آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چند نکته درباره انتقال سهام و سهم الشرکه شرکتها و آثار و نتایج آن

۰۲:۲۵ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3055

۱۸

آذر

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود از طریق دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود پرداخت مالیات نقل و انتقال آن نیز به وسیله دفتر اسناد رسمی که سند انتقال سهم الشرکه را تنظیم می کند مدیریت و کنترل می گردد

در این نوشتار به بیان چند نکته درباره انتقال سهام و سهم الشرکه شرکت ها می پردازیم.

1- صاحبان سهام و شرکای شرکت ها پس از انتقال قانونی سهام و سهم الشرکه خود در شرکتهای سهامی و با مسئولیت محدود هیچ گونه تعهد و مسئولیتی در برابر تعهدات و معاملات جدید شرکتی که از آن خارج شده اند نخواهند داشت.

 

2- مدیران جدید شرکت ها بطور مشخص، نسبت به مالیات های پیش از زمان آغاز مدیریت خود هم مسئول شناخته خواهند شد منوط به اینکه مالیات های گذشته شرکت در زمان مدیریت آنها قطعی گردد.

 

 

3- چون معاملات شرکت ها برابر قانون مالیات های مستقیم باید در سامانه مالیاتی ثبت شود و با توجه به اینکه معاملات شرکت به تراکنش های بانکی ، وابسته و مرتبط هست صدور فاکتور و ثبت و انجام معامله با تاریخ های غیرواقعی (همانند صدور فاکتور به تاریخ قبل) از نظر حقوقی و مالیاتی قابل اثبات و پیگیری است بنابراین نمی توان با صدور فاکتور و تنظیم اسناد معامله به تاریخ قبل، اقدام به فرار از مسئولیت های حقوقی و مالیاتی نمود.

 

4-  انتقال سهام شرکت های سهامی خاص بایستی با رعایت مقررات اساسنامه شرکت و مقررات قانون تجارت انجام شود. یعنی باید نقل و انتقال سهام در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد و مفاصا حساب مالیاتی نقل و انتقال سهام از اداره امور مالیاتی مربوطه دریافت و به همراه مدارک مربوطه به اداره ثبت شرکتها ارسال شود اداره ثبت شرکتها نقل و انتقال سهام را در سوابق خود وارد و نگهداری کند.

 

اگر نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده و انتقال گیرنده آن را امضا نکنند شخصی که سهام را خریده است نمی‌تواند خود را سهامدار به شمار بیاورد و نمی تواند در جلسه مجامع عمومی عادی و فوق العاده شرکت حضور پیدا کند و نامزد عضویت در هیئت مدیره شود یا رای بدهد.

 

زیرا از نظر مقررات قانونی تا زمانی که نقل و انتقال سهام در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و امضا نشود، شرکت همچنان سهامدار سابق را برای شرکت در مجامع و استفاده از حقوق ناشی از سهام ذیحق خواهد شناخت.

 

بنابراین چگونگی و تشریفات انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص از درجه اهمیت بسیار زیاد برخوردار است به گونه ای که اگر این تشریفات رعایت نشود نقل و انتقال سهام ، غیرقابل استناد خواهد بود.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

 

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود 

نکته نخست آنکه رضایت سایر شرکا برای نقل و انتقال سهام جلب شود و نکته دوم اینکه نقل و انتقال سهم الشرکه باید لزوماً در دفتر اسناد رسمی انجام گردد در این مورد نیز مالیات نقل و انتقال سهم الشرکه باید پرداخت شود.

 

البته چون نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود از طریق دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود پرداخت مالیات نقل و انتقال آن نیز به وسیله دفتر اسناد رسمی که سند انتقال سهم الشرکه را تنظیم می کند مدیریت و کنترل می گردد.

 

6- اصولاً انجام تعهدات و پرداخت بدهی های شرکتها با خود شرکت است نه با سهامداران یا اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل.

 

بسیاری از افراد گمان می کنند سهامدار یا اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل نسبت به تعهدات و بدهی‌های شرکت لزوماً و شخصا مسئولیت انجام تعهد یا پرداخت بدهی دارند. این تصور اشتباه است زیرا به موجب اصول حقوقی هر شخصی فقط در مقابل تعهدات و بدهی‌های خودش مسئول است نه در قبال تعهدات و بدهی های دیگران.

 

این اصل البته در مورد مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکتها استثنائاتی دارد.

از جمله مهمترین  این استثنا ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) مدیرعامل و عضو هیئت مدیره ای که چک شرکت را امضا کرده است بنا به تصریح ماده ۱۹ قانون صدور چک، همراه با شرکت ، مسئول پرداخت وجه آن چک شناخته می شود.

 

ب) اعضای هیئت مدیره شرکت که مالیات شرکت در زمان مدیریت آنها قطعی شده باشد همراه با شرکت، مسئول پرداخت مالیات شرکت شناخته می شوند.

 

ج) مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت که باعث ورشکستگی به تقصیر یا ورشکستگی به تقلب شرکت شده باشند درباره بدهی ها و آثار ناشی از تقصیر و تقلب خود بنا به تشخیص دادگاه در مقابل افراد ذیحق ، مسئول شناخته خواهند شد.

 

توصیه می کنیم نوشتار مشاوره آنلاین شرکتها را نیز مطالعه بفرمایید. 

 

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب