آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات واردات و صادرات

۰۸:۰۸ - ۲۴ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4838

۲۴

تیر

دولت با تعیین مالیات واردات کالا و صادرات و میزان آنها را کنترل می کند مثلا به کالایی مانند زعفران نیز در زمان صادرات مالیات صادرات زعفران تعلق می گیرد

مالیات واردات کالا و صادرات به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اقسام مالیات شناخته می‌شود که درآمد حاصل از آن در بودجه عمومی دولت شامل بخش‌های مختلف نظیر سود بازرگانی، حقوق گمرکی، عوارض اتومبیل‌های وارداتی و سفارش کالا است.

با توجه به مورد گفته شده دولت برای تأمین هزینه‌های خود سعی می‌کند برای واردات و صادرات، مالیات تعیین کند. اگر از جمله افرادی باشید که در این زمینه فعالیت می‌کنید باید بدانید که مالیات صادرات تعیین شده طبق قانون، در تاریخ مقرر باید پرداخت شود. به کالایی مانند زعفران نیز در زمان صادرات مالیات صادرات زعفران تعلق می گیرد.

ایران به عنوان یکی از کشورهای وارد و صادر کننده محصولات و مواد غذایی شناخته می‌شود که دولت می‌تواند با تعیین مناسب و قانونی مالیات، کسب درآمد زیادی از این بخش داشته باشد. در واقع محصولات مختلفی به کشور وارد شده و مواد غذایی و محصولات دیگری صادر می‌شود. سازمان و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند باید بدانند که طبق قانون اداره مالیاتی، باید مالیات واردات و صادرات خود را به موقع پرداخت کنند.

 

 

واردات و صادرات

به کالاهایی که در کشورهای مختلف تهیه شده و از راه تجاری به یک کشور دیگر فرستاده می‌شود واردات گفته می‌شود. به دلیل اینکه در برخی از کشورها، تولید محصولات مختلف امکان پذیر نبوده خیلی از کشورها واردات را در دستور کار خود قرار می‌دهند. ایران نیز محصولات مختلفی را وارد می‌کند که این امر شامل مالیات خرید و فروش و مالیات بر واردات است. بیشترین اقلامی که کشور ایران آن را وارد می‌کند شامل موارد زیر است:

گندم ، وسایل نقلیه ، برنج‌های هندی و پاکستانی ، ذرت ، سویا ، تلفن همراه و گوشت یخ زده.

 

در بحث واردات و صادرات اگر نگاهی به صادرات بیندازیم، ایران به دلیل داشتن امکانات لازم، محصولات و مواد غذایی زیادی را تولید کرده و برای دیگر کشورها صادر می‌کند. دولت برای صادرات محصولات و مواد غذایی مختلف نیز مالیات تعیین کرده است تا بتواند کنترل مناسب‌تری در این زمینه داشته باشد. برای شناخت بهتر مالیات بر صادرات بهتر است بخش نامه‌های مختلف را بررسی کنید و در مورد آن آگاهی داشته باشید.

 

مالیات بر واردات

به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمدزایی دولت می‌توان به مالیات بر واردات اشاره کرد. دلایل مختلفی برای دریافت مالیات توسط دولت وجود دارد که مهم‌ترین آن در زمینه واردات مربوط به مسائل زیر است:

  1. حمایت از کالاهای ساخت داخل
  2. جلوگیری از ورود کالاهای غیرضروری به کشور
  3. کسب درآمد مناسب برای دولت
  4. مسائل اداری و اجرائی مختلف

 

همان‌طور که بیان شد مالیات بر واردات به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اقسام مالیات محسوب می‌شود که در بین انواع آن، مالیات واردات خودرو است که شامل تبصره‌های مختلف بوده و طبق قانون با آن برخورد می‌شود. جداول مختلفی که توسط سازمان اداره امور مالیاتی آماده شده است نشان می‌دهد که در سال 98 چه مقدار عوارض مالیات و مالیات واردات خودرو دریافت می‌شود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

مالیات بر صادرات

مالیات صادرات کالا به عنوان یکی دیگر از مسائل مرتبط با دریافت مالیات است که نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. ایران به عنوان یک کشور صادر کننده مواد غذایی و محصولات مختلف شناخته می‌شود که دولت برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود مالیات بر صادرات دریافت می‌کند. در جدیدترین مصوبه دولت، مالیات بر صادرات برای بخش‌های زیادی معاف شده است.

مالیات صادرات زعفران

زعفران به عنوان یکی از محصولات پر استفاده در ایران و جهان شناخته می‌شود که ایران تولیدات زیادی در این زمینه دارد. در کشورهای مختلف زعفران ایرانی بسیار زبانزد است. باید بیان کردن صادرات زعفران به عنوان یک منبع درآمد عالی برای دولت شناخته می‌شود که مشمول پرداخت مالیات است. در واقع می‌توان گفت یکی از مالیات‌های دریافتی دولت در زمینه صادرات، دریافت مالیات صادرات زعفران است.

همان‌طور که می دانید یکی از شیوه‌های کسب درآمد دولت برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود دریافت مالیات است. واردات و صادرات در کشور ایران به گونه‌ای است که دولت با تعیین مالیات می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های خود را تامین کند. افراد و شرکت‌هایی که در زمینه واردات و صادرات مشغول به کار هستند، طبق قانون باید در زمان تعیین شده و طبق جداول طراحی شده مالیات صادرات و واردات خود را به دولت بپردازند.

در عرصه درآمد و هزینه‌های دولت، به دلیل وابستگی زیادی که بین اقتصاد و مؤلفه های سیاسی و اجتماعی وجود دارد، دولت با تعیین مالیات‌های مختلف می‌تواند سطح زندگی مردم را بهبود ببخشد. این کار می‌تواند با افزایش نسبی رفاه و افزایش اوقات فراغت مردم همراه باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار مالیات بر درآمد را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب