آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

درخواست طلاق از طرف زن

۰۹:۳۷ - ۲۰ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 8375

۲۰

تیر

حق طلاق با مرد است اما حق طلاق زن نیز ممکن است ضمن عقد نکاح شرط شود و یا تحت شرایط مقرر در قانون به وجود بیاید

در درخواست طلاق از طرف زن و مهریه باید توجه داشت که آیا حق طلاق دارد یا نه؟

شرایط طلاق از طرف زن وجود دارد یا نه؟

اگر درخواست طلاق از طرف مرد و مهریه نیز پرداخت نشده باشد حکم دادگاه چیست؟

اگر مرد طلاق ندهد چه اتفاقی رخ می دهد؟

 و اینکه می توان زن را واجد شرایط طلاق دانست و همراه با ارائه دادخواست طلاق سایر حقوق زن را نیز مطالبه کرد؟

دادخواست طلاق از طرف زن و درخواست مهریه چگونه است؟

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟

آیا زن حق طلاق دارد؟

مطابق قوانین طلاق در ایران، حق طلاق با مرد است اما حق طلاق زن نیز تنها ممکن است ضمن عقد نکاح شرط شود و یا تحت شرایط مقرر در قانون به وجود بیاید. 
لازم به ذکر است که حق طلاق مرد بدون نیاز به دلیل و اثبات شرایط خاص قابل اجراست و به عبارتی مرد هر وقت بخواهد می تواند زن خود را به شرط پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی (به جز مورد اعسار) طلاق بدهد. (ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی)

شرایط طلاق از طرف زن 

مطابق قوانین مربوط به طلاق و تحت شرایط خاصی و تنها با اثبات موارد ادعایی قانونی زن می تواند درخواست طلاق کند. و دادگاه خانواده پس از احراز شرایط و بررسی پرونده حتی در صورت مخالفت شوهر اختیار دارد که حکم طلاق را به درخواست زن صادر نماید.


زن تحت شرایط زیر حق طلاق دارد

۱- مطابق شرایط مقرر در قانون مدنی در ماده ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ درخصوص نفقه ندادن و یا ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه و احراز موارد عسر و حرج از مواردی است که برای زن حق طلاق ایجاد می شود.
۲- شروطی که زوجین در ضمن عقد نکاح یا سایر عقود لازم بر آن توافق نموده اند در صورت عدم اجرای تعهد از طرف مرد نیز برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند.

مفهوم عسر و حرج 

عسر و حرج به معنای سختی غیر قابل تحمل و به عبارتی به وضعیت زوجه ای اطلاق می‌شود که در آن ادامه زندگی مشترک زناشویی برای او غیر قابل تحمل می شود.
عسر و حرج اعم از سختی و مشقت جسمی روحی مالی عرضی ناموسی و ... است که اثبات آن در دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورت عدم امکان اجبار، دادگاه راسا حکم طلاق را صادر می‌کند.

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

احراز حق طلاق زن 

با اثبات عسروحرج زن در واقع حق طلاق زن ثابت می شود.


از مصادیق عسروحرج عبارتند از:


۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
۲- اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی آسیب برساند.
۳- محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر.
۴-
ضرب و جرح و دشنام دادن و توهین یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج.
۵- ابتلاء زوج به بیماریهای صعب العلاج روانی ساری یا عارضه صعب العلاج که زندگی مشترک را مختل نماید.

 

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق می گیرد؟

طلاق زن و شوهر ارتباطی با اثبات حق مهریه ندارد یعنی در هر صورت چه زن و شوهر طلاق گرفته باشند و چه در مدت زندگی زناشویی زن مستحق مهریه است. و در هر صورت اگر زن مهریه اش را مطالبه کند مرد به اختیار و یا به اجبار دادگاه مکلف به پرداخت مهریه می شود.

گرفتن مهریه بدون طلاق

گرفتن مهریه به عنوان یکی از حقوق اصلی زن منوط به طلاق او نیست و حتی بلافاصله بعد از وقوع عقد نکاح و در مدت زندگی مشترک می تواند مهریه خود را مطالبه کند عنوان یکی از حقوق اولیه زن منوط به طلاق او نیست و حتی بلافاصله بعد از وقوع عقد نکاح و در مدت زندگی مشترک می تواند مهریه خود را مطالبه کند پس اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد به او.


و در مواقعی که زن همراه با درخواست طلاق از شوهرش مطالبه مهریه نماید حتی اگر مرد طلاق ندهد و شرایط ایجاد حق طلاق برای زن فراهم نشود همچنان مرد مکلف به پرداخت مهریه به زنش می باشد و به حکم دادگاه ملزم به پرداخت مهریه می شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار شرایط حضانت فرزند را نیز مطالعه بفرمایید.
 

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب