آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اشتباهات ثبتی چیست؟

۰۹:۳۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 8000

۰۲

مرداد

عمده ترین اشتباهات ثبتی در قانون اشتباهات ثبتی است که ممکن است اشتباه در شماره ملک ثبت شده، در مساحت ملک و اشتباه در تفکیک املاک باشد. اشتباهاتی که در موقع ثبت اسناد در اداره ثبت اسناد و املاک از طرف مأموران ثبت ممکن است رخ دهد می‌تواند در مرحله قبول تقاضای ثبت یا در اثنای عملیات مقدماتی یا در ثبت ملک و صدور سند مالکیت و یا در جریان تفکیک املاک رخ دهد

اشتباهاتی که در موقع ثبت اسناد در اداره ثبت اسناد و املاک از طرف مأموران حوزه ثبت ممکن است رخ دهد می‌تواند در مرحله قبول تقاضای ثبت یا در اثنای عملیات مقدماتی یا در ثبت ملک و صدور سند مالکیت و یا در جریان تفکیک املاک رخ دهد. که در قانون اشتباهات ثبتی بیان شده است در ادامه به توضیح آن می پردازیم و همچنین به توضیح سوال حوزه ثبتی چیست؟ هیات نظارت ثبتی چیست؟ می پردازیم .

 

انواع اشتباهات ثبتی

اشتباه در شماره ملک ثبت شده، در مساحت و عملیات تحدیدی ملک و ورود به ملک مجاور، در نام و نام خانوادگی مالک، در ثبت حقوق ارتفاقی ملک ،در پذیرش تقاضای ثبت، در تفکیک املاک، در مندرجات سند مالکیت و...
از عمده ترین اشتباهات ثبتی می باشد که در مواقع مواجهه با چنین مشکلاتی توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک مشاور حقوقی ثبت اسناد و املاک مشورت نمایید.

مشاوره حقوقی ثبت اسناد و املاک راهکارهای قانونی مواجهه با چنین اشتباهات ثبتی را ارائه می نماید و شما را از قوانین و مقررات حاکم بر اختلافات و اشتباهات ثبتی آگاه می نماید.

مراجع رسیدگی کننده به اشتباهات ثبتی


هیات نظارت 

برای رسیدگی به اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک در مقر دادگاه هر استان هیاتی به نام هیات نظارت مرکب از رئیس ثبت استان یا قائم مقام او و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب وزیر دادگستری تشکیل می شود.(ماده۶قانون ثبت)


بنابراین هیات نظارت به کلیه اشتباهات ثبتی مربوط به امور ثبتی در حوزه قضایی استان رسیدگی می نماید.


طی بخشنامه های ثبتی بعدی، اختیارات هیات نظارت در خصوص اشتباهات ثبتی، به روسای واحدهای ثبتی تفویض شده که به موجب آن ،اختیار رسیدگی به برخی از اشتباهات به روسای واحدهای ثبتی محل داده شده است.

 

شورای عالی ثبت 

تجدیدنظر از آرای هیات های نظارت بر عهده شورای عالی ثبت است.
همچنین رسیدگی و اعلام نظر در موارد ارجاعی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور ایجاد وحدت رویه در مواردی که آرای هیات نظارت متناقض و یا خلاف قانون صادر شده باشد برعهده شورای عالی ثبت می باشد.

باید توجه داشته باشیم در مواقعی که متوجه وجود یکی از اشتباهات ثبتی در سند مالکیت خود می شویم اقدامات لازم را در جهت حفظ حق مالکیت خود و جلوگیری از تعارض و تزاحم در ملک توسط اشخاص دیگر، انجام دهیم.

وجود اسناد معارض و مالکیت معارضی

یکی از آثار اشتباهات ثبتی که موجب به وجود آمدن اسناد معارض نسبت به ملک واحدی می گردد و در نتیجه مشکلات فراوانی را به وجود می آورد مالکیت معارضی است.
ادارات ثبت مکلفند به محض اطلاع از وجود اسناد معارض مراتب را به دفاتر اسناد رسمی حوزه مربوط کتبا ابلاغ و گزارش امور را جهت اتخاذ تصمیم به هیات نظارت ارسال کنند.


پس از درخواست رسیدگی از هیات نظارت در صورتی که مرجع مزبور تشخیص دهد که در جریان مقدماتی ثبت املاک اشتباه موثری واقع شده و یا طی عملیات بعدی اشتباهی رخ داده ،عملیات مزبور را ابطال و جریان ثبت طبق مقررات، تجدید، تکمیل یا اصلاح می گردد.


لازم به ذکر است در صورت تشخیص مالکیت معارض نسبت به ملکی سند مالکیت ثبت مقدم تا موقعی که حکم ابطال آن از دادگاه صادر نشده معتبر شناخته خواهد شد. و سند مالکیت موخر تا زمانی که حکم صحت آن از دادگاه صادر نشده نسبت به مورد تعارض سند معارضی تلقی می شود .
هیات نظارت پس از رسیدگی و احراز وقوع اشتباهات ثبتی  ،دستور اصلاح ثبت دفتر املاک و اسناد مالکیت را صادر خواهد کرد.

توصیه می شود در صورتی که شخصی متوجه وجود سندی معارض با سند مالکیت خود شود با مراجعه به یک وکیل ثبت اسناد و املاک در خصوص مشکل به وجود آمده از حقوق و تکالیف خود آگاهی پیدا کند.

آنی مشاور اولین سامانه تخصصی مشاوره حقوقی آنلاین در ایران است که با حضور مشاوران و وکلای متخصص در امور مربوط به اختلافات و اشتباهات ثبتی، آماده ارائه خدمات حقوقی خود می باشد.

در یک مشاوره ثبت اسناد و املاک شخص متقاضی از قوانین و مقررات مربوط به اشتباهات ثبتی، مرجع رسیدگی کننده به آن ،مهلت های قانونی مراجعه به دادگاه و سایر اقدامات لازم در جهت احقاق حق مالکیت آگاه می شود.


و بدین طریق از حق مالکیت خود که مورد تعرض و تزاحم دیگران واقع شده بود حمایت می نماید.

 

در هر کجای ایران که باشید در سامانه آنی مشاور امکان دسترسی به مشاور ثبت اسناد و املاک به صورت حضوری و تلفنی و رزرو نوبت مشاوره وجود دارد.
 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب