آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

چک سفید امضاء چیست و چه حکمی دارد؟

۱۴:۴۰ - ۱۹ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 8419

۱۹

تیر

چک سفید امضاء چکی است که در آن مبلغ درج نشده است البته در بعضی از چک های سفید امضاء علاوه بر مبلغ ممکن است تاریخ صدور و همچنین ذینفع آن نیز درج نشده باشد و صادر کننده به امضاء آن بسنده کرده باشد

صدور چک یک نوع پرداخت طلب است. سند چک، سندی لازم الاجرا می باشد یعنی با صدورچک شخص صادر کننده ملزم به پرداخت وجه چک می شود. اما لازم الاجرا بودن چک به معنی رسمی بودن این سند نیست بلکه سند چک و همچنین دیگر اسناد تجاری روشی برای پرداخت دین می باشند که چک از میان اسناد تجاری کاربرد بیشتری دارد، همچنین این سند لازم الاجرا می باشد.

 

چک دارای مزایا و معایبی می باشد یعنی در عین حال که روش پرداختی ایمن است، معایبی نیز برای استفاده کنندگان به همراه دارد. چک در بین تجار و همچنین بین مردم بسیار رواج دارد زیرا به انجام معاملات بین مردم و تجار سرعت می بخشد البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که قانون اعمالی را که مانع از اهداف چک باشد را منع کرده که صدور چک سفید امضاء یکی از این موارد منع می باشد. در زمان صدور چک باید تمامی موارد نوشته شده بر روی سند چک توسط صادر کننده پر شود و در انتها امضا شود چک سفید امضا فقط شامل امضا می باشد و مبلغ بر روی آن نوشته نشده و قانون این نوع چک ها را شامل قانون نمیداند.

چک سفید امضاء چیست؟

چکی می باشد که در آن مبلغ چک نوشته نشده است. البته این نوع چک بیشتر زمانی استفاده می شود که مورد طلب و دین به صورت کامل و روشن مشخص نشده و صدور این نوع چک به ذینفع این امکان را می دهد که در زمان مشخص شدن دین مبلغ چک را کامل نماید. ممکن است ذینفع مبلغی بالا تر از مبلغی که وجود دارد را بر روی چک بنویسد و این مبلغ را به صادر کننده تحمیل کند.

برای پاسخ به پرسش این سوال که چک سفید امضاء چیست باید گفت چک سفید امضاء چکی است که در آن مبلغ درج نشده است البته در بعضی از چک های سفید امضاء علاوه بر مبلغ ممکن است تاریخ صدور و همچنین ذینفع آن نیز درج نشده باشد و صادر کننده به امضاء آن بسنده کرده باشد.

 

 

چه مواردی باید در ورقه چک نوشته شود؟

قانون تجارت و قانون صدور چک و همچنین فرم هایی که به عنوان ورقه چک موجود هستند شرایطی را برای این که یک سند را چک بدانیم بیان کرده اند که شامل بر موارد ذیل است :

  1. امضای صادر کننده
  2.  تاریخ و محل صدور
  3. تعیین ذینفع یا حامل
  4. مبلغ
  5. بانک محال علیه
  6. شماره حساب جاری صاحب حساب
  7. نام و نام خانوادگی صاحب حساب

 

محل پرداخت را غالبا در چک نمی نویسند و فرض بر این است که محل پرداخت و محل صدور چک هر دو در یک محل انجام شده است. بانک محال علیه(مورد 5) همان بانکی است که چک از حساب جاری موجود درآن بانک ارائه شده که بر روی چک اسم و مهر آن بانک روی برگه چک موجود است. البته مورد اخر(نام و نام خانوادگی صاحب حساب) بر روی چک نوشته نمی شود و شماره حساب جاری او کافی است.

اگر تمامی موارد بیان شده در چک نوشته شده باشد و فقط تاریخ صدور سند نوشته نشده باشد این چک، چک سفید امضاء نیست و چک بدون تاریخ می باشد. که در ماده 12 قانون صدور چک سال 1355 نیز به این نکته توجه شده و به این موضوع پرداخته شده است.

اگر تمامی شرایط ذکر شده بر روی برگه چک نوشته شده باشد اما نام و مشخصات ذینفع بر آن نوشته نشده باشد این نوع چک را بعض، چک سفید امضاء میدانند که این نظر صحیح نیست و باید این چک را در وجه حامل دانست.که در قانون جدید صدور چک در وجه حامل ممنوع شده است.

 

 

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با این نوشتار درباره سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز داریدبرای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

چرا چک سفید امضاء صادر می کنند؟

موارد صدور چک سفید امضاء متعدداست و صدور این نوع چک دلایل متفاوتی دارد:

1- صدور چک سفید امضاء برای ضمانت

صادر کننده، چک سفید امضایی در اختیار طرف مقابل قرارمی دهد که بابت ضمانت است و برای تضمین در اختیار طرف مقابل می گذارد، طرف مقابل باید ثابت نماید که این چک ضمانت برای ضمانت بوده و همچنن باید خیانت در امانت صادر کننده را ثابت نماید. صادر کننده باید در زمان صدور این سند پشت چک علت صدور چک یعنی بابت تضمین بودن چک را قید نماید این کلمه چک را در دسته چک های حقوقی قرار می دهد و از سواستفاده هایی که ممکن است دارنده انجام دهد جلوگیری می نماید.

 

2- صدور چک سفید امضاء برای جبران خسارت احتمالی

اگر در معامله ای طرفین توافق نمایند به صدور چک سفید امضاء و این چک برای جبران خسارت احتمالی باشد نیز می توان از چک سفید امضاء استفاده نمود. مانند جبران خسارت احتمالی برای عدم انجام مورد معامله یا عدم انجام صحیح مورد معامله و مانند مورد قبل باید علت صدور را در پشت چک و در قرارداد درج نمایند.

3- در سایر موارد اگر مجبور به صدور چک سفید امضاء شدید سر رسید آن را از دریافت کننده به صورت دقیق بپرسیدو مانند موارد گفته شده علت و دلیل صادر کردن چک سفید امضاء را در چک بنویسید.

 

توصیه می کنیم نوشتار چک جایگزین را نیز مطالعه بفرمایید.

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب