آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

مخاطرات صدور چک بی محل برای مدیران شرکت‌ها

۰۱:۱۹ - ۰۶ شهریور ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 4268

۰۶

شهریور

 مسئولیت کیفری صدور چک بلامحل تنها متوجه مدیری است که چک را امضا و صادر کرده است و خود شرکت مسئولیت کیفری ندارد شرکت تنها دارای مسئولیت مدنی می باشد

در این نوشتار به بیان نکات حقوقی مهمی درباره مخاطرات صدور چک بی محل برای مدیران شرکت ها می پردازیم.

مسئول صدور چک بلامحل شرکت ها چه کسی است؟

آیا مدیران شرکت در قبال چکهای برگشتی شرکت مسئول هستند؟نوع مسئولیت مدیران شرکت ها در قبال صدور چک بلامحل مسئولیت کیفری است یا مسئولیت مدنی؟

ماده ۱۹ قانون صدور چک بیان داشته که شرکت ها همراه با مدیرانی که چک را امضا کرده اند برای پرداخت وجه چک، نسبت به دارنده چک، مسئولیت تضامنی دارد.

به عبارت دیگر ،دارنده چک می تواند مبلغ چک را هم از شرکت مطالبه کند و هم از مدیری که چک را امضا کرده است.

در مرحله بازداشت و توقیف اموال برای وصول وجه چک نیز دارنده چک هم نسبت به اموال و حساب های بانکی شرکت و هم نسبت به اموال و حساب های بانکی مدیری که چک را امضا کرده بطور تضامنی حق اقدام و وصول دارد.

 

بنابراین، نخستین خطری که مدیر شرکت را در مورد چک صادره، تهدید می کند خطر مسئولیت نسبت به پرداخت وجه چک از محل اموال شخصی اش می باشد.

 

همچنین با توجه به تصریح تبصره ۲ ماده ۵ مکرر الحاقی قانون اصلاح صدور چک مصوب آبان ۱۳۹۷ که از ابتدای سال ۱۴۰۰ قابل اجرا می باشد  اقدامات موضوع ماده مزبور ، علاوه بر شرکت (صاحب حساب) نسبت به مدیری که چک را صادر نموده است اعمال خواهد شد.

این اقدامات عبارتند از:

  1. مسدود نمودن وجوه کلیه حسابها و کارتهای بانکی و هر مبلغ متعلق به صاحب حساب و نیز مدیر صادرکننده چک به میزان کسر مبلغ چک برگشتی
  2. عدم صدور ضمانت‌نامه ارزی و ریالی
  3. عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید
  4. عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی
  5. عدم گشایش اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی

 

یک نکته و ادامه نوشتار:

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتارکه مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید. امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید. 

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/questio

 

مسئولین صدور چک بلامحل شرکتی

گفتیم که مدیری که چک را امضا کرده و شرکت به عنوان شخص حقوقی هر دو دارای مسئولیت تضامنی هستند بنابراین طلبکار یا دارنده چک می تواند وجه چک را از محل دارایی شرکت و هم از اموال مدیری که چک را امضا کرده مطالبه و وصول کند.

 

توجه داشته باشید که مسئولیت کیفری صدور چک بلامحل تنها متوجه مدیری است که چک را امضا و صادر کرده است و خود شرکت مسئولیت کیفری ندارد شرکت تنها دارای مسئولیت مدنی می باشد.

 

همچنین مدیر صادر کننده چک برگشتی شرکت علاوه بر مسئولیت کیفری ، مسئولیت مدنی (حقوقی) هم دارد.

 

تنها راه خلاصی مدیر شرکت از مسئولیت کیفری صدور چک بلامحل اینست که مدیر بتواند با ارایه اسناد و مدارکی به دادگاه ثابت کند که دلیل عدم پرداخت وجه چک مستند به عمل شرکت است و خود مدیر در آن نقشی ندارد مثلا بنا بر دلایلی شرکت حساب بانکی اش را خالی کرده باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار مسئولیت تضامنی امضاکنندگان چک  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 

همچنین آنی مشاور توصیه می کند پیش از هر اقدامی در رابطه با مسایل و دعاوی شرکت ها با کارشناسان حقوقی و وکلای دادگستری و مشاوران متخصص و با تجربه که در حقوق تجارت ، حقوق اقتصادی ، جرایم اقتصادی و دعاوی شرکتها بر روی سامانه آنی مشاور فعالیت دارند مشورت بفرمائید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا انعقاد قرارداد وکالت یا سفارش تنظیم لایحه  و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و 02188323279  یا 09195663606  و 09123836621 با ما تماس حاصل فرماییدهمچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب