آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره ترین وکلای ایران در سریع ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی مشاور تجربه خواهید کرد.

درخواست داوری

فرم درخواست خدمات درخواست داوری

انتخاب مدارک

درخواست مجدد کد : {{ countdownService }}

مشاوره، جدا از این خدمات بوده و با این خدمات به شما مشاوره ای ارائه نمیشه

داوری حقوقی و جایگاه آن در زندگی امروزی

زندگی امروزه برخلاف گذشته، از پیچیدگی­ها و فراز و نشیب­های بیشتری برخوردار است. گاهی ما در زندگی کاری خود ناگزیر از انجام کارهایی از قبیل تنظیم قرارداد، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم لایحه، درخواست داوری و ...  هستیم. از آنجا که انجام این کارها نیاز به تخصص دارد، حضور یک فرد حقوقدان بسیار ضروری است. در این مقاله قصد داریم شما را با داوری حقوقی و مزایای آن آشنا کنیم. پس لطفا تا آخر مطلب ما را همراهی کنید.

درخواست داور

داوری حقوقی چیست؟

برای اینکه بتوانیم داوری حقوقی را تعریف کنیم ابتدا باید بدانیم به چه کسی داور می­گویند. شخص یا اشخاص ثالثی که در متن قرارداد جهت حل و فصل اختلافات مشخص شده­اند «داور» نامیده می­شوند.

چنانچه طرفین قرارداد در حین انجام آن با مشکلی روبرو شوند، قبل از مراجعه به دادگاه و اقدام حقوقی، مشکل خود را از طریق داور حل و فصل می­کنند. در این حالت نظر داور ملاک عمل قرار می­گیرد. به این کار «داوری حقوقی» می­گویند.

 

ضرورت استفاده از داوری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده­تر شدن روابط تجاری، بازگانی و در یک کلام، پیچیده­تر شدن روابط بین افراد، حجم پرونده‌ها در دستگاه قضایی بسیار بالا رفته است. این امر، روند دارسی را طولانی کرده است. گاهی ممکن است طولانی شدن زمان دادرسی باعث ورود ضرر به طرفین قرارداد شود. لذا از یک سو برای رفع این معضل و از سوی دیگر، جهت تأمین اعتبار و سرعت اجرای قرارداد‌ها و کاهش میزان دعاوی ناشی از تخلفات قراردادی، رفع اختلافات معمولا خارج از دادگاه و بر اساس قواعد حاکم بر قرارداد و در چارچوب قوانین جاری و توسط داور صورت می­پذیرد.

مزایای داوری حقوقی

داور را می­توان در هر زمان، اعم از زمان انعقاد قرارداد یا اجرای آن یا حتی بعد از دعوی در دادگاه انتخاب کرد. انجام این کار مزایایی دارد از جمله:

  • نسبت به مراجعه به دادگستری، هزینه کمتری دارد.
  • به­علت عدم وجود بروکراسی در داوری، کار سریع­تر انجام می­گیرد.
  • خود شخص داور را انتخاب می­کند در صورتی که در مرجع قضایی چنین امکانی وجود ندارد.
  • داوری می­تواند محرمانه باشد در صورتی که دادگاه­ها معمولا علنی هستند.
  • داور بر حسب حوزه و موضوع پرونده انتخاب می­شود.

مضرات داوری

علیرغم مزایای فوق الذکر، چنانچه داور در زمینه پرونده محوله تخصص نداشته باشد، ممکن است باعث وارد آمدن زیان به طرفین دعوی شود. تحقق مزایای داوری منوط به این است که داور یا داوران علاوه بر دارا بودن صفاتی چون صداقت و امان­داری، حقوق­دان نیز باشند.

طبق نص صریح قانون، چنانچه رای داور مخالف اصول حقوقی و قوانین مرتبط با دعوا باشد، از اعتبار برخوردار نیست. در این صورت دادگاه باید به اختلاف رسیدگی کند. و این امر بدین معنی است که در صورت حقوقدان نبودن داور یا اطلاعات حقوقی ناکافی او، نه تنها داوری به صرفه و صلاح نیست، بلکه درست برعکس، همه دردسرها و هزینه­های حل اختلاف دو چندان می­شود. طرفین دعوی علاوه بر هزینه داوری و صرف وقت برای صدور رای آن، مجددا باید هزینه دیگری به دادگستری بپردازند و زمان طولانی دیگری را صرف اثبات غلط بودن رای و صدور حکم بر بطلان رای داوری کنند. سپس مجددا از دادگاه بخواهد، خود به موضوع اختلاف رسیدگی و نسبت به صدور رای اقدام کند. در این حالت طرفین دعوی علاوه بر صرف زمان و هزینه زیاد، هزینه روانی نیز متحمل می­شوند.

داوری حقوقی آنی مشاور

قطعی و لازم الاجرا بودن آرای داور

آراء صادره از دادگاه و داوری هر دو لازم­الاجراء هستند. پس تفاوت آنها در چیست؟ در رأی صادره از داوری، فردی که رأی علیه او صادر شده است، نمی­تواند به بهانه واخواهی، تجدیدنظر، اعاده دادرسی یا فرجام­­خواهی اجرای حکم داوری را به تأخیر بیندازد. رسیدگی داوری تک مرحله­ای است و فرد صرفا می­تواند از دادگاه نسبت به ابطال  رأی داوری درخواست نماید.

شرایط داور

افراد زیر تحت هیچ شرایطی نمی­توانند داور باشند:

  • کسانی که اهلیت قانونی ندارند، اعم از محجور، صغیر، مجنون و سفیه.
  • افرادی که طبق حکم قطعی دادگاه از پذیرش داوری محروم شده­اند.
  • کلیه قضات و کارمندان اداری شاغل در محاکم قضایی

دعاوی غیرقابل ارجاع به داوری

موارد ذیل جزء دعاوی ای است که ارجاع آن به داور منع قانونی دارد:

  • دعاوی مربوط به ورشکستگی.
  • موضوعات کیفری (آن دسته از مسائل که طبق قانون جرم محسوب می­شوند و برای آنها مجازات درنظر گرفته شده است).
  • مسائل مربوط به اموال عمومی و دولتی
  • موضوعاتی که طرف دعوی خارجی باشد یا طبق قانون از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

ضرورت جایگزینی داوری با مراجع رسیدگی قضایی

گاهی پیش می­آید که طرفین قرارداد در هنگام تنظیم قرارداد داور انتخاب نمی­کنند و در حین اجرا، با مشکل مواجه می­شوند. در این صورت، ممکن است قاضی تشخیص دهد که بهتر است رسیدگی به این مسئله به داور محول گردد. به این داور، «داور اجباری» می­گویند؛ چرا که طرفین دعوا در این امر هیچ نقشی ندارند. این نوع داوری تنها در مواردی که قانونگذار مشخص کرده است مورد استفاده قرار می­گیرند.

 

خدمات داوری آنی مشاور

«آنی مشاور» نخستین و جامع­ترین سامانه مشاوره ­های کسب و کار در ایران است. تخصص این مجموعه، ارائه خدمات حقوقی مفید و کارآمد است. از جمله ویژگی­های این مجموعه می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک نیاز فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و مدیران شرکت­ها به دریافت مشاوره در زمینه­های مالی، مدیریتی، حقوقی و فنی مرتبط با کسب و کار خود.
  •  تمرکز بر سرعت روند داوری و انتصاب داور متخصص در حوزه پرونده.
  • برگزاری چندین جلسه رسیدگی تا ادعاهای طرفین طبق آیین دادرسی مدنی انجام شود.
  • داشتن نیروهای متخصص، خبره و باتجربه.

درخواست داور آنی مشاور

هزینه خدمات داوری آنی مشاور

هزینه داوری و رسیدگی داور به اختلافات طرفین دعوا به مراتب پایین تر از هزینه دادرسی همان دعوا در مراجع قضایی است.

آنی مشاور با بررسی همه جانبه اختلاف و دعوای شما و پس از تعیین داور متخصص در حوزه پرونده شما به شما اعلام هزینه خواهد کرد.

 

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب