آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مالیات فصلی

۱۷:۳۳ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3057

۲۳

مهر

مالیات فصلی گزارشی کامل از عملکرد مودیان مالیاتی در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان است

اگر در زمینه مالیات اطلاعات مناسب و کافی داشته باشید قطعاً با کلمه مالیات فصلی برخورد کرده‌اید. نام دیگر آن معاملات فصلی است که به صورت کامل بر روی برخی مشاغل اعمال می‌شود. در این نوشته می‌خواهیم در مورد مالیات فصلی دارایی و مالیات فصلی سال 98 مطالب مهمی را قرار دهیم. اگر شما می‌خواهید اطلاعات خود را در مورد موضوع فوق افزایش دهید پس بهتر است تا انتها ما را همراهی کنید.

مالیات فصلی چیست؟

برای این که بتوان مالیات را به صورت کاملاً دقیق و اصولی محاسبه کرد نیاز به دریافت صورت حساب معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است. مالیات فصلی در ایران با ارزیابی دقیق صورت حساب و شفافیت در آن انجام می‌شود. زمانی که صورت حساب به صورت فصلی بررسی شود می‌توان بیان کرد اظهارنامه مالیاتی فصلی صورت گرفته است. در این سبک صاحبان کسب و کار فهرست معامالت خود را به صورت فصلی تسلیم اداره مالیات می‌کنند.

در تعریف ساده‌تر باید گفت به خرید و فروش‌هایی که به صورت حقیقی و حقوقی در یک بازه زمانی کوتاه مدت و مشخص انجام می‌شود و اطلاعات آن در اختیار اداره امور مالیاتی قرار می‌گیرد مالیات فصلی گفته می‌شود. مدت زمان رسیدگی، با توجه به وضعیت کسب و کار می‌تواند به صورت سه ماهه و هر فصل شمسی باشد. در بازه سه ماهه فرد فهرست تمامی مبادلات خود را به همراه اطلاعات لازم دیگر تقدیم سازمان امور مالیاتی می‌کند.

نگاهی به تاریخچه صورت معاملات فصلی

همان‌طور که در ابتدا بیان شد، مالیات فصلی به نام‌های دیگر نظیر معاملات فصلی شناخته می‌شود. ارسال مالیات فصلی برای اولین بار در سال 1373 توسط دولت مطرح شده است. در آن سال به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم صورت معاملات فصلی انجام نشده است، اما در سال 1380 دستورالعمل اجرایی آن صادر شده و اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به انجام آن شده‌اند. در سال 1394 با تغییرات اقتصادی صورت گرفته تغییراتی نیز در این زمینه انجام شده است.

اصلاحات مختلفی در زمینه مالیات فصلی سال 98 رخ داده است که در آن می‌توان به تغییرات بندهای اصلاحی قانون مالیات مستقیم اشاره کرد. امروزه معاملات فصلی به شکل مناسبی در حال انجام است.

اطلاعات لازم در زمینه ارسال مالیات فصلی چیست؟

افراد مشمول باید اطلاعات معامله خود را بر اساس استانداردهای لازم به سازمان اداره امور مالیاتی تقدیم کنند. علاوه بر این امر باید شماره اقتصادی خریدار و فروشنده نیز در آن درج شود. در کنار موارد گفته شده با توجه به سبک معاملات فصلی می‌توان شماره کوتاژ، اظهارنامه گمرکی و کد گمرک ترخص کننده را در صورت وجود، برای اداره مالیات ارسال کرد. در بین معاملات ارزی نیز باید نوع ارز، مبلغ ارزی و نرخ برابری ارز را بیان کرد تا اطلاعات به صورت کامل منتقل شود.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

چه کسانی مشمول ارسال معاملات فصلی هستند؟

طبق ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره 3 صورت گرفته، سه گروه به صورت خاص باید صورت مالیات فصلی خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند که شامل موارد زیر است:

  1. اشخاص حقوقی که شامل شرکت‌ها است
  2. اشخاص حقیقی
  3. صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

بررسی مهلت ارسال صورت مالیات فصلی

از مالیات‌های فصلی می‌توان به دوره‌های سه ماهه و بر اساس فصول شمسی خاص اشاره کرد که یک گزارش کامل برای فصل بهار، یک گزارش برای تابستان و همچنین دو گزارش مفصل برای فصل پاییز و زمستان است. به صورت کلی باید بیان کرد که گزارش‌های ارسال شده تا 45 روز، برای ارسال به اداره مالیات فرصت دارند. به طور نمونه تا 14 مرداد ماه فرصت دارید صورت معاملات فصل بهار را به اداره مالیات ارسال کنید.

در این بخش تبصره‌های مختلفی وجود دارد که بر حسب ضرورت، اداره امور اقتصادی و دارایی مهلت ارسال صورت معاملات فصلی را می‌تواند تمدید کند.

 نحوه ارسال صورت معاملات فصلی چگونه است؟

تنها روش قابل ارسال برای مالیات فصلی به صورت الکترونیکی بوده که سازمان اداره امور مالیاتی با توجه به ایجاد بستر مناسب، فرم‌ها را به صورت دستی تحویل نمی‌گیرد. افراد مشمول می‌توانند به صورت برخط و آنلاین، یا به صورت آفلاین فرم خود را به همراه اطلاعات، برای سازمان اداره امور مالیات ارسال کنند. به صورت برخط می‌توان با مراجعه به سایت مربوطه این کار را آنلاین انجام داد.

در روش آفلاین مؤدیان با مراجعه به وب سایت امور مالیاتی، نرم افزار را دانلود کرده و در سیستم خود اجرا می‌کنند. پس از اجرا و تا پایان ثبت اطلاعات نیازی به اینترنت دیده نمی‌شود و پس از تکمیل فرم، برای ارسال آن باید اینترنت در دسترس باشد. این کار باعث می‌شود تا شخص بتواند سر فرصت اطلاعات خود را تکمیل نماید.

 

توصیه می کنیم نوشتار مالیات بر درآمد  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب