آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

رسیدگی به اختلافات مالیاتی در ایران

۱۲:۴۲ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3728

۱۰

آذر

رسیدگی به اختلافات مالیاتی در نظام مالیاتی ایران در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد. اختلاف بین اداره امور مالیاتی و مودی مالیاتی برابر قانون مالیات های مستقیم امکان طرح

رسیدگی به اختلافات مالیاتی در ایران در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد در زیر به بیان نکاتی در این خصوص می پردازیم.

اختلاف بین اداره امور مالیاتی و مودی مالیاتی برابر قانون مالیات های مستقیم امکان طرح در دادسرای عمومی و انقلاب و دادگاه عمومی شورای حل اختلاف را ندارد بلکه باید در مراجع تخصصی مالیاتی رسیدگی شود.

به طور معمول اختلافات مالیاتی بعد از ابلاغ برگ تشخیص مالیات به مودی مالیاتی آغاز می گردد.

مراحل رسیدگی به اعتراض مودی مالیاتی نسبت به برگ تشخیص در نظام مالیاتی کنونی ایران به ترتیب زیر می باشد:

1- رسیدگی اداری

مالیات دهندگان، ظرف سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات، می‌توانند به برگ تشخیص مالیات، اعتراض نمایند.

اعتراض مالیات دهندگان به صورت اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر اداره مالیاتی، اسناد و مدارک را برای تعدیل مالیات، کافی تشخیص دهد آن را تعدیل می‌نماید و در صورتی كه موجبات رضایت مالیات دهندگان فراهم گردد، پشت برگ تشخیص به امضای مالیات دهندگان و مسئول مربوطه می رسد و تایید می گردد که اختلاف موجود بین مالیات دهندگان و دستگاه مالیاتی، حل و فصل گردیده و پرونده مختومه می‌شود و مودی مالیاتی موظف به پرداخت مالیات متعلقه خواهد بود.

در غیر این صورت، پرونده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌گردد.

2- هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی:

هر هیئت حل اختلاف مالیاتی از سه نفر تشكیل خواهد شد.

رای هیات با اکثریت آرائ قطعی و لازم الاجرا است مگر اینکه مودی ظرف 20 (بیست) روز از تاریخ ابلاغ رای به وی، بطور کتبی اعتراض نماید که در این صورت پرونده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر ارسال خواهد شد.

3- هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر:

رسیدگی در هیات‌ های حل اختلاف مالیاتی، اصولا به صورت حضوری است و مؤدی یا نماینده وی و نیز نماینده اداره امور مالیاتی می‌توانند در جلسه رسیدگی حاضر شوند. وقت جلسه هیات بایستی به مودی ابلاغ گردد و تاریخ ابلاغ و روز جلسه نباید كمتر از ده روز باشد و عدم حضور مودی مالیاتی، مانع از رسیدگی هیات حل اختلاف مالیاتی، نخواهد بود.

رای هیات تجدید نظر قطعی و لازم الاجراست، در این حالت، حوزه مالیاتی می‌تواند بلافاصله پس از دریافت رای، نسبت به صدور برگ تشخیص قطعی، اقدام نماید.

4- شورای عالی مالیاتی:

مالیات دهنده يا اداره امور مالياتی می توانند ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ رای قطعی هيات حل اختلاف مالياتی تجدید نظر، به استناد عدم رعايت قوانين و مقررات موضوعه يا نقص رسيدگی، با اعلام دلايل كافی به شورای عالی مالياتی شكايت و نقص رای و تجديد رسيدگی را درخواست كنند. (به شرط تامین وثیقه کافی نسبت به مبلغ مالیات)

5- هیئت موضوع ماده ۲۵۱ مكرر قانون مالیاتهای مستقیم

در مورد ماليات‌های قطعی كه در مرجع ديگری قابل طرح نباشد و به ادعای غير عادلانه بودن ماليات مستندا به مدارک و دلايل كافی از طرف مؤدی مالیاتی، شكايت و تقاضای تجديد رسيدگی مالیاتی شود وزير امور اقتصادی و دارايی می تواند پرونده را به هيأتی مركب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسيدگی ارجاع نمايد.

رأی هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم با اكثريت آرا، قطعی و لازم الاجرا می‌باشد.

6- دیوان عدالت اداری:

دیوان عدالت اداری، صلاحیت رسیدگی به اعتراضات و شكایات از آرا و تصمیمات مراجع رسیدگی مالیاتی را دارد.

برابر تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مهلت تقدیم دادخواست، راجع به رای قطعی هیات های حل اختلاف مالیاتی یا رای شورای عالی مالیاتی یا رای هیات ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، شش ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی مرجع مربوطه است.

آنی مشاور، مشاوران خبره و حرفه ای در زمینه مالیات دارد که می توانند با راه کار های مناسب و مشاوره مالیاتی باعث حفظ حقوق مالیاتی شما و جلوگیری از اشتباهات و تشخیص های مالیاتی نادرست در مورد شما شوند.
 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://app.animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب