آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

جعل چک

۱۸:۵۱ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

  • 6
  • 1
  • 9599

۰۶

مرداد

مجازات جعل امضا، دارای حکم جبران خسارت وارده به صاحب چک بوده و مجازات جعل مبلغ چک، 6 ماه تا 2 سال حبس دارد. علاوه بر مجازات گفته شده در جرم جعل چک و دسته چک تقلبی، در جعل چک وجعل امضای چک و کلاهبرداری فرد جاعل باید 3 تا 12 میلیون ریال خسارت به صاحب چک پرداخت کند.

رعایت کردن نکات امنیتی در تمامی زمینه‌های شغلی این اطمینان را به شما می‌دهد که بتوانید بدون دغدغه به کار خود ادامه دهید. این روزها افراد زیادی در زمینه جعل چک، دسته چک تقلبی در جرم جعل چک، مجازات جعل امضا چک و کلاهبرداری به بانک و کلانتری‌های مختلف مراجعه می‌کنند. اگر با حساسیت خاص و رعایت کردن نکات اصولی پیش بروید قطعاً جعل چک رخ نخواهد داد. اگر می‌خواهید جزو آن دسته از افرادی نباشیدش آسیب‌هایی شوید بهتر است ما را همراهی کنید.

کلاه‌برداری چک امروزه به عنوان یکی از کلاه‌برداری های رایج مورد استفاده افراد سودجو قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت، افراد بدون رعایت کردن اصول صحیح گرفتار این موضوع می‌شوند. کلاه‌برداران باید بدانند که جرم جعل امضای چک و مجازات جعل مبلغ چک بالا بوده و عواقب سنگینی برای آن‌ها دارد.

جعل امضای چک

برای پیشگیری از جعل امضا و چک راه کارهای مختلفی وجود دارد که رعایت کردن آن نکات به شما این اطمینان را می‌دهد که از جعل چک خود در امان باشید. ما در ادامه به برخی از نکات کلیدی اشاره خواهیم داشت:

اجتناب از امضای ساده برای جعل امضا در چک

توجه داشته باشید امضاهای ساده و شلوغ به راحتی جعل می‌شوند. در مورد امضاهای ساده همان‌طور که مشخص است شخص کلاه‌بردار می‌تواند به راحتی آن را جعل کند و در بحث امضاهای شلوغ به علت کاهش دقت متصدی بانک این امر رخ می‌دهد. سعی کنید امضاهای خود را با نام و نام خانوادگی خود ست کنید چرا که به شیوه خاص می‌توان کار را برای جاعلان سخت کرد.

چک‌ها را با یک قلم پُر کنید

توصیه می‌شود برای جلوگیری از جعل چک، از یک نوع قلم استفاده کنید. استفاده از یک قلم مناسب می‌تواند برای جلوگیری از جعل شدن چک مؤثر باشد چرا که رنگ جوهر خودکار استفاده شده با دیگر خودکارها متفاوت است.

بر روی بخش‌های مهم چک چسب شیشه‌ای بچسبانید

بر روی بخش‌های مهم چک، به ویژه مبلغ قابل پرداخت چسب شیشه‌ای بچسبانید، این امر باعث می‌شود تا نتوان به سادگی مبلغ درج شده بر روی چک را تغییر داد. چسباندن چسب شیشه‌ای برای جلوگیری از کلاه‌برداری چک مؤثر است.

درج مبلغ چک به ریال تومان و عدد

همیشه در مورد نحوه نگارش صحیح چک حساسیت به خرج دهید، به یاد داشته باشید تمسخر توسط دیگران برای شما اهمیت ندارد و بهترین کار رعایت کردن اصول صحیح در نگارش چک است.

 از صدور چک‌های سفید امضا بپرهیزید

حتی برای آشنایان خود از صدور چک‌ سفید امضا اجتناب کنید. در صورت به سرقت رفتن اوراق بهادار یا دسته چک، سریعاً مراتب را به مراجع انتظامی اعلام کنید. بهتر است متن چک را با یک نوع خودکار نگارش کنید تا تفاوت‌ آشکار شود.

یک نکته و ادامه نوشتار:

 

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

تشخیص چک تقلبی

برای تشخیص چک جعلی نکات مهمی وجود دارد که توجه کردن به آن باعث می‌شود تا بتوانید چک تقلبی را از چک اصلی تشخیص دهید. برخی از نکات قابل ذکر به شرح زیر است:

  1.  به صورت معمول اندازه چک 170 در 85 میلی متر است.
  2.  کاغذ استفاده شده برای چک از نوع واتر مارک مولتی تن 90 گرمی بوده که دارای لوگوی شرکت سهامی چاپ خانه دولتی ایران است.
  3.  طراحی استفاده شده بر روی چک از نوع الیاف رنگی نامرئی در متن است. عبارت I.R.IRAN در متن چک، به رنگ سبز و در پشت چک به رنگ قرمز درج شده است.
  4.  توجه کردن به سریال مرکب مشکی که در زیر نور ماوراء بنفش به رنگ سبز یشمی دیده می‌شود حائز اهمیت است.
  5.  وجود لوگوی آبی رنگ چکاوک در پایین کادر ریال و به صورت نامرئی

 

جعل چک و کلاهبرداری چه حکمی دارد؟

جعل به عنوان یکی از جرم‌های اصلی کلاه‌برداری محسوب می‌شود که در صورت جعل یک چک، دو حالت رخ می‌دهد: در حالت اول جاعل امضای صاحب چک را شبیه سازی می‌کند و در حالت دوم شخص جاعل امضایی غیر از امضای اصلی صاحب چک را در برگه درج می‌کند

به صورت معمول می‌توان بیان کرد جعل امضای چک، دارای حکم جبران خسارت وارده به صاحب چک بوده و به مدت 6 ماه تا 2 سال حبس دارد. علاوه بر مجازات گفته شده، فرد جاعل باید 3 تا 12 میلیون ریال خسارت به صاحب چک پرداخت کند.

برای این که بتوانید آسایش بیشتری در هنگام صدور چک داشته باشید بهتر است به نکاتی که در مشاوره چک گفته شده توجه کنید تا چک شما توسط جاعلان جعل نشود. همچنین برای جلوگیری از دریافت چک جعلی بهتر است برخی نکات را در هنگام تحویل چک در نظر بگیرید تا آسیب و صدمات واردهمربوط به جعل چک به حداقل خود برسد.

 

توصیه می کنیم نوشتار مرور زمان کیفری درجعل  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص فعال در سامانه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

ثبت نظر

نظرات (6)

علی شفیعی

1 سال پیش
پاسخ

جرم کسی که شرکتی را خریده وبا امضا صاحبان قبلی شرکت چک شرکت را خرج کنند و چکها وصول شود جرم جعل امضا کننده چه هست .ممنون

مدیر سایت

1 سال پیش

درود. اگر امضای صاحبان امضای مجاز قبلی را با صدور چک، جعل میکنند مرتکب جعل امضا و استفاده از سند مجعول شده اند

فراز گنجی

۲۷ تیر ۱۴۰۲
پاسخ

سلام برادرم از حساب من برای خودش با امضا خودش رفته پیش رفیقش که کارمند بانک بود دسته چک صیادی گرفته و با سیمکارتی که به اسم من بوده دستش ثبت کرده و الان من تمام حسابام بستس دوتا حکم جلب دارم سیمکارت هام مسدود شده و خودم اوره شهر غریب شدم و با بدبختی ی لقمه نون بدست میارم کسی رو ندارم کمکم کنه لطفا کمکم کنید چیکار کنم

مدیر سایت

۲۷ تیر ۱۴۰۲

بر پایه شکایت کیفری که به عنوان جعل و استفاده از سند مجعول می‌کنید باید ابطال کارت افتتاح حساب در بانک و ابطال دسته چک‎های صادره بنام خودتان را از دادگاه بخواهید تا نام شما بعنوان صاحب حساب و صادرکننده چک برداشته شود. بعلاوه علیه کارمند بانک که وظابف خودش در احراز هویت و افتتاح حساب و صدور دسته چک را رعایت نکرده است نیز می‎توانید در بانک مرکزی ایران و همچنین در مرجع قضایی شکایت کنید.

سمانه

۱۱ شهریور ۱۴۰۲
پاسخ

سلام. همسرم با امضای جعلی بنده، چک داده به بردارش و بردارش هم داده نزول خور و چک های من برگشت شده .شکایت کردم چی میشه؟ نمیخوام واسه همسرم که امضای من را جعل کرده مشکلی پیش بیاد فقط میخوام چکها بی اثر بشه

مدیر سایت

۱۲ شهریور ۱۴۰۲

روی همان چک ، شکایت جعل و استفاده از سند مجعول کنید بدون آنکه بخواهید جاعل را معرفی بفرمایید. اگر اثبات شود چک جعلی است لاشه آن باطل می شود و الزامی به پرداخت وجه آن نخواهید داشت.

برای دریافت مشاوره و رهنمودهای تکمیلی بر روی سامانه آنی مشاور از طریق ثبت درخواست "مشاوره فوری" یا  "رزرو مشاوره"  اقدام به دریافت مشاوره بفرمایید.

 

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب