرکت نقش داشته‌اند را بنماید.

دادگاه پس از رسیدگی ممکن است مدیر یا  مدیران متخلف را منفردا یا متضامناً محکوم به تادیه دیون شرکت نماید. (ماده ۱۴۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت)

توصیه ما به مدیران شرکت ها، شرکا و اشخاص ثالثی که در ارتباط با یکدیگر و در جهت اجرای حقوق و تکالیف متقابل خود با مشکلات و اختلافاتی مواجه شده‌ و یا متضرر شده اند و تصمیم به طرح دعوا در مراجع قضایی دارند این است که:

قبل از هر اقدامی با یک  مشاور حقوقی متخصص در امور شرکتها مشورت نمایند و بدین طریق از قوانین و مقررات حاکم در موضوع اختلافی و حقوق و تکالیف قانونی خود آگاه شده و با مناسب ترین راه حل ممکن اختلاف یا دعوای موجود را حل و فصل نمایند.

 

توصیه می کنیم نوشتار پنج نکته کاربردی درباره ثبت شرکت  را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب