آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

نکات ساده و کاربردی درباره اجاره و روابط استیجاری

۰۱:۱۸ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2392

۲۰

مرداد

مستاجر نمی تواند به بهانه اینکه از لحاظ مالی ، دچار تهیدستی و اعسار شده، قرارداد اجاره را فسخ کند مگر آنکه در قرارداد اجاره چنین شرط و حقی برای مستاجر، گنجانده شده باشد

قوانین مربوط به قرارداد اجاره ، حقوق و تکالیف موجر و مستاجر ، شروط ضمن عقد اجاره و تمام نکات ساده و کاربردی درباره اجاره و روابط استیجاری در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است .

 

 

اعسار مستاجر و امکان فسخ قرارداد

مستاجر نمی تواند به بهانه اینکه از لحاظ مالی ، دچار تهیدستی و اعسار شده، قرارداد اجاره را فسخ کند مگر آنکه در قرارداد اجاره چنین شرط و حقی برای مستاجر، گنجانده شده باشد.

 

عدم اختیار مالک بر چگونگی وصول خسارات

مالک نمی تواند ادعای ورود خسارت به محل اجاره را بکند و میزان خسارت وارده به محل اجاره را هم خودش ، معین کند و با ادعا و قضاوت خودش، راسا از روی مبلغ ودیعه ، مبلغی را کسر و برداشت نماید چون ادعای ورود خسارت به محل اجاره باید در دادگاه یا بوسیله داور ، رسیدگی شود و تشخیص میزان خسارت وارده به محل اجاره هم باید به وسیله دادگاه یا داور صورت بگیرد.

 

فسخ اجاره قبل از اتمام مدت قرارداد

 مستاجر نمی تواند زودتر از زمان مقرر، قرارداد اجاره را فسخ کند و ودیعه اجاره را مطالبه نماید مگر اینکه در قرارداد اجاره به نفع مستاجر ، چنین شرطی درج شده باشد.

 

تخریب ساختمان اجاره ای بر اثر زلزله یا آتش سوزی

اگر در مدت اجاره، همه یا قسمتی از ساختمان و مال مورد اجاره، بدلیل حوادث طبیعی همانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و غیره، از بین برود در این صورت، مطابق قانون ، قرارداد اجاره از زمان تخریب ساختمان و یا تلف شدن مال مورد اجاره، نسبت به مقدار تلف‌شده باطل می‌شود.(منفسخ می شود)

 

بایسته های تنظیم سند اجاره در دفاتر اسناد رسمی

قانون روابط موجر و مستاجر ایران تاکید کرده است که دفاتر اسناد رسمی نکات زیر را باید در اجاره نامه اماکن تجاری بنویسند : 

شغل موجر و مستأجر ، نشانی دقیق مالک ، نشانی دقیق محل مورد اجاره ، تصریح به اینکه محل اجاره در تصرف کدامیک از موجر و مستأجر است ، تعیین اینکه مستاجر چه نوع استفاده ای از محل اجاره خواهد کرد. (مسکونی یا تجاری یا اداری و....)

 

نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی درباره قراردادها که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

 

https://animoshaver.ir/question  

قرارداد عادی اجاره چگونه باید باشد؟

ماده ۲ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ تصریح دارد که قراردادهای عادی اجاره (منظور، قراردادهایی است که در خارج از دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود) باید در دو نسخه تنظیم شود و به امضای موجر و مستاجر و دو نفر شاهد برسد.

 

تخلیه محل اجاره بدون حکم دادگاه

اگر قرارداد اجاره به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد و مستاجر اقدام به تخلیه محل اجاره نکند، مالک می تواند از طریق اداره اجرای ثبت و سپس نیروی انتظامی، نسبت به تخلیه محل اجاره حتی بدون حکم دادگاه اقدام کند.

 

بدهی مستاجر بابت قبض آب و برق و گاز

اگر مستأجر قبض های آب و برق و گاز و تلفن مرتبط با دوره اجاره خود را پرداخت نکرده باشد موجر می تواند از طریق دادگاه علاوه بر مبلغ قبض ها، خسارت ناشی از قطع و وصل دوباره انشعابات و سایر خسارات وارده را نیز دریافت نماید.

 

توقیف ودیعه اجاره بوسیله صاحب خانه

اگر مستاجر بابت خسارات وارده به ملک یا اجاره معوقه یا بدهی قبض و آب و برق و.....به موجر بدهکار شد مالک (موجر) می تواند ودیعه اجاره دریافتی از مستاجر را از طریق دادگاه توقیف نماید.

 

تمدید مدت قرارداد اجاره پس از صدور دستور تخلیه

اگر مستاجر و موجر ، پس از صدور دستور تخلیه ملک و پیش از اجرای دستور تخلیه ، برای تمدید مدت اجاره به توافق برسند اجرای احکام دادگاه از اجرای دستور تخلیه ، خودداری خواهد کرد.

 

توصیه می کنیم نوشتار نکات کاربردی در تنظیم قرارداد اجاره  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای اعطای وکالت در جرایم کلاهبرداری ، وکالت در جرایم اقتصادی یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم شکواییه ، سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص فعال گروه «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب