آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مراحل شکایت چک برگشتی

۲۳:۰۵ - ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 16146

۳۱

شهریور

دارنده چکی که برای دریافت وجه آن به بانک مراجعه کرده و با عدم پرداخت مواجه شده است می تواند از همان لحظه تا ۶ ماه نسبت به درخواست صدور گواهی عدم پرداخت اقدام نماید

امروزه در بسیاری از معاملات در میان مردم استفاده از چک برای پرداخت قیمت کالا و دریافت خدمات متداول شده است،اما دغدغه‌ای که اغلب دارندگان چک با آن سر و کار دارند این است که:

 

آیا پولی در حساب صاحب چک وجود دارد؟ برای شکایت چک برگشتی به کجا مراجعه کنیم؟ آیا می توان چک حقوقی را تبدیل به چک کیفری کرد؟ آیا در موعد مقرر به پول خود می رسند؟ مراحل شکایت کیفری چک چیست؟ نحوه شکایت از چک برگشتی و مراحل شکایت برای چک برگشتی حقوقی چیست؟ اگر در حساب شخصی که چک بی محل کشیده، پولی نباشد تکلیف چیست؟ مراحل قانونی چک برگشتی در شورای حل اختلاف چگونه است؟ مراحل شکایت چک برگشتی چیست؟

تمام آنچه که صادرکنندگان و دارندگان چک باید بدانند

در این میان صادرکنندگان و دارندگان چک نباید تنها به استفاده از آن اکتفا کنند بلکه باید از قوانین مربوط به چک آگاهی داشته باشند حقوق و تکالیف خود را بدانند و برای آگاهی از این موضوع که در چه مواردی چک بلامحل محسوب می شود در چه مواردی چک حقوقی است و در چه مواردی کیفری و مراحل شکایت از آن ، نیاز به کسب اطلاع و دریافت مشاوره از متخصص چک دارند.

 

چه کار کنیم چک برگشتی سریعتر وصول شود؟

دارنده چکی که برای دریافت وجه آن به بانک مراجعه کرده و با عدم پرداخت مواجه شده است می تواند از همان لحظه تا ۶ ماه نسبت به درخواست صدور گواهی عدم پرداخت اقدام نماید. در این مرحله باید از تفاوت های چک حقوقی و چک کیفری آگاه شود و توجه نماید که چک حقوقی است یا کیفری تا مراحل بعدی رسیدگی به شکایت و مرجعی که باید به آن مراجعه کند معلوم شود.


مثلا برای کیفری محسوب شدن چک بلامحل و امکان شکایت کیفری از صادر کننده آن باید دو مهلت ۶ ماهه مقرر در قانون صدور چک از طرف دارنده چک رعایت شود.

نحوه شکایت چک برگشتی و بی محل،برای شکایت از چک برگشتی به کجا مراجعه کنیم؟

مهلت برگشت زدن چک بی محل برای شکایت کیفری ۶ ماه از تاریخ چک می باشد. یعنی دارنده باید ظرف ۶ ماه از تاریخ چک برای وصول وجه چک به بانک مراجعه کند و در صورت بلامحل بودن آن اقدام به برگشت زدن چک نماید.

مهلت شش ماهه دوم نیز از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت شروع می شود؛ به عبارتی اگر دارنده چک تا شش ماه پس از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت اقدام به شکایت کیفری علیه صادرکننده چک نکند دیگر امکان شکایت علیه صادر کننده را از دست خواهد داد.


لذا دارندگان چک بلامحل باید در صورت مواجه شدن با چنین وضعیتی ابتدا با یک مشاور چک و اسناد تجاری که در امور مربوط به چک توان علمی و تجربی بالایی دارد مشورت کنند تا از راهکارهای قانونی و مراحل شکایت چک بی محل که برای رسیدن به وجه چک لازم است مطلع شوند.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

طی مراحل طرح شکایت باید مطابق قانون و رویه قضایی مربوطه انجام شود به این منظور در زیر مراحل طرح شکایت از چک را به تفکیک در دو بخش طرح دعوای کیفری و حقوقی بیان می کنیم:

نحوه شکایت چک برگشتی کیفری 

۱- مراجعه به بانک جهت وصول وجه چک در مهلت قانونی.
۲- برگشت زدن چک و درخواست صدور گواهی عدم پرداخت از بانک محال علیه.
۳- طرح دعوا در دادسرا با ارائه اصل چک و سایر مدارک شناسایی.

 نحوه شکایت چک برگشتی حقوقی

۱- مراجعه به بانک جهت وصول وجه چک.
۲- برگشت زدن چک و درخواست صدور گواهی عدم پرداخت از بانک محال علیه.
۳- مراجعه به دادگاه عمومی صالح و تنظیم و تقدیم دادخواست علیه مسئول یا مسئولان چک.
(مراجعه به شورای حل اختلاف در خصوص چک های با مبلغ کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال)

 

توصیه می کنیم نوشتار ظهرنویسی در قانون جدید را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات آنلاین حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب