آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مسئولیت تضامنی در افت قیمت خودرو

۱۴:۰۶ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 1212

۰۶

خرداد

در تصادفات رانندگی شخص این حق را دارد که علاوه بر دریافت خساراتی که به خودروش وارد شده است خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را از طرف مقابل با طرح دعوای حقوقی مطالبه نماید

تصادفات رانندگی بخش مهمی از زندگی بشر در امروز است. تفکر درباره بهترین و سریعترین روش برای جبران خسارات ناشی از تصادفات رانندگی منجر به شکل گیری نهاد بیمه در این زمینه شد. بیمه البته بخشی از خسارات و مواردی را که در بیمه نامه نیامده باشد تحت پوشش جبران خسارت قرار نمی دهد.

در برخی از تصادفات با تعویض چند قطعه و یا با تعمیر ، جبران خسارت می‌شود اما برخی اوقات، تصادف موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود که به این کاهش قیمت افت قیمت گفته می شود.

 

آنی مشاور در ادامه سلسه مطالب خود درباره مسئولیت مدنی، در این نوشتار قصد دارد بخشی از نکات حقوقی درباره افت قیمت خودرو براثر تصادفات رانندگی ، مسئولیت تضامنی در افت قیمت خودرو و مسئولیت دارنده و راننده خودرو برای جبران خسارت را خدمتتان ارائه دهد.

 

مسئولیت تضامنی راننده و مالک خودرو در جبران افت قیمت ناشی از تصادف

در تصادفات رانندگی شخص این حق را دارد که علاوه بر دریافت خساراتی که به خودروش وارد شده است خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را از طرف مقابل با طرح دعوای حقوقی مطالبه نماید.

 

درباره امکان دریافت خسارت افت قیمت خودرو باید بیان نمود که شرکتهای بیمه فقط خسارت تحت پوشش به شرح بیمه نامه را پرداخت می نماید و خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را در نظر نمی‌گیرد اما شخص زیان دیده یا وکیل او می‌تواند با طرح دعوای حقوقی و پس از دریافت نظر کارشناس رسمی دادگستری بوسیله دادگاه یا شورای حل اختلاف (حسب مورد) مبلغ معین شده جهت افت قیمت خودرو را دریافت نماید.

 

افت قیمت خودرو چیست؟

کاهش قیمت و ارزش خودرو در اثر تصادف را افت قیمت خودرو می گویند.

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتاردرباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

 

چه کسی مسئول پرداخت افت قیمت خودرو است؟

به طور کلی به موجب ماده یک قانون بیمه اجباری پرداخت خسارت هرگونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه و محمولات آنها از قبیل تصادم، تصادف ،سقوط، واژگونی، آتش سوزی و انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیر مترقبه بر عهده بیمه شخص ثالث است ولیکن خسارت ناشی از افت قیمت در تعهد هیچ کدام از شرکت‌های بیمه نبوده و پرداخت این خسارت باید از سوی راننده مقصر حادثه انجام شود.

 

اما گاهی راننده مقصر، دارنده ( مالک) خودرو نیست. برابر "قانون اصلاحی بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در برابرشخص ثالث در تصادفات رانندگی" خسارت دیده می تواند برای جبران خسارت ناشی از افت قیمت خودو هم به راننده مقصر و هم به مالک(دارنده) خودرو مراجعه نماید و هر دو نفر در برابر خسارت دیده، مسئولیت تضامنی دارند.

 

خسارت دیده می تواند علاوه بر هزینه های تحت پوشش بیمه، افت قیمت خودرو به دلیل حادثه را نیز مطالبه نماید. مسئولیت دارنده خودرو (مالک خودرو) مانع از رجوع خسارت دیده به راننده مقصر نیست (تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه اجباری). بنابراین اگر راننده شخصی غیر از دارنده خودرو باشد خسارت دیده می تواند به هر دو نفر رجوع کند.

 

درصورتی که دارنده خودرو خسارت را به زیان دیده بپردازد، مالک خودرو می تواند از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف (بسته به مبلغ خواسته) به راننده

مقصر مراجعه کند و خسارت پرداخت شده را از او مطالبه نماید.

 

نحوه تعیین میزان افت قیمت خودرو چگونه است؟

محاسبه دقیق تعیین میزان کاهش قیمت خودرو تصادفی توسط کارشناس رسمی دادگستری، پس از طرح دعوا در دادگاه یا شورای حل اختلاف (حسب مورد) انجام می گیرد .کارشناس برای تعیین میزان کاهش قیمت خودرو، آسیب های وارده به خودرو را بررسی خواهد کرد زیرا آسیبی که به هر ناحیه از خودرو وارد می شود اثری متفاوتی در کاهش قیمت خودرو دارد ؛ مثلاً آسیب سقف و بدنه خودرو ، افت قیمت بیشتری نسبت به کاپوت و صندوق عقب برای خودرو خواهد داشتهمچنین به این نکته اشاره می شود که افت قیمت خودرو بر اساس قیمت روز خودرو محاسبه می شود.

 

توصیه می کنیم نوشتار مطالبه خسارت رنگ شدگی خودرو را هم مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب