آنی مشاور

مشاوره با مشاوران با تجربه و خبره

مشاوره با برترین و خبره‌ترین مشاوران در سریع‌ترین زمان ممکن را به صورت حضوری، تلفنی و نوشتاری در آنی‌ مشاور تجربه خواهید کرد.

اجرت المثل چیست و نحوه محاسبه و مطالبه آن چگونه است؟

۰۷:۲۰ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

  • 0
  • 0
  • 6075

۱۲

آبان

اجرت المثل اجرت تمام کارهایی است که مطابق قانون و شرع انجام آنها از وظایف زن در منزل شوهر نیست و زن بدون قصد تبرع و با قصد دریافت اجرت در طول زندگی مشترک و در خانه شوهر انجام می دهد.

شرایط دریافت اجرت المثل، نحوه محاسبه و مطالبه اجرت المثل، اجرت المثل زن ناشزه ،اجرت المثل بعد از فوت شوهر و تمام آنچه که درباره اجرت المثل زن باید بدانید در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.اما توصیه می شود برای انجام امور مربوط به طلاق و مسائل خانواده از مشاوره حقوقی خانواده در مجموعه حقوقی آنی مشاور راهنمایی دریافت نمایید.

اجرت المثل چیست؟

اجرت المثل اجرت تمام کارهایی است که مطابق قانون و شرع انجام آنها از وظایف زن در منزل شوهر نیست و زن بدون قصد تبرع و با قصد دریافت اجرت در طول زندگی مشترک و در خانه شوهر انجام می دهد.

در نظر اغلب مردم زنان در روابط خانوادگی در منزلشان مستحق دریافت دستمزد نیستند و هر کاری را برای برقراری نظم و انسجام خانواده و به رایگان انجام می‌دهند. ولی مطابق قانون این تصور درست نیست انجام کارهای منزل توسط زنان وظیفه آنان نیست و می‌توانند در ازای انجام این کارها از شوهرشان اجرت مطالبه کنند.

در تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق، استحقاق زن به دریافت اجرت المثل منوط به درخواست زوجه بود یعنی تنها با مطالبه زوجه دادگاه خانواده به موضوع اجرت المثل در کنار سایر حقوق زوجه رسیدگی می‌کرد.

ولی در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، با تصویب این ماده قانونی تبصره مذکور نسخ شد.

دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، نفقه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت المثل ایام زوجیت را نیز مطابق ماده ۳۳۶ قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت اطفال نیز  تصمیم مقتضی اتخاذ می کند.

بنابراین با اصلاح قانون مربوطه، رسیدگی به موضوع اجرت المثل منحصراً مشروط به درخواست زوجه نیست و دادگاه در دعاوی خانوادگی به این موضوع نیز در کنار سایر حقوق قانونی زن رسیدگی می نماید.

مطالبه اجرت المثل قبل از طلاق

آیا امکان مطالبه اجرت المثل قبل از طلاق وجود دارد؟

اجرت المثل به عنوان یک حق مالی همچون مهدیه و نفقه در شرع و قانون مورد قبول واقع شده است لذا حتی زوجه در ایام زندگی مشترک بدون اینکه قصد طلاق داشته باشد نیز می تواند دادخواستی به عنوان الزام شوهر به پرداخت اجرت المثل ایام زندگی مشترک به دادگاه ارائه نماید.

 

شرایط دریافت اجرت المثل

مطالبق ماده 336 قانون مدنی ، از جمله شرایط دریافت اجرت المثل زن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. طلاق نباید به درخواست زن باشد
  2. طلاق از طرف مرد نباید به علت تخلف زن از وظایف زناشویی اش باشد
  3. زوجه کارهایی را انجام داده باشد که به لحاظ شرعی به عهده وی نبوده است . مانند آشپزی ، نظافت و ...
  4. زن باید ثابت کند این قبیل کارها را به دستور زوج انجام داده باشد
  5. زن باید با قصد دریافت مزد این قبیل کارها را انجام داده باشد ؛ یعنی اگر قصد تبرع یا نیکی داشته است ، اجرت المثل به او تعلق نمی گیرد .

 

 

یک نکته و سپس ادامه نوشتار

در بخش پرسش و پاسخ سامانه «آنی‌مشاور» صدها پرسش و پاسخ حقوقی کاربردی که مورد سوال شما عزیزان بوده و کارشناسان ما به آن پاسخ داده‌اند را آورده‌ایم و‌ چه بسا پاسخی برای پرسش خود در میان آنها پیدا کنیدامکان جستجو در بین پرسش و پاسخ‌ها را نیز دارید.

برای مراجعه به بخش پرسش و پاسخ روی پیوند زیر بزنید:

https://animoshaver.ir/question

نحوه محاسبه اجرت المثل

دادگاه خانواده بعد از بررسی دادخواست مطالبه اجرت المثل و یا به همراه رسیدگی به دعاوی خانوادگی، پس از کسب نظر کارشناس رسمی دادگستری ،اجرت المثل زن را با در نظر گرفتن شرایط مالی شوهر تعیین می نماید.

نحوه مطالبه اجرت المثل

در مواردی که زن در ازای اموری که در خانه بدون قصد تبرع انجام داده درخواست اجرت المثل نماید و اجرت المثل ایام زوجیت خود را مطالبه نماید، اگر شوهرش انجام این کارها را قبول نکند زن باید با دلیل ادعای خود را ثابت کند بهترین دلیل اثباتی شهادت شهود می باشد، علم قاضی هم به عنوان یک اماره قضایی در این پرونده تاثیر خواهد گذاشت.

 

اجرت المثل زن ناشزه

آیا به زن ناشزه اجرت‌المثل تعلق می گیرد؟

زن ناشزه زنی است که از شوهر خود تمکین نمی کند و از انجام وظایف زناشویی برای همسرش خودداری می نماید.

مطابق ماده ۳۳۶ قانون مدنی ،یکی از شرایط استحقاق زن به اجرت المثل ،عدم تخلف زن از وظایف زناشویی و به عبارتی عدم نشوز زن است. بنابراین اگر زن ناشزه باشد مطابق قانون مستحق دریافت اجرت المثل نمی باشد.

 

توصیه می کنیم نوشتار اهمیت مشاوره حقوقی خانواده  را نیز مطالعه بفرمایید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای انجام وکالت یا دریافت مشاوره حقوقی و یا سفارش تنظیم لایحه و دادخواست و دفاعیات حقوقی و دریافت دیگر خدمات حقوقی از مشاوران، کارشناسان و وکلای متخصص در «آنی مشاور» از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای غیر‌تعطیل شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ : 02188326049 و یا 09195663606 تماس حاصل فرمایید.

همچنین امکان دریافت مشاوره آنلاین حقوقی و دریافت برخی خدمات حقوقی از طریق لینک زیر برای شما فراهم می‌باشد.

http://app.animoshaver.ir

دانستنی های مرتبط

نظرات (0)

فرم نظر

طراحی و توسعه : ره وب