آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

شرایط پرداخت وجه ضمانت نامه بانکی بدون شرط

۲۳:۵۹ - ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

  • 0
  • 0
  • 1057

۲۲

اردیبهشت

ضمانت نامه بانکی یک سند یا قرارداد بانکی است که به موجب آن صادر کننده حسب درخواست متقاضی تعهد می کند عندالمطالبه یا در سررسید معینی مبلغ معینی را از بابت موضوع خاصی که مربوط به متقاضی است به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت کند

آنی مشاور در این نوشتار به بررسی شرایط پرداخت وجه ضمانت نامه بانکی بدون شرط پرداخته و جهت آگاهی بیشتر کاربران، نکات حقوقی کاربردی درباره ضمانت نامه های بانکی را نیز بیان می نماید.

 

ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی یک سند یا قرارداد بانکی است که به موجب آن صادر کننده حسب درخواست متقاضی تعهد می کند عندالمطالبه یا در سررسید معینی مبلغ معینی را از بابت موضوع خاصی (عمل به تعهدات قراردادی) که مربوط به متقاضی است به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت کند.

 

بانکها با صدور ضمانتنامه های بانکی متعهد می شوند که اگر مشتری بانک به تعهدات قراردادی خود در موعد معین عمل نکند با اعلام ذینفع ، مبلغ مقرر در ضمانت نامه را در وجه ذینفع پرداخت کند.

 

ضمانت‌نامه‌های بانکی غیرقابل انتقال هستند و فقط توسط ذینفع که در ضمانت نامه مشخص شده قابل استفاده می باشند.

 

ضمانتنامه های بانکی میان بانک و مشتری منعقد می شوند و اغلب در معاملات تجاری و هم در معاملات شخصی مورد استفاده قرار می گیرند.

به عبارتی دیگر ، بانکها با در اختیار گذاشتن ضمانت نامه های بانکی به منظور تسهیل تجارت و رونق کسب و کارها شرایطی را ایجاد می‌کنند تا معامله کنندگان در فضای امن تری اقدام به معامله و انعقاد قرارداد نمایند.

که این امر ارتباط مستقیمی با رشد سرمایه گذاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد.

 

پر کاربردترین ضمانتنامه ها ضمانتنامه‌های مربوط به قرارداد کار و قرارداد پیمانکاری هستند

 

نکته

توجه داشته باشید ضمانت نامه بانکی مستقل از قرارداد پایه است یعنی ایرادات و اختلافات مربوط به رابطه میان متقاضی ضمانت نامه و ذی نفع در رابطه قراردادی خود ربطی به اعتبار و اجرای ضمانتنامه بانکی ندارد و بانک تنها با توجه به تعهد مستقلی که در برابر ذینفع ضمانتنامه دارد موظف است بدون قید و شرط ضمانت نامه بانکی را پرداخت کند.

 

شرایط پرداخت وجه ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه های بانکی ممکن است با توافق طرفین قرارداد و با شرایط خاصی صادر شوند در نتیجه تنظیم ضمانت نامه و توافق طرفین درباره شرایط پرداخت و اجرای ضمانت نامه اهمیت زیادی دارد.

همچنین ممکن است ضمانت نامه ای را بدون هیچ شرطی منعقد کرد که این نوع ضمانت نامه، مزیت های بیشتری برای مضمون له یا ذینفع دارد.

 

مثلا برای مطالبه مبلغ ضمانت نامه های بدون قید و شرط بانکی، نیازی به مراجعه ابتدایی به مضمون عنه یا اثبات امری از سوی مضمون له نیست و به صرف مطالبه مضمون له، بانک صادر کننده ضمانت نامه مکلف به پرداخت وجه موضوع ضمانت نامه می باشد.

یک نکته و سپس ادامه نوشتار

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

دعوای مطالبه مبلغ ضمانت نامه بانکی

در دعوایی که با خواسته اجرای ضمانت نامه بانکی یا مطالبه مبلغ ضمانت نامه طرح شده است با توجه به توافقی که بین طرفین در قرارداد بانکی (ضمانت نامه بانکی) قید شده است دادگاه حکم صادر خواهد کرد.

 

در ضمانت نامه ای که بدون هیچ قید و شرطی پرداخت مبلغ ضمانت نامه تعهد شده است و درباره نحوه مطالبه و پرداخت مبلغ مزبور توافقی صورت نگرفته مثلاً توافقی در این که مضمون له می بایستی ابتدا به مدیون اصلی مراجعه کند بعد تقاضای اجرای ضمانت نامه را از بانک داشته باشد ، یا برای پرداخت مبلغ باید قرارداد اصلی را به بانک تسلیم کند، یا عمل به مفاد قرارداد را اثبات نماید.

 

بنابراین چنین ضمانتنامه ای بی قید و شرط محسوب شده و برای مطالبه وجه آن نیازی به اثبات امری نیست.

 

در چنین دعوایی اگر دلیلی مبنی بر پرداخت مبلغ ضمانت نامه به دادگاه ارائه نشود دادگاه با استناد به مواد ۱۰ ، ۲۱۹ و ۲۱۳ قانون مدنی و قواعد مربوط به آیین دادرسی مدنی حکم به پرداخت مبلغ خواسته و هزینه های دادرسی ، حق الوکاله و خسارت تاخیر تادیه بر مبنای شاخص اعلامی بانک مرکزی (در صورت مطالبه خواهان) صادر خواهد کرد.

 

اگر درباره مسایل حقوقی ضمانت نامه های بانکی یا دعاوی قرارداد ها یا پرونده‌های بانکی ، سوال یا به مشاوره حقوقی بانکی یا استفاده از وکیل بانکی یا تهیه دادخواست بانکی یا لایحه دفاعیه بانکی یا دیگر خدمات حقوقی بانکی نیاز داشتید می‌توانید با مشاوران بانکی و وکلای بانکی متخصص «آنی مشاور» مشورت بفرمایید.

 

توصیه می کنیم نوشتار انواع ضمانتنامه های بانکی و کاربرد آنها را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب