آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مسئولیت های کارفرما در قانون کار

۱۸:۵۵ - ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 5411

۱۴

شهریور

مطابق قانون کار برای مدیران و کارفرمایان در حوزه کاری خود مسئولیت هایی مقرر شده است که در این نوشتار به بیان مهمترین آنها می‌پردازیم

معمولا منشأ بسیاری از اختلافات در محیط های کاری که موجب ورود ضرر و زیان های مالی و صرف زمان و وقفه در کار می گردد عدم آگاهی اشخاص از قوانین مربوطه می باشد.

توجه به این امر اهمیت فراوانی دارد که مسئولیت مدیران و کارفرمایان با استناد به قوانین مربوطه مشخص گردد و در قراردادهای کار تعهدات طرفین با توجه به اصول و مقررات کار و مطابق قانون کار تعیین شود.

همچنین از این نظر که عدم اجرای آرای هیات های تشخیص و حل اختلاف مقرر در قانون کار،برای متخلفان، مجازاتهای جریمه نقدی، توقیف اموال و حتی زندان دارد ،ملزم بودن به قانون و اجرای صحیح آن برای اشخاص حائز اهمیت است.

توصیه ما برای طرفین قرارداد ها در موقع تنظیم قرارداد مشورت با یک مشاور قرارداد کار متخصصا در روابط کارگر و کارفرما می باشد.

بدین صورت در موقع انعقاد قرارداد، طرفین از مسئولیت‌ها، حقوق و تکالیف متقابل یکدیگر که قانونا برای آنها وجود دارد آگاه شده و بر اساس آنها قرارداد مزبور را امضا می نمایند و بدین طریق از بروز اختلافات و دعاوی مربوطه در آینده جلوگیری می نمایند.

 

مطابق قانون کار برای مدیران و کارفرمایان در حوزه کاری خود مسئولیت هایی مقرر شده است که در این نوشتار به بیان مهمترین آنها می‌پردازیم.

مسئولیت کارفرما در خصوص کار اجباری

کار اجباری به هر شکل ممنوع است.(ماده ۶قانون کار)

در صورتی که هر یک از مسئولان و مدیران به هر نحو شخصی را به کار اجباری بگمارند متخلف شناخته شده و به پرداخت اجرت المثل کار، جبران خسارت و با توجه به شرایط امکانات خاطی و مراتب جرم به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جریمه نقدی معادل ۵۰ تا ۲۰۰ برابر حقوق مزد روزانه محکوم خواهند شد.

مسئولیت کارفرما در خصوص بهره برداری از ماشین آلات

کارفرمایان مکلفند پیش از بهره برداری از ماشین ها ،دستگاه‌ها ،ابزار و لوازمی که آزمایش آنها مطابق آیین نامه های مصوبه شورای عالی حفاظت فنی ضروری است آزمایش های لازم را توسط آزمایشگاه ها و مراکز مورد تایید شورای عالی حفاظت فنی انجام داده و مدارک مربوطه را حفظ و یک نسخه از آنها را برای اطلاع به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال نمایند.(ماده ۸۹ قانون کار)

کارفرمایان موظفند در مهلت مقرر آمار و اطلاعات مورد نیاز وزارت کار و امور اجتماعی را طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد تهیه و تنظیم نمایند.

 

مسئولیت کارفرما به بیمه کردن کارگران

بر اساس قانون تامین اجتماعی و ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان ملزم به بیمه نمودن کارگران خود هستند.

مسئولیت ناشی از عدم انجام این تکلیف قانونی با کارفرما یا مسئول کارگاه می باشد. کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده ۱۴۸ قانون کار از بیمه کردن کارگران خودداری نمایند، علاوه بر کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، به جریمه نقدی به ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

مسئولیت کارفرما در خصوص رفع نیازهای اساسی کارگران

در قراردادهایی که به منظور انجام کاری معین برای مدت محدود منعقد می گردند و کارگران دور از مناطق مسکونی فعالیت می‌کنند ، کارفرمایان موظفند سه وعده غذای مناسب و ارزان قیمت برای کارگران فراهم نمایند.

همچنین به اقتضای فصل و محل و مدت کار باید خوابگاه مناسبی نیز برای کارگران ایجاد شود. (ماده ۱۵۱ قانون کار)

در خصوص تأمین مسکن برای کارگران فاقد مسکن نیز کارفرمایان مکلفند در ساختن خانه های مزبور با کارگران همکاری لازم را داشته باشند.

 

 

نظارت کارفرما در سایر موضوعات مربوط به کار

کارفرما در سایر موضوعات مربوط به کار از جمله: انجام کارهای خطرناک، سخت و زیان‌آور و حمل بار بیش از حد مجاز برای زنان ،کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی برای مردان، ارجاع کار اضافی ،ساعات کار و سلامت کارگران، باید نظارت لازم را به عمل آورد.

تخلف کارفرمایان و عدم اجرای صحیح قانون کار و آرای قطعی و لازم الاجرای مراجع حل اختلاف در خصوص دعاوی و اختلافات میان کارگران و کارفرمایان و مسئولان کارگاه ها، مطابق قانون علاوه بر محکومیت به جبران خسارت، در برخی موارد حتی دارای ضمانت اجراهای جزایی نیز می باشد.

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت ، دریافت مشاوره حقوقی ، رزرو نوبت مشاوره ، سفارش تنظیم لایحه ، سفارش تنظیم دادخواست ، سفارش تنظیم شکایت ، سفارش تهیه دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران حقوقی، کارشناسان و وکلای دادگستری متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی، رزرو نوبت مشاوره ، ملاحظه صدها پرسش و پاسخ کاربردی (که چه بسا پاسخ سوال شما نیز در بین آنها باشد) دریافت مشاوره فوری و دریافت برخی خدمات حقوقی آنلاین بر روی سامانه آنی‌مشاور از طریق لینک زیر برای شما  فراهم می‌باشد.

 

http://animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب