آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

بیمه بیکاری چیست و مشمول چه کسانی می شود؟

۰۲:۴۲ - ۲۲ تیر ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 3810

۲۲

تیر

محدودیتی در تعداد موارد استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد حداکثر مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری با احتساب دوره‌های قبلی برای مجردین، ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین جمعا به مدت ۵۰ ماه است

 بیمه بیکاری مشمول چه کسانی است؟ شرایط برخورداری از بیمه بیکاری چیست؟

مدت بیمه بیکاری چقدر است؟ مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟ موارد لغو بیمه بیکاری چیست؟

وضع قوانینی در خصوص بیمه بیکاری کارگران یکی از تدابیر مهم قانونگذار در جهت حمایت از کارگران بیکار کشور می باشد. قانون بیمه بیکاری در این خصوص وضع شده است.

 مفهوم بیکاری در قانون

در قانون، بیکار به کسی گفته می‌شود که با اراده و خواست خود بیکار نشده و قبلاً کاری داشته و اکنون از کار بیکار شده و آماده پذیرش کار دیگری است .

(ماده 2 قانون بیمه بیکاری) که بر اساس تشخیص وزارتخانه و تاییدیه شورای عالی کار می تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند.

تشخیص این امر که آیا بیکار شدن کارگر ارادی بوده یا خیر،به عهده کارشناس سازمان تامین اجتماعی اداره کار و امور اجتماعی مربوط به کارگاه بیمه شده می باشد.

بیمه بیکاری مشمول چه کسانی است؟

مطابق ماده ۱ قانون بیمه‌بیکاری کلیه مشمولین قانون تامین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند مشمول مقررات این قانون می باشند.

بیمه بیکاری مشمول کارگرانی است که بدون اختیار خود تحت تأثیر عواملی مثل، تغییر شرایط اقتصادی کارگاه، حوادثی مثل زلزله ،آتش سوزی ،سیل، جنگ و... بیکار شده اند.

و کسانی که با میل و خواست خود از کار کردن دست کشیده اند و یا با کارفرما بر عدم اشتغال توافق کرده‌اند، از مزایای بیمه‌بیکاری برخوردار نخواهند شد

 

برای بهره مندی از بیمه بیکاری چه اقدامی باید کرد؟

کارگر (بیمه شده) مکلف به مراجعه به واحد تامین اجتماعی کارگاه ظرف ۳۰ روز از زمان شروع بیکاری خود می باشد. اثر مثبت این اقدام علاوه بر اعلام بیکاری کارگر در واقع اعلام آمادگی برای اشتغال در کار دیگر و پایان دادن به بیکاری است.

 

 

شرایط برخورداری از بیمه بیکاری چیست؟

بیمه شدگان بیکار در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را خواهند داشت:

الف بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد. مشمولین  تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری  از شمول این بند مستثنی می باشد.

ب بیمه شده مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان پذیر خواهد بود.

ج بیمه شده بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی و یا سایر واحدهای ذیربط با تایید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می شود شرکت نموده و هر دو ماه یک بار گواهی لازم در این مورد را به شعب تامین اجتماعی تسلیم نماید.

(ماده ۶ قانون بیمه بیکاری)

 

یک نکته و سپس ادامه نوشتار

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» به صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی مرتبط با موضوع این نوشتار پاسخ داده ایم چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنید.همچنین امکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

 

 

مدت بیمه بیکاری چقدر است؟

مدت پرداخت مقرری بیمه شدگان واجد شرایط، بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان دارد، در حال حاضر کمترین مدت دریافت بیمه بیکاری برای مجردان و متاهلان به ترتیب ۶ و ۱۲ ماه است، بیشترین مقدار آن نیز به ترتیب ۳۶ و ۵۰ ماه برای بیمه‌شدگان مجرد و متأهل (یا متکفل) است.

 

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است .

موارد لغو بیمه بیکاری چیست؟

  • در صورتی که بیمه‌شده دوباره به کار اشتغال یابد.
  • بیمه‌شده از قبول شغل مشابه پیشنهاد شده خودداری کند.
  • بیمه‌شده مستمری بازنشستگی دریافت کند و یا دچار از کار افتادگی کلی شود.
  • مدت زمانی که بیمه بیکاری به او تعلق میگیرد پایان یابد.
  • بیمه‌شده فوت کند.
  • بیمه‌شده بدون دلیل موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی خودداری کند.

 

چندبار می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

محدودیتی در تعداد موارد استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد. حداکثر مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری با احتساب دوره‌های قبلی برای مجردین، ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین، جمعا به مدت ۵۰ ماه است.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و دریافت برخی خدمات آنلاین حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب