آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

پنج نکته مهم درباره مالیات سکه

۰۵:۲۱ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 2958

۲۲

مهر

سازمان امور مالیاتی معتقد است که چون ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم همه اشخاص ایرانی را نسبت به درآمدهای بدست آمده مشمول پرداخت مالیات دانسته است پس کسانی که از طریق ثبت نام و دریافت سکه درآمد بدست آورده اند باید مالیات بر درآمد بپردازند

هر چند معاملات سکه بطور صریح و مشخص در قانون مالیات‌های مستقیم ، مشمول پرداخت مالیات نشده‌اند اما با توجه به ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم که بطور مطلق، درآمد هر شخص حقیقی در ایران که از طریق اشتغال به ‌مشاغل یا به عناوین دیگر بدست آمده باشد (حتی غیر از موارد مذکور در ‌قانون مالیات های مستقیم ) را پس از کسر معافیت های مالیاتی، ‌مشمول مالیات بر درآمد مشاغل دانسته پس در نتیجه:
 
می توان گفت درآمد ثبت نام و فروش سکه طلا یک نوع درآمد مشاغل شناخته می شود.
 

با این مقدمه می پردازیم به بیان پنج نکته مهم کاربردی و تقدیم آن به بازدیدکنندگان آنی مشاور.

پنج نکته مهم درباره مالیات سکه

۱- در نظر داشته باشید که از نظر مالیاتی، خرید و فروش سکه ، یک نوع کسب و کار به شمار می رود. هر کسب و کار و درآمدی از جنبه مالیاتی، مشمول پرداخت مالیات شناخته می شود.

میزان مالیات هر کسب و کاری غالبا بر اساس میزان درآمد آن تعیین می شود. یعنی اداره امور مالیاتی ابتدا اقدام به برآورد و رسیدگی لازم جهت تعیین میزان درآمد آن کسب و کار می کند و پس از آن که میزان درآمد کاسب را مشخص کرد میزان مالیاتی که باید نسبت به آن درآمد دریافت کند را محاسبه و با صدور برگ تشخیص مالیات، آن را به مالیات دهنده، اعلام می نماید.

 

در موارد خاصی نیز به صورت مقطوع، مالیات را محاسبه و دریافت می گردد. این نحوه محاسبه و دریافت مالیات یعنی «مالیات مقطوع» نسبت به کسب و کار هایی صورت می گیرد که درآمد آنها بر یک پایه و مبنای روشن است. مثلاً مالیات حق التدریس یا مالیات حق المشاوره ، ده درصد مبلغی است که مشاور یا مدرس بابت مشاوره یا آموزش دریافت می کنند.

 

جالب است بدانید که مالیات بر ثبت نام سکه بانک مرکزی نیز اگر تعداد سکه ثبت نامی بیش از ۱۸۵ سکه نباشد به صورت مقطوع محاسبه و دریافت می شود.
 
پس به خاطر داشته باشید که مالیات بر ثبت نام سکه بانک مرکزی تا ۱۸۵ سکه در سال ۱۳۹۸ از نوع مالیات مقطوع است.
 
۲- میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی برای سال ۱۳۹۸ که بیش از ۱۸۵ سکه دریافت نکرده باشند بدین گونه است:
 
 اشخاصی که تا 10عدد سکه خریداری کرده‌اند، مشمول مالیات نمی‌شوند.

افرادی که بیش از10 عدد سکه خریداری کرده‌اند تا حداکثر 30 عدد سکه، به ازای هر سکه 4.000.000 ریال.

نسبت به مازاد 30 عدد سکه تا 50 عدد سکه، به ازای هر سکه 5.200.000 ریال.

نسبت به مازاد 50 عدد سکه تا 185عدد سکه، به ازای هر سکه 6.500.000 ریال

 
۳- اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از ۱۸۵ قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام نموده اند باید اظهارنامه مالیات مشاغل بدهند و مالیات آنها برابر روش مالیات مقطوع ، محاسبه و تعیین نمی شود بلکه اداره امور مالیاتی پس از رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی آنان یا پس از آنکه خودش برآورد درآمد آنان را انجام داد اقدام به صدور برگ تشخیص مالیات می نماید.
 
 
۴- و اما اشخاصی که حسب سوابق پرونده شغلی و مالیاتی با مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات درآمد مشاغل هستند
 
 یعنی برای این اشخاص نیز پس از رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی، برگ تشخیص مالیات صادر و ابلاغ می شود.
 
 
۵- اشخاصی که به مالیات قطعی شده سکه اعم از سکه ثبت نامی و درآمد مشاغل، اعتراض داشته باشند باید اعتراض خود را به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات های مستقیم تسلیم نمایند و هیئت حل اختلاف مالیاتی برابر مقررات قانون مالیاتهای مستقیم به اعتراض آنها رسیدگی نموده و رای صادر خواهد کرد.
 
 

توصیه می کنیم نوشتار مالیات بر درآمد را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد

http://app.animoshaver.ir

 

 

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب