آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

انواع اظهارنامه های مالیاتی

۰۰:۴۱ - ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 6623

۱۳

شهریور

اگر انواع اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کارتان را تسلیم ننمایید مشمول جریمه های سنگین عدم تسلیم اظهارنامه خواهید شد

زمانی که شخص یا سازمانی دارای درآمد کافی باشد باید به صورت سالیانه مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. اظهارنامه مالیاتی به عنوان یک کارنامه مالی شناخته شده که سالیانه، افراد حقیقی و حقوقی که شامل پرداخت مالیات هستند باید به منظور محاسبه مالیات خود، اظهارنامه مالیاتی را به سازمان اداره مالیاتی تقدیم کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم مختصری در مورد اظهارنامه مالیاتی مطالبی را قرار دهیم.

 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

در ایران به دو روش می‌توان مالیات را اخذ کرد، در شیوه اول که به صورت مالیات علی الراس بوده مأموران اداره مالیات، با توجه به دارایی و درآمد شخص میزان مالیات شخص را تعیین می‌کنند. در روش دوم که خوداظهاری نام دارد شخص با پر کردن اظهارنامه مالیات سعی می‌کند تا میزان درآمد و دارایی خود را به صورت سالیانه محاسبه و مالیات را تقدیم اداره امور مالیاتی کند. انواع اظهارنامه مالیاتی در جدیدترین به‌روزرسانی خود به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

نحوه نوشتن اظهارنامه

نوشتن اظهارنامه مالیاتی دارای شرایط خاص خود است که توجه داشتن به نکات آن باعث می‌شود تا بتوانید اظهارنامه را به شکل صحیح آماده کنید. اظهارنامه مالیاتی 98 به صورت الکترونیکی قابل انجام است. چند نکته در زمینه تنظیم اظهارنامه مالیاتی وجود دارد که به آن اشاره خواهیم داشت:

  • با توجه به الکترونیکی شدن اظهارنامه، برای تسلیم آن بهتر است نام کاربری و کلمه عبور خود را به همراه کد رهگیری ثبت نام، نزد خود داشته باشید.
  • تکمیل کردن بخش‌هایی که با رنگ قرمز و ستاره دار وجود دارد الزامی است. در صورت عدم پر کردن فیلدهای مشخص شده نمی‌توانید اظهارنامه را تکمیل کنید.
  • در بخش ورود اطلاعات مدیرعامل، ضروری است که اطلاعات مدیر و هیئت مدیره را درج کنید.
  • درج حساب بانکی مرتبط با شغل مؤدی، باعث افزایش اعتبار اظهارنامه می‌شود. بهتر است در وارد کردن اطلاعات بانکی دقت کنید.
  • در صورتی که فرم الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی را به درستی پر کرده باشید سیستم به شما کد رهگیری ارائه خواهد داد که باید کد رهگیری را برای مراحل آتی نزد خود نگه دارید.

 

جریمه اظهارنامه مالیاتی

اگر اظهارنامه مالیاتی سر موعد مقرر برای اداره مالیات ارسال نشود، جریمه‌های مختلفی را به شخص متحمل می‌کند. محرومیت از بخشودگی‌های مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی و پرداخت جریمه معادل 30 درصد مالیات تعلق گرفته به شخص حقوقی و 10 درصد مالیات متعلق به شخص حقیقی است. در واقع باید بدانید که اگر مالیات را سر موعد مقرر پرداخت نکنید مشمول جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی خواهید شد.

طبق قانون مالیات‌های مستقیم، اگر اظهارنامه مالیاتی سر موعد مقرر تسلیم نشود، شخص می‌تواند در صورتی که در اظهارنامه، نیاز به اصلاح باشد مراتب را ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ انقضای مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه مالیاتی، اصلاحات انجام شده را به سازمان امور مالیاتی تسلیم نماید.

 

آشنایی با انواع اظهارنامه

طبق قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه مالیاتی مختلفی در زمینه مالیات مشاغل مختلف وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن اشاره خواهیم داشت:

اظهارنامه مالیات مشاغل

طبق این اظهارنامه صاحبان کسب و کار مختلف باید وضعیت درآمد و هزینه‌های خود را در آن مشخص کنند.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی مختلف وظیفه دارند تا اظهارنامه و ترازنامه حساب سود و زیان خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند و سر موعد مقرر مالیات خود را پرداخت نمایند.

اظهارنامه مالیاتی شرکت

شرکت‌ها و اصناف مختلف موظف‌اند سالیانه اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر تحویل سازمان اداره امور مالیاتی بدهند. در صورتی که شرکت‌ها کسب و کار خود را به صورت شفاف انجام دهند قطعاً از انجام این کار استقبال می‌کنند. در این بین اظهارنامه رسمی مالیاتی شرکت سهامی خاص نیز وجود دارد که شامل قوانین مخصوص به خود است.

اظهارنامه مالیاتی اجاره مغازه

طبق قانون مالیات‌های مستقیم، افرادی که به هر نحوی دارای درآمد هستند باید مالیات خود را به اداره مالیات پرداخت کنند. اظهارنامه مالیاتی اجاره مغازه برای محاسبه مالیات بر درآمد اجاره مغازه است.

از دیگر اظهارنامه‌های مختلف مالیات می‌توان به اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و اظهارنامه مالیاتی دارایی اشاره کرد.

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی را تسلیم اداره مالیات کنند؟

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات هستند:

  1. کلیه افراد مختلف اعم از شخص حقیقی و حقوقی نسبت به اموال، املاک و دارایی‌های خود در ایران طبق مقررات
  2. هر شخص حقیقی ایرانی مقیم داخل کشور نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران دارد
  3. هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از کشور نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران دارد
  4. هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران دارد
  5. هر شخص غیر ایرانی نسبت به درآمدهایی که در ایران کسب می‌کند شامل پرداخت مالیات است.
  6.  

توصیه می کنیم نوشتار فرار مالیاتی  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب